Reklama

Reklama

Praha - neklidné srdce Evropy

  • angličtina Prague: The Restless Heart of Europe

Obsahy(1)

Vysoce stylizovaná dokumentární esej, která se snaží v horečnatém pohledu postihnout genius loci, historiii současnost Prahy. Film vznikl v italské produkci v rámci cyklu věnovaného portrétům evropských měst viděných očima významných režisérů. (oficiální text distributora)

Recenze (32)

Radko 

všechny recenze uživatele

Dokument z rádu "iných". Rýchle strihy, obrazové seky a zrýchlený pohyb miestami pripomenuli Panelstory. Ako Ariadnina niť sa dokumentom tiahne apel na potrebu kontinuity vedomia dejín. Keby som len sakra vedel, že čo to - okrem pateticky prednesenej frázy - vlastne obnáša. Asi, že históriu je dobré poznať, Ach, aha, naozaj? No to by som veru nebol vedel. Pohľad na Prahu rôznych období ako neustále prelínanie obrazov súčasnosti a minulusti, inscenovaných scén. záberov z filmov a divadelných predstavení. História sťaby komédia, dráma, tragédia i fraška. Dejinná hra. Pateticko-filozofická oslava mesta storočiami plnými krvi, zlyhaní, pádov, ale aj vzletov. Osvietensko-mozartovsky napudrovaná avantgarda. Kudrlinky obrazu a hudby tlmené vznešeným sprievodným slovom vytvárajú obraz Prahy, ako štatistu dejín, pomedzi ktorého telo sa hekticky preháňajú ľudia, vozy, pozostalosti. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Pocta Praze, její historii, jež byla historií celé republiky a také kráse. Nekompromisně osobitá režie. Přesně tak, jak jsme u paní Chytilové zvyklí. "Všude kudy chodíme, šlapeme po dějinách". Dějiny nelehké, kruté a zlé. Naprosto výborné, chvílemi až biblické filosofování pana Macháčka, stejně tak fantaskní hudba Michaela Kocába, dolaďují tento dokument do dokonalosti experimentální a bezesporu i undergroundové formy. Pojď se projít po Praze s doprovodem Věry Chytilové. ()

Reklama

Karrfik 

všechny recenze uživatele

Musí se vidět. Možná i vícekrát. Napoprvé je to pro normálního smrtelníka moc rychlé. Ale stojí to za to! Jak zde někdo zmiňoval, že jde o "nejlepší film od Chytilové podle hodnocení na ČSFD", tak to trochu popletl. Jedná se o dokument, vynikající dokument. Jako bonus excelentní komentář p. Miroslava Macháčka... ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Nejzářnější příklad "absolutního filmu," povýšený sugestivním Macháčkovým komentářem a Fišárkovým fantasmagorickým střihem. Z rádoby rutinního dokumentu, původně koncipovaného pro italskou televizi v rámci cyklu "Evropská města," dokázala Věra Chytilová vytvořit komplexní audiovizuální esej o Praze, jejím historickém významu i nevyjevených pravdách, běžně skrytých pod závojem společenského soužití. Chytilová měla jako tvůrce tu úžasnou vlastnost, že svou ze široka pojatou reflexi stavu věcí (věčné kladení si otázky "pRRRoč?"), dokázala (povětšinou) prodat divákům s takovou intenzitou, že její dílo nelze ignorovat. "A smrt je zlo, seznali Bohové. Však kdyby byla krásná, též by umírali." (Sapfo z Lesbu) ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Než si zpočátku divák zvykne na způsob, jakým je dokument koncipován, je to trochu psycho. Postupně však začíná být fascinován velmi výrazným stylem snímku; experimentování s kamerou a střihem se tu rozhodně nikdo nebojí a po technické stránce lze film snad jen a pouze chválit (za nejsilnější považuju sekvenci se spartakiádou). S úvodním označením „psycho“ se tak dostávám k dynamičnosti, velmi rychlému tempu a přítomnosti neustálého pohybu (pomáhá tomu i časté používání časosběrného natáčení). Kdybych měl říct, čím vlastně dokument je, označil bych ho jako Prahu v obrazech (historických i současných), k čemuž přispívá i zdařilý nápad použít nažloutlé ukázky jakožto retrospektivní svědectví o podobě a životě Prahy, podobně je tomu tak i v případě vystřižených pasáží z novějších filmů a divadelních her (ty ovšem nejsou tak zajímavé) a především záběrů ze současnosti. Téma samo o sobě je hudba. Ta je v tomto snímku opravdu velmi proměnlivá, vystřídá se v ní spousta různých žánrů a dost na mě zapůsobila (s nápadem spojit Hospodine, pomyluj ny s uřvaným Hitlerem, se člověk nesetkává každý den). Vytkl bych naopak přítomnost pochybných, zmalovaných a namóděných ženských, a také komentář, který měl zřejmě divákovi předat myšlenky hodné přesahu, ale často spíš upadával do patosu. Každopádně silné 4*, z hlediska stylu velmi dobře a nápaditě natočený dokument. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Na konci finálního sestřihu měl film pořád dvě hodiny, ale zakázka zněla jen na jednu. Kvůli tomu padlo za oběť několik pasáží (po zásahu například po bitvě u Lipan následuje rovnou oproti původnímu záměru Bílá hora). (BoredSeal)
  • Film vznikl pro zamýšlený italský cyklus Hlavní kulturní centra Evropy produkovaný společností Transfilm Roma, nakonec se ale celá série nerealizovala a vzniklo jen pár snímků. (BoredSeal)
  • Na dokumentu se začalo pracovat v roce 1984, českou premiéru měl až v roce 1987 a v Československé televizi se poprvé objevil až během takzvaného Palachova týdne v lednu 1989. (BoredSeal)

Reklama

Reklama