Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (956)
Michael Mann, alespoň pro mě záruka kvality. Tom Cruise, v civilu magor, ale herec na úrovni. Jamie Foxx...no...jo, objektivně je fakt dobrej, ale nemám ho zrovna rád. S výjimkou Miami Vice:) Takže o co v Collateralu jde. Není to efektní akce, i když typicky Mannovsky nepřehnaných a přímočarých přestřelek tu několik je. Psychologie postav rozhodně nedosahuje propracovanosti Heatu, ale především díky Vincentovým promluvám o společnosti i jednotlivcích si divák může užít i tenhle Mannův trademark. Nebýt Vincenta, je Collateral o ničem. Nejen dějově, ale i tím hlubším čímsi, díky čemuž mám Michaela Manna mezi oblíbenými režiséry. Vincent je po bezmála třech letech konečně pořádnou rolí pro Toma Cruise, a podle toho to taky vypadá, v tom nejlepším slova smyslu. Stejně tak je tomu u hudby. James Newton Howard a kolem jeho skladeb pečlivě vybrané kusy tu klasiky, tam jazzu, jinde zas elektroniky. Paráda. To ale nic nezmění na faktu, že Collateral je po stránce dějové trochu laciným filmem. Ten dojem získáte během první pětiminutovky a bohužel vám vydrží až do konce, a nechci dávat vinu jen afroamerickým účastníkům:) Collateral prostě mohl být ještě o kus lepší. Výsledek = 80%. ()
Jedna >noc na zemi< - pardon - v L.A. - mohla Maxovi hodit sedm stovek, ale na tomhle ritu se hned zpočátku cosi domotalo a Max prožije nejbizarnější šichtu své dročkařské kariéry... Dlužno přiznat, že Tom Cruis hraje svoji roli bezcitného nájemného zabijáka Vincenta opravdu impozantně, byť svým filozofováním je poněkud občas otravný. Ale to už tak asi musí být, tyhle berličky v mainstreamových amerických klišoidních akčních thrillerech... Jen tak si zacituji: "...zkřížený osudy, kosmická náhoda..." ...blablabla blablabla... Jojo, těch křížení a náhod je ke konci už nějak zbytečně moc, film ztrácí na dechu a předchozí >uvěřitelnosti< a věrohodnosti děje. Jakoby režisér za každou cenu chtěl už tuhle akci ukončit a mohl se pustit do další stamilionové rutinní práce... Škoda. Nebýt té poslední zhruba pětiny, mohlo to být snad i za pět hvězd... ()
Michael Mann nám natočil film o nájemném zabijákovi a "obyčejném" taxíkáři. Abych řekl pravdu, tak víc mi k srdci přirostl Vincent (tedy nájemný zabiják)...jen stále čekám, kdy se natočí film o mém favoritovi (Hitman: 47) - asi si ale počkám ještě dost dlouho ;o) Mohl bych vám ale povědět příběh o mrtvém muži, který jezdil 6 hodin v metru, než to někdo zpozoroval... ()
Sympatický taxikář Max má dobrý den, bude mít rande a zákazník mu nabídl 600$ za pronájem na celou směnu. Co by se mohlo poka... oh ne, ten zákazník je nájemný vrah! Skvělý thriller, který nabízí Toma Cruise v nevídané poloze záporáka Vincenta, který je velmi fascinující, okouzlující postavou s pragmatickým pohledem na svět. Oproti němu je Jamie Foxx, který je pozitivní snílek a nechce se do toho zaplést. Situace, které se před ně staví, tvoří zapamatovatelnou atmosférickou noční projížďku LA s propleteným příběhem a parádním zakončením. Jedna z mých nejoblíbenějších žánrovek, hlavně kvůli enormně napínavým scénkám a ústřední dvojici se skvělou dynamikou. Díky tomu všemu jim odpustím i pár nelogických chvilek a ignorování hlasitosti výstřelů. Zvlášť když vám to naservíruje takovou scénu, jako je TA V KLUBU! ()
Cruisovi prý scientologická církev pomáhala pochopit některé postavy: třeba právě osobnost chladnokrevného nájemného vraha Vincenta. Hvězdný herec měl studovat práce na téma asociálního chování. Intelektuál Michael Mann zase trochu přerežírovává, na škodu to ale dle mého není. Své nápady vnesl do města andělů, které tepe vlastním životem a ve kterém do jednoho z taxíků sedne zdvořilý pracháč s šedými vlasy. Řídí ho černoch, který tvrdí, že je to jen dočasná práce, a marně sní o vlastním byznysu. A má tu smůlu, že onen chlapík má bouchačku a potřebuje ze světa sprovodit pět životů. A na seznamu je možná i někdo, na kom taxikáři začalo záležet. Atmosféru obřího mraveniště velkoměsta zachytil Mann dokonale. Už jen sledovat taxík, který projíždí před zářícími neony a hraje u toho nějaká fajn skladba, je solidní zážitek. A Vincent, který nemá problém ušpinit si ruce a který nelichotivě mluví o svém otci (i Cruise měl komplikovaný vztah k tátovi), je příjemně umírněný a mrazivý, což je zásluha slavné star, která se vzdala svým typickým manýrů a projevů. Obyčejný hrdina Jamie Foxx je zase dokonale vyděšený i dokonale rozhodný. Fajn jsou i vedlejší herci (Ruffalo a Bardem především). Největší hvězdou je ale pro mě režisér: s atmosférou pracuje náramně, jeho akce je netradiční, má švih, má nápad, natáčení na vysoce kvalitní video bylo velmi dobrým tahem. Zatímco Vincent občas filosofuje (rozuměj plácá) o ničem, pár přešlapů nabídne i taxikář Max (třeba jeho úprk z nemocnice, čímž vlastně ohrožuje vlastní matku). Přesto si takhle nějak představuju špičkový thriller. Opojné, atmosférické, mannovské. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Sluneční brýle, které Vincent (Tom Cruise) nosí, jsou Silhouette 4048 se speciálními rámečky. (Kulmon)
- Jedenáctý film Toma Cruise (Vincent) na 1. místě severoamerického žebříčku znamenal pro DreamWorks openingový (6.-7. 8. 2004) výdělek 24,7 milionu amerických dolarů. Nakonec tržby v domovině dosáhly 101 milionů dolarů, celosvětové 220,2 mil. (imro)
- Scéna, v níž přebíhají přes cestu dva šakali, nebyla ve scénáři, ale režisérovi se líbila a tak ji do filmu zasadil. (balone)
Reklama