Reklama

Reklama

Twentynine Palms

  • Německo Twentynine Palms (více)
Trailer
Drama / Road movie / Romantický / Psychologický / Erotický
Francie / Německo / USA, 2003, 114 min

Obsahy(1)

Dvacet devět palem představuje třetí režisérský počin francouzského režiséra Bruno Dumonta. Milenecká národnostně a jazykově nesourodá dvojice (on asi Američan ona asi francouzsky mluvící Ruska) se vydává do pouštní oázy Twentynine Palms prožít společný pobyt. Na půdorysu psychologického filmu je vytvářena tísnivá atmosféra ústící do překvapivého finále. Informace o probíhajícím ději jsou velmi redukovány, což nutí diváka aktivně si film domýšlet, aniž by to však vedlo k nalezení konečného interpretačního klíče či se podařilo zcela porozumět ději. Otevřeně pojatými sexuálními scénami se film přihlašuje k současné vlně podobně orientovaných snímků (viz např. Intimita, Romance X, Psí dny). Kulturní popřípadě národností a jazykový střet přenáší režisér z roviny postav i na rovinu kinematografickou. Francouzský režisér natočil film v Americe s projevenou velkou znalostí americké filmové ikonografie. Dvacet devět palem svým soustředěním na krásy pouště ve vztahu k lidské sexualitě odkazuje na americký film Michelangela Antonioniho Zabriskie point. Svým pojetím pustiny a cizoty a nebezpečnosti jí obývaných postav zas na Hitchcocka, Russe Meyera či na Boormanovo Vysvobození. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

3497299 

všechny recenze uživatele

Jeden ze základních snímků tzv. vyprázdněné narace. Nespecifikovatelné zhmotňující se tajemství, jež je imanentní každému záběru, neustále provokuje diváka a vyvolává spasmatické očekávání katastrofy. Nedostatek informací o minulosti postav a účelu jejich cesty, zdánlivě redundantní ambientní záběry nevytváří naraci v pravém slova smyslu. Rozbitá struktura filmové řeči znemožňuje rozpoznat relevantní naracetvorné prvky, na druhé straně divákovi dovoluje očekávat cokoli. Přistoupení na tuto hru vyvolává v divákovi čistou slast. Interpretace závěrečné scény, jež umožňuje zpětnou identifikaci postav a jejich chování, náleží silové deskriptivě a vzájemné projekci prvků agrese, násilí a potupy - nehodlám více rozvádět. Čtvrtina lidí odešla z kina patnáct minut před koncem a další čtvrtina o pět minut později. Kdo nevěří, ať tam běží. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Provizorně, musím o tom kontemplovat. Možná je ten film pro mě neuchopitelný, protože nemám žádné pochopení pro dynamiku vztahu mezi mužem a ženou obecně. Dále to ve mně vyvolalo nenávist k mužům. Celou dobu jsem měla na mysli, že si o to říká. A když trest přišel, tak jsem zase byla konfrontovaná s tím, jak jsem krutá. ()

Reklama

ancientone 

všechny recenze uživatele

"they'd be save and warm if they were in L.A" / Mamas & Papas ___ Podobne, ako členovia skupiny Mamas and Papas v piesni California dreamin, prenesie David vetu, že všetkému sa dalo predísť, ak by ostali doma v LA. To isté platí pre diváka. 29 paliem a Dumontova tvorba ako celok svojou filmovou rečou a motívmi vytrhávajú diváka z pomyselného LA, symbolizujúceho divácke pohodlie a konformizmus, a predkladajú mu svet oveľa menej poddajný a prístupný, maskujúci svoju drsnosť vizuálnou malebnosťou. ()

amirgal 

všechny recenze uživatele

Road movie provázená latentní přítomností agrese na straně jedné a strachu na straně druhé. Příběh dvou postav sledovaných s odstupem, vytržený z kontextu, plný neustálého napětí. Hrubá pudovost, zvířecí násilí, podřízenost a řízenost balancovaná na hraně principu vztahu dvou neznámých osob, muže a ženy. Kvazistabilita, potřeba jistoty dané životní role; potřeba, která se jednoho dne nenaplní ... ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Vyprázdněná narace je pouhý protismyslný termín, ve skutečnosti se nikdy nedíváte na nic, co by neumožňovalo tušit konkrétní, díváním vznikající příběh. Film si právě proto dlouho držel mou pozornost, přesně tak dlouho, dokud se pohyboval v hranicích možností, že velice nesnadno vytěžitelný příběh svébytného, právě budovaného vztahu a druhu přitažlivosti - či snad vzájemné závislosti - dvou jedinců sleduji... Z jedné strany vedla tenká a zužující se hranice mezi nedostatkem informací a nečekaností a zdánlivou protichůdností těch, které divák přeci jen dostává, z druhé strany mezi množstvím rozporů a dovršující se stopáží. Z obou dvou stran sbíhající se a nebezpečně se tenčící hranice spějí k vyvrcholení, divák začíná být lehce nervózní, jestli se ve špičce opravdu setkají ve scelující pointě. Jakmile se chvíli před takto napjatě čekaným koncem film brutálně zlomí, hranice se setkají o kus dřív, úplně mimo ohnisko - mohlo by to být nesmírně působivé, ale není - protože prvoplánovost takového zásahu všechno přebije svou vlastní trapností. ** Myslím, že jsem pochopila a rozvedla si v hlavě všechno, co se dá z oné nečekané pointy zpětně dovodit, o postavách a jejich motivacích, po všech nitkách, jenomže je to pořád málo, pořád jsme ve stejném, nově nastoleném prvním plánu, který nenahradí a nevysvětlí to všechno jemně budované, co jsme sledovali celé dvě hodiny předtím. Ono nevyzpytatelné vyvíjení napjatého vztahu, zdánlivé nelogičnosti v chování každé postav zvlášť i vzájemně, to, na co byla upnuta vnímavost diváka a co všechno pozorováním nasbíral, zůstane ladem, nevyužito, vyjeví se nahodilost a libovolná zaměnitelnost předchozích scén, které držel v nejširším možném předrozumění, jeho soustředěnost a všímavost zůstane vysmáta, dvě hodiny takového dívání nejsou zpětně nijak zhodnoceny - závěr překvapivě udeří, ale místo aby vyjevil víc a nabídl možnost bohatší interpretace, zabije všechno, co si divák cestou filmem přinesl. ** A navíc narozdíl od předešlých dvou hodin je natočen nešikovně, toporně a nefunkčně - prvoplánovost a mechaničnost, chtěnost zapůsobit místo skutečné působivosti je tu velice citelná. A bohužel od toho momentu takto zpětně vystoupí i celý snímek, jakožto chtěný a zamýšlený, ale neúčinný. Zpětně je totiž jasné, že herecké výkony, scénář a nejasná kamera mohly být nelogické a rozporné jakkoli, klidně i špatně napsané, špatně zahrané a špatně natočené - protože není vůči čemu je sepnout a posoudit, jejich jedinou funkcí je, že tak či onak nepůjde o to si je vykládat. ** Vrátím-li se tedy oklikou k pojmu vyprázdněná narace, který se znovu tlačí na jazyk, pak u tohoto snímku to zpětně platí v novém významu - konec ukáže, že jste si celý ten málo dourčený a přitažlivý narativ budovali opravdu naprázdno. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama