Režie:
Robert AldrichKamera:
Joseph F. BirocHudba:
Frank De VolHrají:
Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead, Cecil Kellaway, Victor Buono, Mary Astor, Wesley Addy, Bruce Dern, William Campbell (více)Obsahy(1)
Hororový snímek Roberta Aldricha kde hlavní postavou je bohatá dáma Charlotte Hollis (Bette Davis), která žije ve starém rodinném sídle se svou služebnou Velmou (Agnes Moorehead) samotářský život, stranící se společnosti. Důvodem je nevyjasněná smrt jejího snoubence Johna (Bruce Dern) , který byl zavražděn před 37 lety a na Charlotte padlo podezření. Další hrozbou je stavba dálnice, které stojí její dům v cestě. Charlotte se snaží za každou cenu zabránit bourání domu a tak si pozve na pomoc sestřenici Miriam (Olivia de Havilland), která má ale svoje plány... (contrastic)
(více)Videa (2)
Recenze (32)
"Hush hush, sweet Charlotte / Charlotte, don´t you cry / Hush hush sweet Charlotte / He´ll love you till he dies / Oh, hold him darling / Please hold him tight / And brush the tear from your eye / You weep because you had a dream last night / You dreamed that he said goodbye" 1927: V patricijském domě jižanské rodiny se koná ples. Otec sladké Charlotte zastraší dceřina ženatého ctitele Johna, ten dá přednost zákonité manželce a téhož večera přijde nejen o nabízenou ruku, ale také o hlavu. V kuchyni se pohřešuje řeznický sekáček a Charlottiny sněhobílé šaty jsou zbrocené krví... Brilantní úvod. Škoda, že hlavní děj, odehrávající se o 37 let později, neudržel kvalitu přechozího filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane?, na který si tolik přál navázat. Jde o nový příběh, smíchaný z totožných ingrediencí. Bette Davis hraje další tragickou oběť dávné chyby a nepříznivých okolností. Soud jí sice vraždu neprokázal, ale pro sousedy navždy zůstala tou krvavou bábou, o které si pouliční děti zpívají morytáty. Charlotte už desítky let nepřekročila hranice svého pozemku. Fixovaná na dům jako mauzoleum lepších časů se odmítá vystěhovat kvůli plánované dálnici. Když se dělníci s bagry nenechají zastrašit ani střelbou, pozve na pomoc svou světáckou sestřenici. Tu měla původně hrát Joan Crawford, partnerka a rivalka Davisové z předchozího filmu. Protože komunikace obou hereček přerůstala v otevřenou nenávist a Crawfordová trávila víc času nervovým zotavováním v nemocnicích než na place, film se každým zdržením prodražoval a Aldrichovi nakonec nezbylo než ji nahradit. Katharine Hepburn na nabídku neodpověděla, Vivien Leigh a Loretta Young ji odmítly. Nepochybně je to škoda, protože Olivia de Havilland je zaměnitelná a bohužel i příliš průhledná herečka pro účely filmu, který staví na překvapivých zvratech. Některé z nich jsou velmi poplatné osvědčeným momentům z Baby Jane, další si Aldrich vypůjčil z Plynových lamp a Ďábelských žen. Variace na variace mi nevadí, ale množství zbytečných vedlejších postav je IMHO vážnější problém. Přesto - je to nadprůměrný film, jako obvykle mu dominuje hypnotická Bette Davis a titulní ukolébavku nemůžu dostat z hlavy. 80% ()
Celkový dojem: Veľké sklamanie. Námet je zaujímavý a príbeh aj keď dnes už klitšé, točený v dobe kedy bol ešte zaujímavý, nový a originálny. Priznám sa, od Sweet Charlotte som čakal veľa, ale nakoniec je to pre mňa veľké sklamanie a môj dojem je negatívny. Herecké obsadenie nezaujímavé, dej nudný a scénar miestami až veľmi chabý. Atmosféra je ešte jakž-takž miestami napínavá a vo svojej dobe možno aj nepríjemná, lenže to je asi tak všetko. Moje hodnotenie: 40% ()
