Režie:
Michael Caton-JonesKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
Carter BurwellHrají:
Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier, Diane Venora, Mathilda May, J.K. Simmons, Richard Lineback, John Cunningham, Jack Black, Tess Harper (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Bruce Willis je nemilosrdný zabiják, známý jako Šakal, který byl najat, aby odstranil vysokého státního úředníka. Aby bylo možné vystopovat chladnokrevného vraha a zabránit zločinu, zástupce ředitele FBI (Sidney Poitier) a důstojnice ruské zpravodajské služby (Diane Venora) požádají o pomoc uvězněného irského teroristu (Richard Gere), který jediný ho může zastavit. Tito neobvyklí spojenci hrají závod s časem, aby zastavili tajemného žoldáka před splněním jeho úkolu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (457)
Puvodniho Sakala jsem sice nevidel, ale neverim, ze by me bavil vic nez tenhle. Film ma sice mozna krapet dlouhou stopaz a tim padem se hlavne v prostredni casti nedeje zadna poradna akce, ale prekvapive to vubec nevadi. Jednak pribeh je naprosto dostacujici, hudba je spravne drsna a dej je sviznej, takze se nikde nezadrhava a bavi celou dobu. Navic Gere, ackoliv se ze zacatku snazi delat desnyho drsnaka, se za chvily rozehraje, zdarne se zbavil svyho klasickyho vyrazu a zahral fakt hodne solidne. Pak tu mame Jacka Blacka, v maly, ale cool roli. No a nejlepsi nakonec. Bruceovi zaporna role perfektne sedla, meni prevleky castejc nez spodary a ten kanon, co si sezene, je takovej kotel, ze by s nim moh strilet mamuty. Skvele zabavnej akcni film. ()
Bruce v netypické roli záporáka a Ríša v netypické roli bývalého vězně, škoda že v těhle rolích nehrají častěji.. Gera jsem už neměl tolik chuť vraždit a Bruce je skvělej skoro vždy a všude :) Šakal v některých momentech překonává jak Posledního skauta, tak Smrtonosnou past...takže kvalita víc než dobrá ;) ()
Stupidní sračka, pro kterou jsem ovšem měl vždy slabost kvůli Bruci Willisovi - on je zde prostě výborný a jen kvůli němu to stojí za vidění (byť mě osobně mrzí, že ho zde v českém dabingu nenamluvil Alexej Pyško, ale Pavel Soukup, který podle mě není tak dobrý). Když jsem to teď viděl v telce po letech znovu, úplně jsem se zhrozil, jak moc špatné to je, zvlášť ta ženská se zjizveným ksichtem mě tam srala fest, podobně jako ten dementní děj (kdo by proboha měl kdy zájem zabíjet první dámu?). Taky je na tom krásně vidět, jak se doba změnila - ve scéně, kdy Šakal zabíjí Lamonta za pomoci předpotopních mobilů a laptopu, na kterém VÍTĚZOSLAVNĚ zmáčkne červené tlačítko - jsem se jen musel chechtat, jak je to blbé - kdysi mi naopak tato scéna přišla jako vrchol filmu. Šakal je nejlepší doklad toho, jak nenáročný vkus jsme v devadesátkách měli, když se nám líbily takové kraviny. Jak jsem však už kdysi napsal u filmu Velmi nebezpečné známosti, někteří z nás z těchto hříchů nevyrostli a stále na své devadesátkové modly nedají dopustit, což mi přijde poněkud nepochopitelné. ()
Vcelku solidní akční jízda, avšak na můj vkus až příliš předvídatelná a typicky hollywoodsky vyšponovaná (závěr). Charisma hlavních představitelů je vcelku ok a především Richard Gere má tentokráte hodně cool styl. Willisovy převleky zase takovou díru do světa neudělaly a realistické nejsou dle mého názoru ani zdaleka. Akce je relativně málo, no natočená je poměrně zručně. Caton-Jones si však zjevně neumí rozvrhnout hranice žánru a míchá do čistého špionážního thrilleru pouto rodiny a vše dochucuje závěrečnou těžkotonážní akcí. Nevyrovnanost je patrná poměrně často a i díky tomu je výsledek neslaný nemastný. ()
Jako majoritní špatná vlastnost je evidentní snaha o vyrovnávání se, kopírování Zinnemannova filmu, který chce Šakal překonat svou vyhroceností, násilnou vycizelovaností, přičemž soustavně vyextrahovává cokoliv důležité z původního námětu. Svou moderností, tedy přesunem původních hodnot (tedy rozdíly ve vyšetřovací praxi, historický kontext, atmosféra 60. let, osobnost de Gaulla, ale i přítomnost démonického Foxe a protiváha v postavě komisaře Lebela) do ''digitální'' éry ruší specifické fluidum Forsythovy adaptace, činí ho veskrze povrchním akčním snímkem. Namísto seznamování se s historickými reáliemi z dané předlohy (ovšem, ne že bych to čekal, problém konceptu) je film vystavěn především na vystavování paruk a záměrně moderních metod, jež ho mají činit obdivuhodnějším a přitažlivějším. Nemluvě o kontroverznosti Declana Mulqueena jež jako jeden z dalších prvků sestavuje film vyloženě na efekt, topící se v paradoxní okopírované originalitě. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (16)
- Autor knižnej predlohy Frederick Forsyth sa vyjadril, že film je odpad a nepovažuje ho za adaptáciu svojho románu. Požiadal o odstránenie svojho mena zo záverečných titulkov. (kacer4)
- Poslední filmová role Sidneyho Poitiera (Preston). Poté si zahrál již jen v několika televizních filmech. (spiderpig)
- Roli Šakala (Bruce Willis) odmítli Sean Connery, Liam Neeson a Matthew McConaughey. (fannah)
Reklama