Reklama

Reklama

Krvavá paní

Československo, 1980, 77 min (Alternativní 71 min)

Obsahy(1)

Po zpracování příběhu o Juraji Jánošíkovi si klasik slovenského animovaného filmu Viktor Kubal vybral další historickou postavu opředenou pověstmi, nechvalně proslulou uherskou hraběnku a paní Čachtického hradu Alžbětu Báthoryovou. Ta v Kubalově lyricko-pohádkové interpretaci z roku 1980, v níž se snoubí děsivá tragika s odlehčujícími komickými prvky, darovala na důkaz lásky jednoho dne své srdce muži, který se o ni v nemoci postaral a zachránil jí život. Bez srdce byla ale jen plná chladu a nenávisti a začala si libovat v utrpení druhých. Viktor Kubal se stejně jako u svého předešlého titulu stal sám autorem námětu i scénáře, výtvarníkem, animátorem a režisérem a po svém boku měl i zde hudebního skladatele Juraje Lexmanna a dramaturga Rudolfa Urca, průkopníka slovenského animovaného filmu. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

ArdathBay 

všechny recenze uživatele

Slovenské animované filmy se k nám na DVD moc často nedostanou. O to více je potřeba si vážit každého počinu a Atypfilmu poděkovat za osvětu. V době, kdy čekám na Bathory je Krvavá pani příjemným předvojem nejen svým humorem, animací a nápaditým příběhem s příjemnou hudbou. V Bloody Lady se se mimo úvodního slova slovenky Jely Lukešové nepromluví a kupodivu to není na škodu. V dnešní době ukecaných filmů je to doslova balzám. ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Kdyby nebyl Čuráj Sračkubisko arogantní píčus a ta jeho Deána přeambicioznělá kráva, uznali by totální a nevyvratitelnou nadvládu této kreslené verze na poli Čachtické paní a ušetřili by si spoustu opovržení. Pravda, nic by si nevydělali, ale za to to stojí. Každopádně je Kubalův animáček parádní, Nižnánský musí mít radost:-) ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

těsně pod čtyřmi hvězdičkami, protože mi vadilo nechutné natahování, kéž by se kamsi ztratilo tak deset až patnáct minut... Víc hudebních motivů by taky rozhodně neškodilo, postupem začala dosti nudit, pár nápadů se ve filmu sice objevilo (scény se zvířátky jsou supr), ale žádnej nebyl využit na plno. Dost odbytá byla animace, postavy se mi ve své jednoduchosti sice líbily, avšak všechno ostatní bylo naanimováno na pytel, a ani zájímavej příběh to nezachránil. dodatek: jak to, že tomu asijskému chalanovi klapali bosé nohy na kamenech jako pěticentimetrové podpatky?? _________ ps: super plakát ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Animované a právě proto maximálně působivé pojetí známého motivu. Film začíná jako nevinný romantický večerníček a postupně se mění v nefalšovaný horor a nevídané animované pojetí zániku a zmaru. Minimalistické pojetí animace zde oceňuji jako výrazné plus, díky kterému dobře vyniknou některé jemné detaily (kopcovitá krajina, noční hřbitov), dokreslující celý příběh. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

I po letech stále působivé dílo. Strohé výtvarné pojetí, barevný kontrast, kde červená je symbolem života i smrti, a temné varhany vytvářejí chladnou atmosféru. První poetická třetina je plná radosti, kdy zvířátka připomínají rozjuchané disneyovské postavičky a Alžbětka Sněhurku. Jakmile však dá svému zachránci srdce, stává se z ní chladná a bezcitná čachtická paní. Věrný Ficko shání své paní mladé panny, na vesničany padá hrůza a železná panna nestačí objímat další oběti. Hřbitovní scéna, kdy noční krajinou burácí vichr a jedno tělo za druhým padá do masového hrobu, jako by vypadla z gotického hororu. Film má přiměřenou délku, avšak mnohý současný divák zvyklý na permanentní akci zřejmě spokojen nebude. Krvavá paní je poezie v obrazech a u poezie se nespěchá, tu je třeba si vychutnat. ()

Zajímavosti (5)

  • V roku 2017 animovaný film Krvavá pani vybrali do programu jedného z najuznávanejších medzinárodných festivalov klasického filmu vo francúzskom Lyone. V digitálne reštaurovanej podobe mal film v Lyone svetovú premiéru. (Raccoon.city)
  • Viktor Kubal povedal, že dejom ťaživého psychologického hororu odkazuje na nemeckých expresionistov. (Raccoon.city)
  • Na snímku pracoval Kubal väčšinou osamotene. Zvládol to, hoci to bola animácia na kolene. Podmienky v Štúdiu krátkych filmov boli úmerné tej dobe. Bola tam jedna kamera, s ňou sa všetko snímalo, žiadne triky sa robiť nedali. "Ale Kubal by ich ani nepoužíval," spomína dramaturg snímky Rudolf Urc. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama