Reklama

Reklama

To, kvůli čemu jsi ochoten položit život, stojí i za to život vzít. Shakespearova tragédie moderního světa.
V Anglii třicátých let 20. století zuří občanská válka, která končí zavražděním krále. Země, vyčerpaná léty bojů, nutně potřebuje klid a mír. Naštěstí nový panovník Edward má se svou americkou manželkou tři děti, takže se zdá, že o trůn bude na řadu dalších generací postaráno. Je tu však ještě Edwardův mladší bratr, charismatický a po moci prahnoucí Richard, vévoda z Gloucesteru. Richard, jemuž příroda odepřela fyzickou krásu a zdraví, jehož však místo toho obdařila odzbrojujícím šarmem, odvahou, vtipem a podlostí. Vlastnostmi, které mu dokáží získat přízeň žen a oddanost mužů. A ten si budoucnost země představuje úplně jinak. "Kdyby Shakespeare žil dnes, psal by filmové scénáře," říká Richard Loncraine, spoluscenárista a režisér jedné z nejnovějších verzí klasické Shakespearovy tragédie. Verze, jejíž text je ryze shakespearovský, i když pochopitelně zkrácený. Její kontext je zcela moderní a povědomý. Snímek, jehož děj je zasazený do imaginární Anglie třicátých let dvacátého století, bohatě využívá ducha, stylu i hudby tohoto období, právě tak jako atmosféry latentně narůstající tyranie v Evropě. Loncraine chtěl vytvořit zcela unikátní obrazovou stránku filmu a s pomocí imaginativní výpravy Tonyho Burrougha a citlivé kamery Petera Bizoua se mu podařilo dokázat, že i současná filmová adaptace Shakespeara může dosáhnout filmařské dokonalosti. Použil k tomu všech dostupných prostředků, včetně počítačové animace, s jejíž pomocí například dokázal přemístit prostředí, v nichž natáčel do zcela nových lokalit (nádraží St. Pancras, kam umístil jeden z paláců, se například ocitlo na břehu Temže, brightonský Pavilion, ležící v centru města, na břehu moře, atd.). "Stylizoval jsem ten film do koktejlu obrazů dvacátého století a dialogů šestnáctého století tak, aby tomu lidé věřili. Chtěl jsem vytvořit verzi, kterou by přijali i ti, kdo se Shakespeara bojí. Protože Shakespeare nebyl elitářský autor. Psal pro obyčejné lidi a já jsem chtěl, aby ten film byl srozumitelný pro každého." Originalita tohoto tvůrčího přístupu přilákala ke spolupráci na filmu výkvět britského herectva. Od Iana McKellena - který spolu s režisérem napsal scénář - přes Jima Broadbenta, Nigela Hawthornea, Kristin Scott Thomasovou, až po Maggii Smithovou a řadu dalších. Loncraineův Richard získal řadu prestižních filmových cen, mj. Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně či nominaci na dva Oscary (za výpravu a kostýmy). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

Fox85 

všechny recenze uživatele

Celé zpracování slavné hry stojí a padá na výkonu Iana McKellena. Jeho Richard je pořád stejný ve své touze po moci, bez ohledu na to, jak skvěle je zahraný. Zasazení do Anglie 30tých let je mírné plus. Ještě si s látkou více pohrát a dotáhnout vizuální stránku (která krom kostýmů občas pokulhává) a mohl tu být nadprůměrný Shakespeare. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Verze s Cumberbatchem je lepší. A musím říct, že nakonec mi vůbec nevadilo, že je děj posunut do jakési fiktivní Anglie 20. let, kde zuří občanská válka a všichni chodí v náckovských uniformách (to nakonec fungovalo i docela dobře), nevadilo mi ani, že došlo k prokrácení textu (proč ne, když je to pro dobro věci a stravitelné stopáže), vlastně mi vadilo máloco. Vlastně mi nevadilo skoro nic. Herecké výkony jsou neskutečně fenomenální. Ian McKellen je ďábel a já ho snad ještě neviděl v lepší roli (a to jsem ho viděl v mnoha rolích), Jim Broadbent s doutníkem v držce je taky fantastický a i všichni ostatní podávají... inu, shakespearovské výkony. Ale na McKellena nemají. Výborné adaptace jedné z nejlepších her WS (jestli ne vůbec té nejlepší), ale verze s Cumberbatchem je prostě ještě o stupeň lepší. Ale i tuhle můžu s úplně klidným svědomím doporučit. Za ty herecké výkony to fakt stojí... koncert. 85%. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Kromě vynikajícího Iana McKellena v titulní roli tato verze nabízí zajímavou, i když nikterak uchvacující výpravu (ale míchání techniky 20. let a moderní mě trochu iritovalo). Samotný obsah je příliš redukován, proto gradace a zvraty probíhají příliš rychle, než aby výrazněji zapůsobily. Zajímavé, nikterak převratné. ()

S.Dedalus 

všechny recenze uživatele

nějaké ty mouchy a drobné chybky by se na loncrainově adaptaci richarda iii jistě našly a to především kvůli velmi rozsáhlému krácení textu vývoj postav tak někdy půdobí překotně a nedotaženě s tím souvisí i malinko násilné střihy mezi komorníma divadelníma scénama a bombastickými válečnými výjevy sem si jistý že při delší stopáži by se všechny tyto nedostatky zahladily na druhou stranu loncrain poskytuje tolik úchvatných nápadů že přeze všechno nelze hodnotit richrada jinak než zcela pozitivně celé vtipné zasazení do třicátých let funguje náramně a sir ian se tak může za zvuku lahodného jazzu protancovat až ke královskému trůnu ačkoliv téměř všichni vedlejší herci dodávají svým postavám patřičnou hloubku (zejména kulaťoučký buckingham, naivní clerence, rozkládající se královna anne či královna matka v podání maggie smith) richard stojí hlavně právě na mckellenovi který dokáže zahrát richarda nejen jako monstrum bažící po moci ale i jako svůdníka se smyslem pro humor loncrain si dobře uvědomil že richard nesvádí ani tak všechny ty ženy či své komplice ale zejména publikum aby mu všechny ty jeho lumpárny žralo a ještě při tom tleskalo sir ian se tak často allenovsky obrací ke kameře promlouvá k divákovi kterému nezbívá než jen zobat mu z ruky tleskám ()

Nautila 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý a pěkný obraz. Veršování v kulisách 20.století může vypadat jako dobrá idea, bohužel ve výsledku to tak dobře nedopadá. Celý film je velmi zmatený, působí jako střepy poskládané bez logiky k sobě. Herci jsou sice sympatičtí a dobře hrající, přesto jsem měla v postavách zmatek. Na konci jsem se už i nudila a snímek mě po celou dobu nechával chladnou a nezaujatou, přestože po plátně pobíhali ti nejlepší britští herci. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (4)

  • Prvý celovečerný film, v ktorom si zahral vtedy ešte začínajúci Dominic West. (SarumanKo)
  • Scéna, v ktorej Tyrell (Adrian Dunbar) kŕmiaci prasatá podá Richardovi (Ian McKellen) jablko, vôbec nebola v scenári. McKellen však pohotovo zareagoval a hodil jablko po kvíkajúcom prasati. (SarumanKo)
  • Kulisy veľmi šikovne dokazujú, že alternatívna Británia vo filme je v skutočnosti nacistickým štátom. Vlajka rodu Yorkovcov podozrivo pripomína hákový kríž. (SarumanKo)

Reklama

Reklama