Dva roky po megauspechu Whate ever Happened to Baby jane si bette Davis povedala, ze chce nadviazat na uspech toho filmu, tak uz nemala Krofordku, ale Oliviu de Haviland. A je to vyrazne slabsie, Bette Davis uz nie je demonicka, dialogy slabe, tempo tiez nijake .... slaby odvar slavnejsieho filmu : 55 % ()
Skláňam hold režisérovi Robertovi Aldrichovi. Vytvoril film, o ktorom sa nedá napísať takmer nič, aby sa nevyzradila pointa. Zároveň ide o skvelé, napínavé pozeranie s prepracovaným scenárom. Na deji a spracovaní sa dá celkom dobre ilustrovať téza o zhlúpnutí ľudstva. Pretože ak porovnám Sladkú Šarlotu s väčšinou súčasných hollywoodskych thrillerov, tieto pred Aldrichovým filmom blednú ako intelektuálne tak herecky ako aj režijne. Zároveň si, na rozdiel od väčšiny spolukomentátorov nemyslím, že Olivia de Havillandová sa zhostila svojej úlohy nejako nemastne-neslane. Práve naopak, jej akoby nezúčastnenosť sa veľmi hodila k typu, ktorá predstavovala. Taktiež nezdieľam názor, že film predstavuje akúsi menej vydarenú kópiu režisérovho predchádzajúceho filmu Čo sa stalo s baby Jane?, pretože tentoraz je vzťah dvoch žien o niečom inom ako o kainovsko-ábelovskom súrodeneckom nenávistno milostnom vzťahu. Tentokrát ide o tú druhú vec, pre ktorú je človek schopný urobiť naozaj takmer čokoľvek. Áno, vážení a milí, nemýlite sa, tentokrát ide o prachy. A tak jediná vec, s ktorou sa so spolukomentátormi stotožňujem je skutočnosť, že napriek viacerým scénaristickým kiksom v Baby Jane, išlo o lepší film a to vďaka celkovej atmosfére, ktorú sa tu, napriek snahe, nepodarilo spracovať tak, aby diváka vtiahla do príbehu absolútne, bez výhrad. Drobná chybička, no vďaka nej nemá u mňa výsledok absolútne hodnotenie. Ostáva však veľká spokojnosť, o čom svedčí opakované pozretie si filmu, bez straty kvetinky a zaujatia ním. ()
Nepovedená vykrádačka Baby Jane, u které se jasně projevuje to, že Aldrich není zrovna dobrým režisérem. V Baby Jane ho značně podržela předloha, ale tady se příběh tříští, působí nejasně a zmateně. Bette působí jako v té samé roli a podruhé už spíše komicky, ale ona se zbytkem obsazení to jakž takž utahuje na průměr. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (10)
- Postavu Miriam (Olivia de Havilland) měla původně hrát Joan Crawford, která kvůli neshodám s Bette Davis a režisérem Robertem Aldrichem od filmu odstoupila. (Agatha)
- Robert Aldrich oslovil Barbaru Stanwyck, Lorettu Young nebo Vivien Leigh, aby nahradily stávkující Joan, ale žádná nebyla kvůli přátelství s ní nebo jiným závazkům ochotná přijmout. Sama Olivia de Havilland vždy tvrdila, že ačkoliv se jí role nelíbila, vzala jí kvůli kamarádství s Bette. (kenny.h)
- Původní začátek natáčení byl posunut o dva měsíce, aby se Joan Crawford mohla na Havaji zúčastnit obchodního jednání správní rady Pepsi-Cola company. Během této doby projekt opustil původní scenárista Henry Farrel, kterého nahradil Lukas Heller. Dalším z faktorů, který pozastavilo natáčení v Lousianě, byla žaloba na Bette Davis od Paramout Pictures kvůli závazkům na filmu Where Love Has Gone (1964). (kenny.h)
Reklama