Režie:
Roger CormanScénář:
Robert TowneKamera:
Arthur GrantHudba:
Kenneth V. JonesHrají:
Vincent Price, Elizabeth Shepherd, John Westbrook, Richard Vernon, Denis Gilmore, Frank Thornton, Derek Francis, Anthony Lang, Maxwell Craig, Fred Wood (více)Obsahy(1)
Od smrti své ženy Lygeii (Elizabeth Shepherd) se šlechtic Verden Fell (Vincent Price) oddává smutku. Tu potkává lady Rowenu (Elizabeth Shepherd), jež jako by Lygeii z oka vypadla. Vezme si ji. Jeho štěstí však netrvá dlouho. Zdá se, že se Lygein duch ujal vlády nad jeho novou manželkou... Filmové zpracování látky velkého imaginátora Edgara Allana Poa. (Pohrobek)
(více)Videa (1)
Recenze (39)
Slogan "cormanovka" mluví za vše. Jako synonymum se vybaví "májovka" či "verneovka", tj. díla lhostejno, zda tzv. umělecká či "lehká", zpravidla však myšlenkově (pro někoho příliš prvoplánovou formou) podnětná a čtenářsky zvláště vděčná. LIGEINA HROBKA patří mezi nejvděčnější "poeovky", jejichž specifikum spočívá v úspěšné, na receoci romantismu založené balanci mezi dobrodružným, vědeckofantastickým, detektivním a gotickým žánrem. Cormanovi se podařilo najít univerzální poetiku jedinečné filmové řeči, která plně zachovává tajemnost zpravidla mlžné krajiny, dekorativnost historistických interiérů ponapoleonského světa první poloviny předminulého století a alespoň zčásti metodu někdejšího deklarativního herectví romantismu, která postihuje se zdarem duchovní svět poeovských hrdinů. Motivy i situace se mohou různit, popsaná kostra však zůstává. Básníka HAVRANA činí i v tomto ohledu stejně nesmrtelným a klasickým jako Rogera Cormana, který Poea se zdarem proměnil v úspěšného současného filmového autora. ()
Trochu trpký záver inak fenomenálnej série gotických hororov Rogera Cormana. Po prvé nie sú tu žiadne skvelé štúdiové exteriéry. Tie sú nakrútené na reálnych ruinách, ktoré ani zďaleka nemajú atmosféru domaľovaných pozadí, umelej hmly a expresionistických kulís. Naopak interiéry sú skvelé - o to väčšia škoda, že sa celý film nenakrúcal v štúdiu. Hlavným problémom je ale scenár. Po skvelej úvodnej scéne prichádza mdlá hodina, aby náladu zdvihol sľubný no prekombinovaný záver. A Vincent Price tu má čudný účes a ešte čudnejšie tmavé okuliare. 50% ()
Přiznám se, že povídku jsem jako jednu z mála nečetl. Ani nevím, zda knižně v češtině vyšla, možná už hodně dávno. Kažopádně motiv zemřelé milované se objevuje i v jiných Poeových povídkách - např. Berenice. A povídka Eleonora je dosti té zfilmované podobná. Corman opět přizval uhrančivého V.Price, na kterém kvalita snímku stojí, a rozehrál zpočátku romantický (nikoliv sentimentální!) příběh, jenž se později vyznačuje režisérovým rukopisem - snové scény, černá (poeovská) kočka, chodby, sklepení, pavučiny a pro změnu egyptská božstva. Příjemně gotická atmosféra, jak to jen Corman uměl... ()
Famózne exteriéry (snímané za jasného dňa,bez hmly!), báječné interiéry (mojím favoritom sú morbídne sochy v románskom štýle). Z literárnej predlohy zostala len kostra, dokonca mám pocit, že tu ide o kostru viacerých Poeových poviedok. Výsledný film je sledom košatej romantickej imaginácie (napr. atmosférické intermezzo pri Stonehenge, alebo - ak chcete - blbé pseudofilozofovanie pri Stonehenge) a ako celok pôsobí dojmom skutočne originálnej (napriek tradičným rekvizitám) filmovej adaptácie. ()
Vizuálně vynikající Corman jako obvykle, ale ten scénář, ta monotónnost děje! Ostatně, to by museli Poea hodně přepracovat, neboť většina jeho povídek po stránce děje (nemám na mysli formu) za moc nestojí. Ačkoli text na českém vydání DVD tvrdí, že jde o nejlepší Cormanovu adaptaci Poea, připadá mi právě tato zatím nejslabší. Ovšem vizuálně, kostýmově, herecky - není co vytknout... ()
Reklama