Reklama

Reklama

Co?

  • Itálie Che? (více)
Trailer

Obsahy(1)

Roman Polanski jako by svým filmem Co? dokazoval, že každý velký režisér má právo natočit alespoň jednu velkou podivnost. Příběh mladé Američanky, která procestuje Itálii, aby sama sebe nalezla v prazvláštní středomořské vile, lze dokonce brát jako variaci na Alenku v říši divů. Polanski záměrně obsazuje do hlavní role jeden z tehdejších sex-symbolů Sydne Rome, neboť právě erotika a dekadentní atmosféra celému filmu dominuje. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (26)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v únoru 2020. Film Co? si v současném prostředí politické korektnosti vyslouží štěkot hysterických výkřiků, dílo je rázem misogynní, sexistické a bigotní znechucení se předhání ve výstižnějších výrazech odsouzení. Nemusí se vždy jen bezmyšlenkovitě přejímat charakteristika distributora za svou, termín erotická komedie sleduje hlavně vlastní zájmy k vytěžení celého komerčního potenciálu filmového díla. Co? je nesmlouvavě krutou anekdotou, satirou, hříčkou i autorskou provokací. Co? je mnohonásobným maskulinním útokem na ženu a její pohlavní orgány, právě v něm je zachycena sláva a bída mužské podstaty. Prokázání mužství je základním instinktem života, Éros bez zbytečných předsudků využívá násilí, pokud se bezhlavě snaží trumfnout Thanata. Mužská sexualita je plná chtíče, běsu, potřeb, posedlostí, pudovosti, perverzí a závislostí, Co? odráží tendence a stav tehdejší doby světa i zvrácené italské stereotypy mužského šovinismu. Film Co? je satirickou burleskou. Hlavní obětí základního mužského pudu je Nancy (atraktivní Sydne Rome), bezelstně důvěřivá americká turistka ve vášních katolické bohabojnosti. Podstata života, dominance versus podřízenost, představy rozdílné skutečnosti, zneužívání a třídní předsudky, uragán hrátek třese zavedeným kastovním systémem a někdo tomu říká také láska. Hvězdou filmové anekdoty je Alex (pozoruhodný Marcello Mastroianni), sebevědomě excentrický bývalý pasák. Je v zajetí sadomasochistického uspokojení vlastní mužnosti, násilí je součástí uspokojení pudu i dostatečným prokázáním skutečného mužství. Zběsilost a někdo tomu říká láska. Významnou postavou je Joseph Noblart (zajímavý Hugh Griffith), majitel prazvláštní vily a hostitel početného příbuzenstva a přátel. I život na svém sklonku dává přednost před Thanatem tělesným krásám bytí. Život se vznáší v éterickém vlnění pocitů. K výraznějším postavám filmu patří také Giovanni (velmi příjemný Romolo Valli), Noblartův dlouholetý zkušený tajemník, nevinný pianista a náruživý lízač. Život je sladkou rozkoší. Z dalších rolí: nevinnost poklidu vzývající kněz (Guido Alberti), nadměrnou erekcí vybuzený Tony (Gianfranco Piacentini), pražmu připravující nesmělý Nancyin nápadník Jimmy (Roger Middleton), vzteklý Mosquito (sám režisér Roman Polanski), nespokojený obchodník s uměním Catone (Henning Schlüter), zdravotní sestra Gertruda (Elisabeth Witte), majordomus k ubytování (Pietro Tordi), či stará služka (Nerina Montagnani). Film Co? není sexismem, ani misogynií Romana Polanskiho, tyto pojmy se pro něj staly obětovanými rukojmími jeho satirizující filmové anekdoty. Co? je pro mě jedinečným filmovým dílem k boji s pokrytectvím hysterie politické korektnosti. Velmi osobitá provokace! ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Mladá stopárka unikne znásilneniu zvezením sa v klietke do prímorskej vily - domu zázrakov. Akoby fyzicky vyspelá Alenka vstupovala do ríše divov tých, čo zakúsili všetko a máločo ich prekvapí. Mnoho miestností v objatí zelene, vyzdobených krásnymi umeleckými dielami, obýva skupinka prapodivne sa správajúcich, povznesených obyvateľov. Prejavujú len chvíľkový záujem, sčasti okorenený silnými dráždidlami, ktoré jediné v nich dokážu prebudiť vášeň. Polonahá slečinka precupitáva stádočkom telesne, vzťahovo aj umelecky otupených aby zistila, že opakovanie rituálov nudy nevedie k citovému zaujatiu ani vedomostnému obohateniu. Myslím, že užívateľ Cushing to vystihol dobre, naozaj to nebolo veľmi smiešne, ale na rozdiel od jeho negatívneho vymedzenia sa k filmu ako celku, podľa mňa Polanski trefne ukázal prežívanie akéhokoľvek sebazáľubného voľného zoskupenia umelcov (generačného, žánrového, klubového). Systém nepísaných kánonov takýchto spolkov o tom, ako je možné tvoriť, ustálene konverzovať v podnikoch rovnakého druhu a ritualizovane praktikovať sexuálno-vzťahovú radikálnosť posúva týchto "inovátorov štýlu" skôr k ťažkým konzervatívcom. Paradoxne, ale logicky aj tvorba vychádzajúca z týchto dávno prevarených modelov je skôr tradičnejšia, neveľmi invenčná. Nakoľko sa ale film (okrem úvodu a záveru) neustále odohrával práve v tomto prostredí, na viac ako 60 % to nie je. ()

