Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (372)
Snímek, na jehož shlédnutí jsem čekal velmi dlouho a též od něj i hodně očekával. A nebyl jsem zklamaný. Typický Coenovský příběh, zabalený do perfektní noirové atmosféry s řadou velmi dobře napsaných postav. Závěr snímku je pak opravdu špičkový, „Zhasni světlo,“ a následné probourávání se skrz zeď opravdu nemá ve filmu obdoby. ()
Prvních dvacet minut bylo pro mě naprosto ZBYTEČNÝCH. Přemýšlel jsem, jestli se mám vůbec dívat. Z nudy jsem si stříhal nehty na rukou. Ale následující hodinka byla opravdu KRUTÁ, takže jsem si stihnul ostříhat jen nehty jedné ruky. Při závěrečných titulcích jsem ještě svíral kleštičky na nehty. Dějově strhující, skvěle natočené - nejlepší bratři Coenové. ()
Na tak banální zápletku o pár postavách (byť coenovsky podvratně dirigovanou) je to místy spíše fetišisticky unylé než nepříjemně napínavé, ale závěr dodává cynicky laděné story důrazně krvavou tečku s fakt cool nápadem (dvě místnosti, však kdo viděl, ví o čem mluvím). Už tady je to o svérázných postavách a černém humoru, už tady je vidět, jak mají Coeni vytříbený audiovizuální cit a už tady je jasné, že se zbytečná krutost zkrátka nevyplácí. Tahle země není pro starý ale vede o dost a je zatím mým nejoblíbenějším "vážným Coenem". Možná za to může Bardemův rozkošný kukuč. [Přesná stopáž: 96 min] ()
Výborný temný thriller od Coenů, pomalý, od začátku s hustou atmosférou, který by býval mohl být přesně mým šálkem čaje, kdyby se ovšem všechny jeho postavy nechovaly jako mentálně retardované, jen aby se to hodilo do scénáře... Vrah-profesionál na místě činu nechá ledabyle vajgl i se zapalovačem, potom to tam celé ochmatá další expert, včetně vražedné zbraně a i dál se po zbytek filmu chová jako naprostý idiot... A další a další. A jelikož tomu absurdnímu jednání schází nadsázka a tváří se to celé naopak příliš vážně, lezlo mi to spíš kapánek na nervy, než abych se u toho bavil. Ale M.Emmet Walsh je coby bezskrupulózní a mimořádně slizké soukromé očko naprosto vynikající. A pak přijde skvostná poslední scéna a já musím dát aspoň za čtyři. ()
Vždycky se něco posere......... Zajímavý záběr byl okolo 13 minuty - kamera (Barry Sonnenfeld) zde kopíruje barový pult a opilce na něm spícího. Kamera jej krásně okopíruje a pak pokračuje dál. Na tomto záběru je něco uhrančivého. Pak se půl hodiny skoro nic neděje. Zatím dobrá kamera, sem tam povedená hudba a pár dialogů z nichž jsou některé nudné. Pak se to rozjelo. CITÁT - Věřím vám......... Začínají zmatky kolem jedné vraždy nebo dvou nebo tří vražd. No je v tom chaos, ale má to řád. Scéna "Okno a nůž" je krutá. CITÁT - Est-li ho uvidím, určitě mu to řeknu......... Po tom pomalém půlhodinovém rozjezdu to dostalo pořádné grády a bylo na co koukat. ()
Galerie (102)
Photo © River Road Productions
Zajímavosti (21)
- Napriek všetkým prestrelkám a množstvu násilnosti sa na rozdiel od neskorších filmov bratov Coenovcov na scéne ani raz nezjaví polícia či nejaký doklad o jej prítomnosti. (beso74)
- Roli Abby si mohla zahrát Holly Hunter, jenže kvůli účasti v divadelní hře v New Yorku musela odmítnout. Povzbudila ale svou spolubydlící Frances McDormand, aby se o roli ucházela. (MrCreosote)
- V záverečnej scéne sa na stene záhadne zmení rozmiestnenie otvorov po guľkách. (beso74)
Reklama