Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Už dlouho jsem nepociťoval takovou nenávist k nějakému filmovému padouchovi, jako tentokrát k Charlesi Boyerovi. Jeho psychické terorizování božské Ingrid Bergmanové (za tuhle roli dostala Oscara) je skutečně hodně působivé. I mladičká Angela "Jessica Fletcherová" Lansburyová je moc dobrá. Zkrátka z výtečně obsazených Lamp je trošku poznat, že jde o adaptaci divadelní hry, ale naštěstí to příliš nevadí. ()
Je známe, že tieto starinky majú mimoriadne silné hodnotenia. V tomto prípade celé hodnotenie ťahá fantastická Ingrid Bergmann, ktorá si svojho Oscara stopercentne zaslúžila. Ale čo film? Mal to byť jeden z najlepších thrillerov histórie, podľa mňa to bola taká psychodetektívka. Detektívka s tým, že zloducha poznáte, lebo Charles Boyer sa celý čas správa tak, že vám je jasné, že niečo nie je v poriadku. Možno film sa chcel zamerať práve na jeho psychický nátlak na svoju manželku v roli obete, to je ale tá menej zaujímavá časť. Celkovo sa dá hodnotiť, že ak sa tešíte na strhujúci thriller, nebudete celkom spokojní. Pokiaľ vám ale stačí skvostné herecké umenie, tak je film jeho dokonalou ukážkou. ()
Príbeh spolu s občasným jednaním postáv sú síce hodne naivné, ale atmosféra je tu vynikajúca. Krásna ukážka toho, ako láska dokáže človeka oblbnúť a zaslepiť. V tomto prípade ide o mladú Paulu, ktorá sa krátko po svadbe postupne prepadá do stavu, kedy už nevie čo je pravda a čo klam, myslí si, že zošalela... Nuž, nie je ľahšej koristi od zaľúbenej ženy. 80/100 ()
"Jako pouhý přelud či duch, existující jen v mysli Vaší ženy, mohu těžko vyvíjet nějakou činnost." Přiznám se, že nesnáším chlapy, kteří deptají své ženy. Avšak nevážím si ani žen, které se nechají deptat a neberou si příklad z Maryši. Nebo alespoň neodejdou. Nicméně tady musím uznat, že "milující" Gregory dělal ze své manželky trubku naprosto prvotřídně a kdybych byl o kousek větší masochista, tak bych si zhasínající plynové lampy užil ještě o něco víc. Takhle jsem pouze nenáviděl Gregoryho a marně jsem přes obrazovku podával Paule předměty, kterými by ho mohla praštit do hlavy. ()
Velmi milé překvapení se zajímavou atmosférou. Začnu výtkami protože je jich podstatně méně než toho pozitivního. Rozhodně musím nejdřív zmínit vzhled hlavní herečky a jejich služky, které se rozhodně s krásou nepotkaly. Fuj, fuj. Dále musí přijít řeč na demenci a uvažování většiny postav včetně dvou hlavních hrdinů. K tomu je třeba si trošičku zaspoilerovat. Hlavní hrdina je regulérní psychouš, to však každý zjistí asi tak ve 3. minutě filmu. Na motiv jeho konání přijde záhy. Bohužel toho moc nenapřemýšlel a jeden z hlavní důkazů(dopis) nezničil, ale nechal si ho z nepochopitelného důvodu v psacím stole. Pokročilé stádio debility hlavní hrdinky asi nemá sebemenší smysl rozebírat. Film se vytvořen podle divadelní hry a asi měl u divadelního provedení skončit, protože v tom filmovém podání inteligence postav dostává další rozměr. Konec spoilerování. Tak a co se mi líbilo? Naprosto exkluzivní byla dobová angličtina, díky které mě film snad až bavil. Děj nebyl také nudný, ale tou výše zmíněnou spoilerovou debilitou si sám podkopával nohy. Očekával jsem však něco nesrovnatelně nudnějšího. Hodnocení bych situoval k takovým strašně, strašně, strašně slabým 3*. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Veľmi výrazná mosadzná posteľ (s dizajnom labutieho krku), ktorá bola v hotelovej izbe Ingrid Bergman na začiatku tohto filmu, sa tiež objavila v spálni Judy Garlandovej vo filme Setkáme se v St. Louis (1944). (Arsenal83)
- Ingrid Bergman považovala počiatočnú ľúbostnú scénu s Charlesom Boyerom, s ktorým sa videla prvýkrát v živote, za tak nepríjemnú, že odmietla urobiť niečo podobné po zvyšok svojej kariéry. Keď však podobná situácia nastala s Anthonym Perkinsom vo filme Máte ráda Brahmse? (1961), požiadala Perkinsa, aby ju pobozkal súkromne v jej šatni, aby sa pripravila na scénu a pri bozkoch sa nehanbila a neznervózňovala. (Arsenal83)
- Ingrid Bergman si po naštudovaní nervových stavov priamo v sanatóriu vybrala jednu konkrétnu pacientku a časť svojej roly hrala podľa toho, ako odsledovala jej zvyky a fyzické vrtochy. (Arsenal83)
Reklama