Reklama

Visáč 

všechny recenze uživatele

Sexy "komédia" (skôr sled viac či menej vtipných patálií sporo odetej Sydne Rome) a Polanského dospelácka verzia príbehu o Alice v krajine zázrakov. Atmosféra počas nakrúcania vo vile producenta Carla Pontiho na idylickom pobreží Amalfi v južnom Taliansku bola evidentne hodne free a podľa toho aj film vypadá. Drogami a improvizáciou sa rozhodne nešetrilo, docela dobre sa na to pozerá a má to sympatický otisk doby, kedy sa v kinematografii búrali rôzne tabu a vznikali podobné easy-going absurdity. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Nenápadný půvab dekadence aneb rozkošná, pikantně letní až surrealistická taškařice o jedné chudince americké, co přišla o kufr, tričko i ty pantalóny - ale v jednom zvláštním domě na pobřeží to vůbec nevadí... ;-) . . . Lehce bizarní, lehounce erotické - každopádně mistra P. extravagantní vidění věcí sexuelních... :-) - - - P.S. Typicky netypický film z počátku sedmdesátých let - doznívající boom volné lásky a AIDS v nedohlednu... :o) - - - - - (Poprvé viděno 11.4.2008 na dvd, komentář zde jako čtvrtý - 11.4.2008) ()

Paldiny 

všechny recenze uživatele

Začať komédiu pokusom o znásilnenie, keď vám pred tromi rokmi znásilnili ženu, je divné. Ale divný je celý film. Oná slečna si to pred nadržanými Talianmi namieri do perverzného hotela, kde miestni hostia holdujú outdoorovým erotickým radovánkam. Navyše to naša kráska nemá ľahké ani v tom, že jej šmykli kufre a tak chodí bez spodnej bielizne iba v ukradnutom pyžame. Polanski musel v tom čase asi trpieť mizogýnnimi sklonmi, pretože slečne Nancy vygumoval mozog. Ťažko sa stotožniť s jej submisívnym správaním, tiež náklonnosťou k perverznému prasaťu obľubujúcemu akúsi odnož sado-maso voyearizmu. O atmosféru sa tu stará cvrkanie cikád o pozornosť diváka asi len tá európska podivnosť, aká by už dnes natočiť nešla. ()

Reklama

Reklama