Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (372)
Filmu 'Fargo' som doteraz neprišiel poriadne na chuť, o to viac ma však dostal debut mojich režisérskych obľúbencov. Filmová brutalita dostala ďalšie synonymum s názvom 'Blood Simple.'! Prvú polhodinu všetko tíško smeruje k nejakej šialenosti, zločinu, brutalite, ktorá sa následne stane a nasledujúce minúty takmer bez slova, mrazivo detailne popisujú násilné a hrozivé činy hlavných predstaviteľov, ktoré vrcholia v napínavom závere. City sú vo filme na bode mrazu, z hercov (okrem M. Emmeta Walsha) nejde dostatočný pocit chladu a krutosti, scenár je trošku neohrabaný, réžia ešte predsa len v začiatkoch, no ako debut výnimočný počin. 85%. ()
Na tak banální zápletku o pár postavách (byť coenovsky podvratně dirigovanou) je to místy spíše fetišisticky unylé než nepříjemně napínavé, ale závěr dodává cynicky laděné story důrazně krvavou tečku s fakt cool nápadem (dvě místnosti, však kdo viděl, ví o čem mluvím). Už tady je to o svérázných postavách a černém humoru, už tady je vidět, jak mají Coeni vytříbený audiovizuální cit a už tady je jasné, že se zbytečná krutost zkrátka nevyplácí. Tahle země není pro starý ale vede o dost a je zatím mým nejoblíbenějším "vážným Coenem". Možná za to může Bardemův rozkošný kukuč. [Přesná stopáž: 96 min] ()
Aaale, čert aby to vzal! :-) Človek sa po pozretí nie-až-tak-dobrého No Country for Old Men rozhodne, že si dá ešte jeden film z raných coenovských čias, len aby zistil, že mu Coenovci skutočne nie sú po chuti, a potom zistí, že ich prvotina je takáto (nie zbytočne) krutá genialita. Sakra, teraz sa budem musieť pustiť aj do zbytku ich tvorby... ()
Excellentni Coen debut, ktery v jejich nasledujici kariere co se kvality tyce prekonal pouze Big Lebowski. Blood Simple je seriozni film tocen srdcem. Objevuji se tam sice nepochopitelne zbytecne sceny, ktere to cele viditelne brzdi, ale celkovy dojem je vice nez pozitivni. Skvely scenar, schopni herci, kteri si neprekazi a nikdo z nich nevycniva jako hvezda. Vyborna 80's hudba, zadny symfonicky bullshit, ale pekne 80's syntiky a pianko podbarvujici temny feeling celeho filmu. Skoda, ze hned nasledujicim filmem dali Coeni tusit, ze jejich kariera si takto kvalitni tempo rozhodne neudrzi. 8/10 ()
Statečný člověk umírá jednou, zbabělec tisíckrát. A právě tak slaboch cestou ke smrti způsobí i druhým nesčetněkrát víc bolesti tam, kde čestný člověk by jednal milosrdně, nebo alespoň úsporně. *** S fascinativním zaujetím snímek sleduje devastační mechanismy mužské slabosti, jež znásobuje trýzeň všech vzájemně zainteresovaných, dokud v někom nepřeteče příslovečná (a nakonec i vyobrazená) poslední kapka. *** Zbytečná krutost je tedy jiné jméno pro matematický rozdíl mezi vyřizováním účtů ve světě odvážných protivníků a ve světě obyčejných zbabělců – přičemž vyřizování účtů je tu jen jiné jméno pro život ve vztazích. *** Ale to pořád popisujeme svět optikou místních mužských, v němž kartami může zamíchat okolnost, že žena jako (fyzicky!) slabší tvor si ve chvíli, kdy ta poslední kapka hrozí přetečením, nemůže zbabělost ani neúspornost dovolit a pragmaticky a s pouze nezbytnou mírou krutosti udělá, co je potřeba udělat. *** Velkorysé tempo a klidná, soustředěná kamera vytvářejí pro diváka nezpochybnitelně bezpečný prostor k rozjímání a doceňování sledu scén, příčin a důsledků, protože především musíme cítit, že sledujeme svrchovaně krásný film o síle lidské slabosti, jenž v sobě spojuje hluboké pochopení s filosoficky pobaveným odstupem. *~ ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- Dokončený film byl promítán zástupcům všech větších studií v Los Angeles, ale nikdo o něj nejevil zájem až do Torontského filmového festivalu, kde se distribuce ujalo Circle Films. (Othello)
- I když se jméno postavy M. Emmeta Walshe nikdy ve filmu nezmíní, ve scénáři je pojmenována jako Loren Visser. V titulcích je pak uveden jako "soukromý detektiv". (MrCreosote)
- Roli Abby si mohla zahrát Holly Hunter, jenže kvůli účasti v divadelní hře v New Yorku musela odmítnout. Povzbudila ale svou spolubydlící Frances McDormand, aby se o roli ucházela. (MrCreosote)
Reklama