Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Vcelku zajímavá sci-fi tématika o jakýchsi virtuálních herních světech, ale to zpracování, to zpracování... Fakt mi to přišlo místy hrozně přiblble natočený s celou řadou takových divných momentů, co to prostě kazily. I ta storka byla taková divná. Takže dvě hvězdy za nápad, ten zbytek stál za prd. 50% ()

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Videodrome upgraded na nové milénium. Videokazety nahradili "počítačové" hry a "živé" konzoly z geneticky upravených obojživelníkov, paranoja a relatívnosť našej reality však zostala. Herecké výkony sú adekvátne prostrediu, v ktorom sa nachádzame (t.j. nie sú úplne prirodzené, ale keďže sledujeme nie postavy, ale postavy hrajúce postavy hrajúce postavy atď, tak prečo by aj mali byť?) a celý film je nadmieru zábavný a zamysleniahodný. Trikrát hurá pre démona Davida Cronenberga. 10 / 10 (ale Videodrome je lepší) ()

Reklama

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Tohle je MOC úchylný i na Cronenberga. Jen jsem zíral, co všechno se ve filmu neobjeví a kam to může diváka zavést. Objevují se tu Dickovské a cyberpunkové motivy, to vše zkombinováno s posedlostí bio-mechanikou. Tentokrát nejde o obyčejnou umělou realitu, ale vyloženě o počítačovou hru. Vše se samozřejmě zkomplikuje v okamžiku, kdy se ve hře připojíte ke hře. Pak už lze jen stěží poznat, co je hra a co ne:) MISE EN ABYME!!! Tenhle princip je samozřejmě naprosto výtečný, ale ačkoliv je Cronenberg úchyl par excellence, jeho režie není prvotřídní. I když smyslem filmu nebylo vytvořit jednoznačný příběh, který by se dal rozluštit, naopak šlo o vytvoření nepřehledné změti. A to se podařilo. PS: Isherwood je mimo, Cronenberg se tímto filmem v podstatě vůbec nevyjadřuje k počítačovým hrám. Leda jen zcela okrajově. Jde spíše celkově o podobenství mající až filosofický nádech hledání pravdy. Co je realita? Kde končí, kde začíná? Takto se tázal již Platon a takto se budou tázat filosofové, dokud bude lidstvo existovat. O počítačové hry zas tak moc nejde. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg je režisér, jehož tvorba odpovídá mým představám o žánru sci-fi, a jeho styl, který pracuje s tajemnými prvky, s atmosférou a morbidními představami, mě v řadě případů uvedl v nadšení. EXistenZ je jeho parádní kousek, kde herecké obsazení, výkony, scénář a jednotlivé výtvarné prvky dohromady daly vzniknout dílku, jehož atmosféru jsem v sobě živil dlouhé měsíce. Ve filmu se realita plynule přelévá do snu bez varování diváka a samotní hrdinové neví, jestli jsou napojeni na počítačovou hru ve virtuální realitě nebo prožívají skutečné emoce a reálné dění. "Mě nemusíte zabíjet," říká jeden z hrdinů a vzápětí dodává: "ale řekněte mi, hrajeme ještě hru?" Film vyvolává řadu otázek, kam je možné zajít s technologiemi ovládajícími lidskou mysl i jakou cenu má lidský život. Celkový dojem: 95 %. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Bizarnost Cronenbergova světa v plné parádě. Prolínaní časových rovin, záliba ve smrti a pitvě, neukojitelná neodvratnost vzájemné sexuální přitažlivosti. Bohužel to vše vychází nazmar díky rozšafně vykonstruovanému scénáři, jenž závěrečnou pointou nepřechytračil diváka, nýbrž sám sebe tím, že přišel s křížkem po funuse, kdy už bylo x-té jedno a to samé vyústění divákem očekáváno. Autorská myšlenka: ukázat světu svůj postoj k počítačovým hrám, je sice hmatatelná, nicméně trestuhodně nedotažená. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)
  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama