Reklama

Reklama

Barbar

  • USA Barbarian (více)
Trailer 1

Mladá žena odjíždí do Detroitu na pracovní pohovor. Má sjednaný pronájem domu, ale když dorazí pozdě večer na místo, zjistí, že si stejné ubytování rezervoval neznámý muž. I když jí opatrnost radí, aby to nedělala, rozhodne se v domě strávit noc. Brzy jí dojde, že neočekávaný spolubydlící není zdaleka tím jediným, čeho by se měla obávat. (Disney+)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (447)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Zacha Creggera šlo ještě pár měsíců nazpátek vnímat jako režiséra, který realizuje maximálně zaměnitelné a zapadlé komedie Po čem kluci touží? či Kámoš napořád a filmový svět vlastně nebude mít dvakrát důvod na něj jednou vzpomínat, protože nic zásadního ve své kariéře nerealizuje. A pak přijde nečekaný zvrat. Jeho 3. celovečerní film, který si sám napsal, je totiž pro změnu hororovým thrillerem, který toho o sobě v samotné kampani dvakrát neřekl a vzhledem k Creggerově pověsti film samotný dvakrát velká očekávání nevyvolával. Pak ovšem přišli zvěsti o jednom z kandidátů na hororů roku a faktu, že Creggera zřejmě cosi něco osvítilo. A při sledování Barbara je vlastně radost vidět, že pověsti nelhali. Cregger rázem působí jako neskutečná hračička, který servíruje uvědomělou hororovou podívanou, která za pochodu střídá atmosféru, chvílemi dostává příležitost se vrátit ke svým komediálním kořenům a přitom skutečně servírovat solidní práci s napětím, pro jednou zase funkčními lekačkami a především poměrně drsným průběhem událostí. Skutečně se ovšem vyplatí o průběhu Barbariana vědět co nejméně, na tuto horskou dráhu ovšem člověka stejně nic nepřipraví. Chvílemi to skutečně působí, že Cregger našel své druhé já, které zvládlo přijít s poměrně chytrým scénářem, který přeskakuje mezi moderním thrillerem, komediální satirou  a ryzím uctívačem béčkových hororů. Nemotorovi by se takto komplikovaně vystavěný scénář snadno rozpadl pod rukami, proto je radost vidět, že Cregger zvládl mile překvapit. Ano, v jistých momentech možná Cregger přeci jen zapomíná vypustit páru a samotný scénář se nevyhnul bodům, do kterých je velmi snadné rýpat. Jenomže za pochodu prostě Cregger přesně ví jak pracovat s atmosférou a kdy má jít do tuhého, především i samotný film vypadá po audiovizuální stránce velmi hravě a vyvolává dojem, že se během přeskakování mezi atmosférickým pojetím krapet mění i audiovizuální pojetí. Je to v zásadě šokující, protože Creggerem servírovaný horor ve finále neodolatelně připomene příběh o Pejskovi a Kočičce vařících dort, na rozdíl od morálně poučné pohádky Josefa Čapka ovšem experimentování nedopadne nikterak tragicky a Barbar tak dokáže za pochodu překvapit i tím, že zvládne přes všechny změny za pochodu držet při sobě. V druhé polovině i díky vystavení karet na stůl vlastně Barbarovi krapet začíná padat řetěz a může ve vyvrcholení krapet zaostat za očekáváními, které buduje jeho předchozí vývoj. Nedopečený finiš ovšem automaticky nesmaže solidně vedený průběh. I přes snahu o nějaké ty komentáře (především k Me Too) tu vlastně nevzniká horor, který by měl kdovíjaký přesah, Cregger v tomhle ohledu rozhodně nepůsobí jako další Jordan Peele. Přesto je Barbar přeci jen hororovým zážitkem, který nevzniká každý den a úkaz, že se i s očividně ohraným konceptem dá pracovat hravě a mile s ním překvapit. Tahle štědře pořízená záležitost i přes slabší finiš bez problémů vyvolá úsměv na tváři, především i díky skvělé volbě v oblasti hudební dramaturgie nakonec.  Justin Long tu navíc má svou nejlepší roli od Smrtonosné pasti 4 a to se také cení. Barbar nejspíš bude na konci roku patřit mezi největší filmové překvapení roku, kdy jen nyní bude zajímavé sledovat, kterým směrem se Cregger vydá příště a zda si dokáže udržet nastavenou kvalitu. Rozum by ovšem radil, aby se vydal spíše směrem dalšího hororu nežli návratu ke komediím....  . () (méně) (více)

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Obrovské překvapení, navíc od chlápka, který dosud jak vidím točil jen nějaké retardované komedie pro mentály. I když myslím, že rejžova komediální průprava je patrná i v tomhle horroru, minimálně co se velké porce nadsázky týče. Uděláte ovšem nejlíp, když si o filmu nebudete předem nic zjišťovat a pustíte se do něj naslepo, tak jako jsem to udělal i já. Snad neprozradím příliš, když prozradím, že po počátečním pozvolném a nesmělém náběhu na thriller děj postupně vyzraje ve šťavnatou superbrakovou bejkárnu, za jakou by se nemusel stydět ani mladý Tarantino, tedy ještě v době, kdy točil originální a scénáristicky nápadité filmy. A právě onou nečekanou scénáristickou košatostí mi Barbarian mladého Tarantina tak trochu připomněl. ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Velmi milé, zprvu velice nenápadné, překvapení. Rozjíždí se to sic celkem pomalu a u zapojení několika postav nechápete, proč figurují v příběhu, ovšem jakmile se to rozjede, tak je to paráda a udělalo mi to radost jako už dlouho žádný horor. Jen škoda, že to Foxové nemohli více rozparádit v kinech a větší parádu to udělalo až na Disney+. Snad na to však lidi koukali, Barbar si to zaslouží. Nic předem si nezjišťujte! ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Slušné, ale napodiv mňa zaujala vraj tá nudná prvá polovica, kde bol veľký priestor na fantáziu, čo sa z toho vykľuje. V druhej polovici už nastupujú klasické nelogické kroky, kedy hlavná postava dobrovoľne chodí na miesta, odkiaľ chcela utiecť, policajti sú tradičné tupí, no a toto všetko sa zaobalilo krvavými scénami s feministickým záverom. Svoje čaro aj atmosféru to ale malo. ()

tron 

všechny recenze uživatele

To máte tak, keď sa vás Pennywise s úsmevom spýta, či vyzerá ako monštrum. Sranda je, že viac ako dvojmetrový Matthew Patrick Davis by si tohto nešťastného klauníka dal na večeru a ešte by sa mu málilo. Neviem, čo od toho budete čakať, ale v druhej polovici sa toho nedočkáte. Začnem tým lepším. Barbar je pre mňa jedným z najlepších hororov roka. Postavy sa správajú divne a nelogicky, ale mal som tušáka, že preto, lebo na nás tvorcovia chystajú fajnovú habaďúru. A veruže chystajú. Barbar v priebehu svojej stopáže viacnásobne reštartuje dej. Bez spoilerov sa o tom baviť nedá, ale je to fakt výživné. Nie šokujúcim spôsobom á la Šiesty zmysel, ale kvázi rafinovanejším, keď narastá počet zvratov, ktoré samy osebe nie sú prvoplánovo omračujúce, ale príbeh vďaka nim začneme vnímať z inej perspektívy. Až na konci sa to začne prepájať do tu viac, tu menej kompaktného celku. Georgina Campbell, Bill Skarsgård (ktorý to spolu s legendárnym Arnonom Milchanom aj produkoval), Justin Long (toho mám v obľube od Jeepers Creepers a veľmi rád som ho po dlhom čase znova videl v niečom poriadnom, naposledy sa to totiž odohralo v pradávnom roku 2014, konkrétne v Tusk) a mrazivý Richard Brake (3 from Hell, Doom) predvádzajú skvelé výkony. Ale, ak vezmeme do úvahy to, o čo ide, sú to skôr figúrky na šachovnici, než plnokrvné charaktery. Barbar v prvej polovici pôsobí ambiciózne, ale zároveň nudne, a v druhej polovici sa preklopí do niečoho, čo je naopak totálne neambiciózne, ale o to náruživejšie som si to užil. V prvej polovici sa vyskytne viacero divných okamihov a vy si vravíte, že sa to vysvetlí, nuž ale ono sa to vlastne nevysvetlí a spätne musíme uznať, že šlo o slepé uličky, ktoré mali za úlohu zmiasť (Keithova nočná mora, prehnaná reakcia ženy na pracovnom stretnutí, keď jej Tess povie, kde býva). Okrem úžasne nepredvídateľného scenára  a slušných, hoci možno asi až zbytočne dobrých hereckých výkonov, musím vyzdvihnúť fantastickú atmosféru a výpravu post-apokalyptickej štvrte, ktorá je nesmierne ťaživá, depresívna a zbavená akýchkoľvek (i posledných) ilúzií. Snímka v tomto pripomína Neutečieš alebo Muža v temnote. Barbar je skvelý, istým spôsobom výnimočný horor, avšak zvraty nemusia sadnúť každému a faktom je, že v poslednej štvrťhodine zhlúpne miestami do neakceptovateľnej miery, pripomínajúc paródie z rangu Leslie Nielsen (skok). Zvyšok komentu obsahuje spoilery. V štvrti to vyzerá ako po konci sveta, všetky domy zničené a neobývané, žije tu len jeden bezdomovec, napriek tomu sa nájdu peniaze na verejné osvetlenie. Fungovanie polície komentovať nebudem, neverím, že TAKTO (ne)funguje americká štátna polícia. To sa AJ nebál v štvrti, kde je všetko zničené a kde žije len jeden bezdomovec, vlastniť v rámci možností luxusný dom bez kamier a alarmu? Ako v noci vychádzala von, ak v dome bývali podnájomníci? Dverami ťažko, však? Disponovala nehnuteľnosť tajným podzemným východom? Ak áno, prečo sme ho nevideli? Prečo si obľúbila Tess, keď sa za desaťročia dostala do kontaktu s množstvom iných žien? Čím kŕmila seba a otca? Zo začiatku mohla drancovať okolité neobývané domy, no to v nich pôvodní obyvatelia nechali jedlo na štyri desaťročia dopredu? () (méně) (více)

Galerie (10)

Zajímavosti (4)

  • I když se oficiálně na snímku nepodílel, vliv na příběh měl i Jordan Peele, jenž je dobrým přítelem s režisérem snímku Zachem Creggerem. Podle Georginy Campbell spolu Clegger a Peele často hovořili během tvorby scénáře. (NiWi)
  • Dům, ve kterém se příběh odehrává, stojí na adrese 476 Barbary Street. 476 je rok, ve kterém zanikla Západořímská říše poté, co byla dvakrát po sobě v témže století vypleněna barbary. (NiWi)

Související novinky

Warner Bros. chce získat zpátky Nolana

Warner Bros. chce získat zpátky Nolana

15.06.2023

Po turbulentním období, příchodu nového vedení a nově naleznuté stabilitě to vypadá, že studio Warner Bros. opět hodlá začít pečovat o vztahy s uznávanými filmaři. Ty byly narušeny během pandemie a… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno