Reklama

Reklama

Crash

Trailer 2

Obsahy(1)

Příběh manželské dvojice Ballardovic a jejich "přátel", kteří dosahují sexuálního vyvrcholení už jen při automobilových nehodách. Vše začíná docela nevinně: jednoho večera zaviní James Ballard autonehodu, při které se "seznámí" s doktorkou Helen Remingtonovou. Oba vyváznou životem, nikoliv však duševním zdravím. Blízkost smrtelného nebezpečí je navždy poznamená - oba při nehodě prožili pocity blízké orgasmu a jejich rekonvalescence se uzavírá spontánní souloží v troskách havarovaného auta. Fantastický zážitek domutí Jamese a Helen sblížit se s dalšími lidmi, kteří přežili těžkou autonehodu a mají podobné zkušenosti. Obzvlášť mezi nimi vyniká Vaughan, který odposlouchává policejní vysílačku a objíždí v noci místa smrtelných nehod. James a jeho manželka Helen, která je pro každou špatnost, stále hlouběji propadají sexu po a při bouračkách. Jednoho dne však přijde s orgasmem i smrt...
Film je některými považován za mimořádně úchylný a ve většině zemí měl obrovské problémy s cenzurou. Již při svém premiérovém uvedení na festivalu v Cannes rozdělil publikum na několik táborů. Část diváků odešla, další se smála a zbytek je okřikoval. Dnes má CRASH v určitých kruzích pověst myšlenkově a formálně brilantního, rafinovaného a vzrušujícího kultovního filmu. Jiní jej naopak považují za křečovitý, trapný a nechtěně komický snímek. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (220)

InJo 

všechny recenze uživatele

Další z Cronenbergových filmových bizarností vypráví o skupince volnomyšlenkářských sexuálních náruživců, které nejvíce vzrušují automobilové nehody... No, a to je v podstatě všechno. Crash má velmi zajímavou a neobvyklou premisu, z níž ale nic moc inspirativního nevyplyne. Cronenberg si sice opatřil skvěle pasující áčkové obsazení (hlavně Koteas je luxusní úchyl), s nímž natočil několik dráždivých a působivých erotických scén, ovšem dějově i vývojem postav se film dost točí v kruhu. Patrně to byl záměr, osobně jsem ale asi čekal něco víc. Fandům artových podivností postavených na okrajovém a hodně pikantním tématu ale nelze než doporučit. ;-) 65 % ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Crash na nás mluví rečí typickou pro celuloidová dítka páně Cronenberga - tichou, pomalou, mrazivou a ne každému srozumitelnou. Říká: Žijeme zautomatizované životy, jako bychom byli stroje, jako bychom byly auty, které tupě míří za svým cílem po předem vyzačených cestách a jen ve chvíli, kdy se něco zvrtne, dostaneme se z toho otupělého koloběhu, na prahu smrti si uvědomíme podstatu a pravé cíle vlastní existence, teprve pak můžeme cítit rozkoš...Ale pozor, Cronenberg nedělá žádná kázaní - snaží se nás vtáhnout do svého vlastního fikčního světa a ztotožnit s jeho postavami a činí tak zasluhou své minimalistické a do detailu propracované režie. Žel mnoho z nás (mě nevyjímaje) už od určité doby šepot tohoto snímku vnímat přestane a původní exestionální leitmotiv se tak v našich očích smrskne na pouhou přehlídku bizarních souloží, které by mohly sloužit jako svébytná příručka pro řešení problémů typu "Jak si v autě zašpásovat s holkou, která má zlámané všechny kosti v těle". ()

Reklama

Javert 

všechny recenze uživatele

Možná je hlavním kamenem úrazu to, že jsem nečetl Ballardovu předlohu, ale Cronenbergův film na mě působí jako dílo s prvoplánovým cílem být kontroverzní za každou cenu. Ač je jinak hlavní myšlenka podněcující (tj. jakási propojenost mezi dvěma velkými fenomény moderní společnosti jakými jsou neutuchající chtíč sexuálního ukojení a posedlost automobily), v konečném důsledku je snímek dosti odtažitý a jeho mrazivá atmosféra, která je patrná pouze v určitých scénách, tak otisk v mé paměti nezanechá. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem od Cronenberga pár filmů a vím, že on není "filmař pro masy". On vždy "nastaví" ve svých filmech nějaké extrémní podmínky a teď nechá na nás, abychom jej za to buď obdivovali, nebo nenáviděli. Já se zatím přikláním k té první skupině lidí. Když to vezmeme kolem a kolem, dal by se tento David přirovnat k jinému Davidovi, ale ne tak úplně. Zatímco Lynch točí opravdu zvláštní snímky, které jdou vysvětlit až po několikerém zhlédnutí (Mulholland Drive) či vůbec (Lost Highway) tento David točí snímky "jednoduché" co se týče pochopení (divák nemá problémy se orientovat v ději či postavách). Ale i když děj chápete, stejně film sledujete v úžasu, někdy v zhnusení právě proto, co se tam děje a, jednoduše řečeno, hlava vám to nebere. A v tomhle je David přeborník. Crash není příjemný film, ale má v sobě neskutečnou atmosféru a já chtěl vědět, co se stane dál, protože jsem si nemohl ani tipnout, jak se to bude vyvíjet. A to mě na filmech neskutečně baví, originálnost. Je mi jasné, že hodně lidí bude pobouřeno, hodně znechuceno, ale mě se tento snímek opravdu líbil. 80 %. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

No jo, holt Amerika, země neomezených (ne)možností. Řeknu vám, už mám naježděno hodně přes milion, pěknejch pár bouraček už jsem potkal, ale žádný crash-sex jsem na českých silnicích ani jednou nezahlídnul. A možná je dobře, že v tomhle za Amerikou zaostáváme. Hrozná představa, že by se u každé velké bouračky povalovaly ve škarpě zakrvácené dvojice, vesele kopulující jako divoké veverky... Ale jestli jste někdy svému broučkovi (nebo mini-cooperovi, proti gustu žádnej dišputát) pořádně ojeli výfuk, třeba si užijete i tenhle film. Bouračky kvalitní, sex uspokojivý, hodnocení lehce nadsazené. Až na ten „Tydýt!“ sex je to totiž dost dobře natočená romance o toleranci v posteli. Ech, chtěl jsem říct na sklopených sedačkách... ()

Galerie (30)

Zajímavosti (6)

  • Ve Velké Británii je film úplně zakázán např. ve Westminsteru, Chesteru, Cardiffu a Durhamu. (HellFire)
  • Byla natočena scéna soulože Ballarda se sekretářkou, ale nakonec se do filmu nedostala. (HellFire)
  • K natáčení se použilo šest Lincolnů. Tři pro řízení, jeden pro havárii, jeden byl rozpůlen vedví pro účely studia a z jednoho se udělala pojízdná kamera. (HellFire)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama