Režie:
Tom GriesHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jim Brown, Raquel Welch, Burt Reynolds, Fernando Lamas, Dan O'Herlihy, Eric Braeden, Michael Forest, Aldo Sambrell, Soledad Miranda, Lorenzo Lamas (více)Obsahy(2)
Svobodu nebo smrt! Na sklonku šedesátých let se bouřlivá společenská atmosféra přelévala i do filmů. Nejen do těch současných, ale i do tak klasického žánru, jakým je western. Film 100 pušek (1968), který vznikl z finančních důvodů ve španělských exteriérech, se odehrává na počátku 20. století v Mexiku, kde tamní vládní jednotky bojují s indiány kmene Yaqui. Poloviční indián Yaqui Joe (Burt Reynolds) za peníze z bankovní loupeže zakoupil titulní zbraně, aby se primitivně vyzbrojení Yaquiové mohli bránit programovému vyhlazení. Po jeho stopě se ovšem vydává černý zástupce zákona Lyedecker (Jim Brown) a už tak výbušnou situaci mezi oběma muži ještě zkomplikuje přitažlivá indiánská vdova Sarita (Raquel Welchová). Vedle spravedlivého boje proti genocidě (narážka na vietnamský konflikt) se do popředí ještě dostává silný rasový podtext (intimní sblížení mezi Lyedeckerem a Saritou bylo jednou z prvních rasově smíšených milostných scén v hollywoodském filmu). Tvůrci snímku ani na chvíli neskrývají, kde leží jejich sympatie, neboť v čele mexických jednotek stojí arogantní generál Verdugo (Fernando Lamas), což ve španělštině znamená kat. Bývalá televizní hvězda Burt Reynolds se teprve prosazovala ve filmu na rozdíl od někdejší fotbalové hvězdy Jima Browna, který své nesporné herecké nadání prokázal už ve westernu Rio Conchos (1964). Režisérem byl televizní veterán Tom Gries, z jehož tvorby známe jiný western, příběh honáka Will Penny (1967). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (53)
Western, který zřejmě má pár zásadních filmařských momentů. Hlavní roli si tu střihnul černoch Jim Brown, který tu působil sice jak pěst na oko, ale mně nezaujatého v Black Lives Matters to nijak neuráželo. Pak se tu také ukázala na tehdejší dobu nezvykle vostrá Raquel Welch, která nenechala na nikom nit suchou. Námětem je to ale nekonečná bitka s Mexičany, kde zaujmou hlavně masové scény. ()
Nudný, ale opravdu nudný, western, který nenabízí naprosto nic novýho ani zajímavýho. Indiáni mají klasický sveřepý pohled indiánů zobrazovaných v kanibalských horrorech z Itálie a když je mexičtí vojáci střílí, padají v ladných piruetkách a se vzletnými gesty k zemi. Raquel sice mohla být v nejlepších letech, ale co? Neviděl jsem někdy hezkou ženskou? Viděl a tak mi žádným extra kladem nepřijde. Příběh je vlastně jen předlouhým vařením z vody, kdy se vykrádá kdejaký nejstarší motiv westernových sešitových braků. O ničem a to i v případě, že by pro mě byl western totéž co vzduch a voda. Exteriéry jsou vlastně jako obvykle vyprahlý, hlášky (a to jak humorný tak drsný) nejsou žádný a hlavní představitelé jsou do jednoho nesympatičtí. Ztráta času. Jo, ještě drobnost nakonec. Zajímalo by mě, koho jako prvního napadlo, že indoši mají kulturistikou vypracovaný bicáky a vůbec horní půlu těla jak vykrajovanou z perníku. ()
Nakrúcanie v Španielsku má za následok to, že 100 pušiek pôsobí skôr ako spagetti western než klasická Amerika, ale v podstate bez humoru. Zato je film správne krvavý, s charizmatickými hercami, veľkou dávkou akčných scén a nejakého toho pnutia medzi postavami. Zabudnite ale na bielych prisťahovalcov, toto je záležitosť Indiánov, Mexičanov a jedného Černocha. Nechýba masaker civilistov, kruté popravy pre malé prehrešky, ešte krutejšie, ale prekvapivo premyslené akcie pomsty a samozrejme Raquel Welch, ktorej prítomnosť vo filme sa neprávom zužuje len na sprchovaciu scénu. Jasné, Peckinpah by to nakrútil inak, Ford by to nakrútil inak, niekto z Nového Hollywoodu možno viac artovo a niekto ako čisto historický film, ale ono je to dobré tak ako to je. ()
Někdo tu zmínil, že film je nudný. Ptám se, kde teda ta nuda byla? Já jsem totiž žádnou nepostřehla. A že film vaří z velmi ohraných propriet? Tak to mi taky nevadilo, protože bylo na co se dívat. Burt Reynolds byl skutečně sympaťák. Raquel Welch byla hodně sexy a svých předností samozřejmě náležitě využívala, ale tak tu roli měla napsanou. ()
Důkaz, že i v 60. letech vznikaly čistě komerční filmové konstrukce. Podprahová reakce na morální aspekty vietnamského konfliktu? Možná. Především se však jedná o western nedobře zahraný a režírovaný, slabý, nezajímavý až nudný – tento fakt se režisér Gries křečovitě snažil zamaskovat neskrývaným násilím, půvaby Raquel Welch, její (na tu dobu odvážnou) rasově smíšenou milostnou scénou či na westernové poměry frenetickými akčními scénami. Příběh, charaktery a další pilíře dobrého filmu, westernu nevyjímaje, se však vypařily neznámo kam. ()
Galerie (30)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Reklama