Režie:
Michael WinnerScénář:
Wendell MayesKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Herbie HancockHrají:
Charles Bronson, Vincent Gardenia, William Redfield, Steven Keats, Stuart Margolin, Stephen Elliott, Jack Wallace, Kathleen Tolan, Edward Grover (více)Obsahy(2)
Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)
Videa (1)
Recenze (221)
Všechno začalo tak dokonale idylicky, že by ani člověk neřekl, v co se to může zvrtnout a že se to teda řádně zvrtlo. Asi nebudu mít chvilku ráda Jeffa Goldbluma. Ale každý nějak začínal. Hezky byla vyobrazena Paulova přeměna v nelítostného mstitele. Taková role je pro Bronsona přímo ušitá. Takového ho mám ráda. Při sledování filmu mi pořád naskakoval v hlavě film s Jodie Foster, tam to zase bylo z pohledu ženy. ()
V jeden okamžik se kariéra Charlese Bronsona dostala do místa, od kterého byla cesta jen přes otce rodiny, která nějakým způsobem byla zabita/znásilněna/zmasakrována a on jako jediný, kdo dokáže uchopit zbraň ve jménu zákona, jde snížit počet kriminálníků v ulicích ameriky. Škoda, že se to opakovalo tak často až téma ztratilo i tu poslední jiskru zajímavosti. ()
Na dnešnú dobu minimálne spočiatku trochu zbytočne rozvláčne (resp. "dramaturgicky rozvoľnené"). Lenže aj vďaka tomu film dokáže pôsobiť ako určitá sociálna kritika. Wanov ROZSUDOK SMRTI mi príliš nepríde ako remake (alebo za čo je vlastne považovaný), ale na porovnaní týchto dvoch filmov pekne vidno, ako sa filmy i divácke nároky zmenili. Na dobu vzniku je však Prianie smrti solídny triler, ktorý sa od začiatku stále zlepšuje a vyústenie príbehu je vyslovene zábavné - v tom dobrom zmysle... ()
Působivý thriller o muži (bezchybný Bronson), který se z obyčejného člověka, který nesnáší násilí, stává nemilosrdným mstitelem v obří stoce zvané New York. Scéna přepadení Bronsonovy manželky a dcery je i na dnešní poměry hodně sugestivní (dokonce mi trochu asociuje Mechanický pomeranč). Téma pomsty je sice už notně otřepané, ale zde je využito nesmírně úderně a zemitě, skoro by se dalo říct, že 'uvěřitelnější' už to asi nebude. Jinak samozřejmě určitě nejlepší (a asi i nejméně akční) díl z celé série. 80 % ()
Klasický snímek ze 70. let, s legendou Charlesem Bronsonem v roli architekta Kerseyho. Poté, co je zavražděna jeho žena, a znásilněna dcera - rozhodne se Paul Kersey vzít zákon do vlastních rukou. Každý večer se vydává do ulic velkoměsta a kosí nebezpečné zločince, zloděje a pasáky, kteří se mu připletou do cesty. Přezdívá se mu Domobranec a lidé se za chvíli nechávají inspirovat jeho jednáním, což velice popudí policii i vládu. Tajemný hrdina je vyzván, aby se vzdal. Povedený snímek, který patří ke klasice žánru a je ozdobou filmografie Charlese Bronsona. ()
Galerie (73)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (28)
- Úvodnú scénu, v ktorej Paul Kersey fotí svoju manželku na Havaji, pridal do scenára režisér Michael Winner. (m.a.t.o.)
- V původní novele byl Paul Kersey účetním, ve filmu je architektem. (-bad-mad-wolf-)
- Přání smrti bylo přímou inspirací k cestě za spravedlností Dmitriji Danilovovi. V r. 1988 se z Afgánistánu navrátivší se voják dozvěděl o znásilnění snoubenky a její sebevraždě. Zůstal jako paralyzován ležet v posteli a jen sledoval video. Když viděl stejný příběh Bronsona, rozhodl se také vydat do ulic. Nejprve vyčistil svou čtvrť Strogino, postupně pak začal působit v celé Moskvě. Pouliční kriminalita, loupeže a znásilnění díky němu znatelně poklesla, mladiství delikventi, kteří byli nejčastějšími cíli, se báli neznámého mstitele. Neměl peníze na střelnou zbraň, ale ovládal výborně okovanou palici. Minimálně dvakrát však skončila obrana přepadených smrtí agresorů a Danilova nakonec zatkla Milice. Byl odsouzený k 15 letům. Příběh moskevského mstitele pak posloužil jako základ pro film Vorošilovský střelec. (chamonix)
Reklama