Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Jean-Marie DreujouHudba:
Simon FranglenHrají:
Samuel Labarthe, Jeremie Laheurte, Élodie Navarre, Pierre Lottin, Jesuthasan Antonythasan, Chloé Jouannet, Maximilien Seweryn, Kevin Garnichat (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Hrdinský příběh těch, kteří riskovali své životy při nebezpečné záchraně symbolu Paříže. Nervy drásající snímek režíroval držitel Oscara a matador světové kinematografie Jean-Jacques Annaud, který má na svém kontě filmy Jméno růže, Nepřítel před branami či Sedm let v Tibetu. Film v neúnavném tempu rekonstruuje události 15. dubna 2019, kdy katedrálu Notre-Dame zachvátily plameny a celý svět toho byl v přímém přenosu svědkem. Spolu s hasiči se vydáváme do míst, která zůstala divákům obrazovek skrytá – přímo do nitra hořící budovy. Snímek tak nabízí téměř fyzický zážitek, který nikoho nenechá chladným. Režisér a scenárista snímku Jean-Jacques Annaud se soustředí na věrohodné zachycení boje s nekontrolovatelným živlem, ale především upozorňuje na nezměrnou odvahu a obětavost záchranných sborů. Bez jejich nasazení by nejznámější katedrála světa lehla popelem. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (86)
Francouzské 4/15, při kterém mohly být postavy klidně zabírány jen zezadu, protože hlavní roli si uzme posvátná relikvie z vápence, olova a dubového dřeva. Annaud původně uvažující o dokumentu těžko mohl něčím překvapit, tak alespoň vsadil na částečné napětí při záchraně artefaktů a oslavu lidské pospolitosti tváří v tvář potenciální zkáze symbolu. Apropo, doufám, že Emmanuel při svých hovorech s Kremlem nemlčí.. ()
Požár Notre-Dame je bezpochyby jedním z milníků ve francouzské historii posledních let. Před třemi roky nehořela pouze několik set let stará katedrála, nýbrž i jeden ze symbolů Paříže, Francie a dost možná i celé Evropy. Annaud se na prahu osmdesátky zhostil tohoto (doslova) ožehavého příběhu a natočil snímek jak s hranými tak i archivními pasážemi, který celkem věrohodně přibližuje tuto neslavnou událost, aniž by se ale pouštěl do nějakého zbytečného vyprávění okolo. Vše se soustředí na katedrálu, ničivý požár, odhodlání hasičů a jejich závod s časem. Zpočátku mě trochu rušily vložené archivní záběry a našlo by se pár 'divných' scén, které ve filmu ani být nemusely, přesto se ale jedná o solidní drama se silným dokumentaristickým nádechem a nejednou napínavou scénou. ()
Hraná rekonštrukcia dobre známych udalostí pôsobí skôr ako televízny film od dajme tomu tvorcov Kobry 11, než dielo významného svetového režiséra. Striedajú sa v ňom autentické zábery z nešťastia s hranými pasážami a niekedy aj v split-screenoch, ale na to, aby to malo ten správny účinok, by to musel všetko zmiešať dokopy asi len Greengrass. Keď Annaud nevie ako ďalej, vsádza do scenára rozpačité scény typu modlenia sa za relikvie, poukazovanie na nemotornosť všetkých zainteresovaných alebo ťažko pochopiteľnú vsuvku s babkou a jej mačkou. Scény z katedrály sú natočené skvele, najlepšie však napätie funguje ešte predtým, než sa oheň naplno rozšíri. ()
Celé je to len o hasičoch a pocte ich práci. Ale inak na drámu bez nejakého napätia a v podstate od začiatku vieme, ako to dopadne. Zároveň ale vidíme ukážku toho, ako si trestuhodne Francúzi nechránili tak vzácnu pamiatku, absentoval protipožiarny systém, neexistoval žiadny plán, čo v takej situácii robiť. Inak je to len reklama na parížskych hasičov takmer v štýle amerického hrdinstva. ()
Po celou první půlku jsem si říkal, že čtyři hvězdy to má jisté, ale pak se do napínavé katastrofy čím dál tím víc míchal patos. Ano chápu došlo tu k ničení Francouzské národní památky to já asi nedokážu docenit, ale po atmosférické a svižné první půli se to v tom přeci jenom trochu utopilo proto nakonec jen lepší trojka.65% ()
Galerie (26)
Photo © Pathé / Mickael Lefevre
Zajímavosti (5)
- Jelikož skutečná katedrála Notre-Dame byla v rekonstrukci, nemohla se v ní natáčet žádná ze scén. Hlavní roli tak musely zastoupit jiné katedrály. Nejprve byla pro mnoho scén mimo katedrálu použita katedrála v Bourges. Poté katedrála Notre-Dame d'Amiens, jejíž věž a některé části budovy jsou podobné těm v Notre-Dame. A konečně katedrála Saint-Étienne v Sens, kde bylo použito předpolí, schody na věž a loď, stejně jako scény, v nichž hoří dřevěný skelet ze 13. století. (BMW12)
- Režisér Jean-Jacques Annaud zamýšlel, že jeho film bude z 5 % tvořen záběry ze skutečné události, videi z chytrých telefonů, televizními záběry atd. Rok před premiérou tak veřejně oznámil, že potřebuje záběry pro dopravní zácpy, které požár způsobil, pro scény spontánních modliteb a pro některé mezinárodní televizní reportáže. Založil dokonce webovou stránku, aby každý mohl posílat svá vlastní videa. (BMW12)
- Ve filmu se objevil i tehdejší prezident Francie Emmanuel Macron. (Duoscop)
Reklama