Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Byla silnější než on. Láska, jež se pojmenovat netroufá… Dramatik, spisovatel, básník, estét, čelný představitel dekadence a l’art pour l’artismu. Tím vším byl Oscar Wilde, jenž bývá také někdy označován za prvního skutečně moderního muže v historii. Jeho krátký život (1854–1900) byl naplněn tolika událostmi a dramatickými zvraty, že by vydaly na několik jiných. A především byl naplněn láskou. Láskou, jež se pojmenovat netroufá, láskou, kterou tehdejší společnost neuznávala, která ji šokovala a pobuřovala. Oscar Wilde však věděl, že „kam člověka osud vede, tam musí jít“ a že „ať je nám dáno cokoli, musíme to naplnit, jinak by náš život byl jen samé ponížení.“ A on nechtěl, nemohl žít v ponížení. Proto se dokázal postavit celé společnosti, proto byl ochoten zaplatit i cenu nejvyšší… Snímek režiséra Briana Gilberta (mj. tvůrce dalšího pozoruhodného životopisného filmu „Tom a Viv“ o básníku T. S. Eliotovi) je již třetím filmem, věnovaným Wildeovi. V r. 1960 byly natočeny filmy Oscar Wilde s Robertem Morleym a Soudní procesy Oscara Wildea s Peterem Finchem v hlavní roli. V této nejnovější britské verzi se s postavou Oscara Wildea pozoruhodným způsobem vypořádal Stephen Fry, který za ni získal několik mezinárodních cen (mj. byl nominován na Zlatý glóbus). (Česká televize)

(více)

Recenze (88)

misterz 

všechny recenze uživatele

Nezostáva nič iné iba konštatovať - chudák Oscar Wilde. Tomu poviem narodiť sa na zlom mieste a v zlej dobe. Natíska sa tu otázka - čoho by dosiahol v dnešnej dobe? Minimálne by sa vyhol väzeniu, teda pokiaľ by neprekročil určitú vekovú hranicu. V každom prípade konštatujem, že tento literát mal síce krátky, ale aspoň o to viac bohatší život, plný pôžitkov tela aj ducha. Snímok ťaží hlavne z uhrančivého a presvedčivého výkonu Stephena Frya, ktorý v každej jednej scéne dokázal viazať sto percent diváckej pozornosti. Jeho záverečná reč pred súdom bola jedna z najlepších a najemotívnejších, akú som mal kedy možnosť vo filme v podobnej situácii počuť. Najlepšia obhajoba s tými najrozumnejšími argumentami, aké si len na podporu osobného presvedčenia a obhajoby svojej osobnosti mohol vymyslieť. Už len pre tých pár viet stojí za to si snímok pozrieť. A to nehovorím o slušnej viktoriánskej atmosfére a pekných kostýmoch. 80/100 ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Neskutečné, že ačkoliv ve své době Wildea milovala celá Británie, dokázali ho najednou tak zdegradovat a vláčet. O to horší je fakt, že homosexualita byla zločin ještě do roku 1967 - minimálně v GB. Hrůza, že někoho tak inteligentního a nadaného tak sedřeli jen proto, že se mu zalíbil mladý Jude Law, a to se mu taky sakra nemůže nikdo divit. Netřeba Wildea idealizovat, jistě to byl snob a zhýralec, ale to byl kde kdo a do vězení za to nešel. Wilde v podstatě nikomu neubližoval, akorát prostě nedokázal včas vyklidit pole, když doba nepřála. Hodně silný film, který ukazuje "milou, malebnou Anglii" v dost nepříjemném světle. Jude Law je úplně neskutečný jako božský Bosie, arogantní fracek napřesdržku s obličejem andílka, chudák Wilde neměl šanci. V menších rolích hodně přesvědčivý Michael Sheen nebo Jennifer Ehle. Co se týče Stephena Fry, tak kristepane - ani Wilde by se snad nezahrál líp. Fry se s ním neuvěřitelně ztotožnil a vystřihl ho dechberoucím způsobem. Dokonalost. U rozhovoru se svou ženou ve vězení jsem byla vážně dojatá. Jo a poznámka na konec - jakmile vidím ksicht Toma Wilkinsona, vím, že ho budu nenávidět. A zde tomu nebylo jinak. . ()

Reklama

pakobylka 

všechny recenze uživatele

----- "Cenzura je přece nutná, jinak by si každý říkal, co ho napadne." ----- Ať je váš život spořádaný a bohabojný či nikoli, jedno z nejtragičtějších rozhodnutí, které můžete učinit, spočívá v tom, že se necháte veřejně a zcela dobrovolně ukřižovat kvůli někomu, kdo si vaši oběť nezaslouží. Drama, které si velice intenzivně uvědomuje samo sebe - a hraje vabank ... se vším, co má. ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Keď tak čítam tunajšie komentáre, vidím, že niekomu možno postačilo, že tvorcovia filmu "neuhli kamerou" pred homosexuálnymi scénami, mne to ale rozhodne nestačilo. "Uhli" totiž pred ozajstnou drámou Wildeovho života a len sa tak frivolne zviezli na "atraktivite" témy. Hovoriť otvorene o tejto stránke umelcovej osobnosti nie je nijakým hrdinstvom ani zásluhou. Scéna zo súdnej siene našťastie podtrhla jeden dôležitý moment: Wildeova mravná "zvrátenosť" tu totiž zafungovala iba ako zástupný symbol odvekej bariéry medzi "normálnym" meštiackym svetom a "nenormálnym a nemorálnym" svetom umelcov. Ak si ale človek po tomto neškodnom filme znovu prečíta napríklad Oscarovu trpkú epištolárnu spoveď menom "Epistola in carcere et vinculis" - vyškerí sa naň ozajstná, do krvi rozdrásaná a mokvajúca rana z jedného vzťahu - samozrejme, vzťahu medzi Osacrom a Bosiem. Vzťahu medzi odovzdaným, chápavým, citlivým a preto zraniteľným mužom a jeho opakom, egoistickým, neurotickým a výpočítavým frackom, ktorý spôsobil smrť slávneho spisovateľa omnoho skôr, než mu k nej dopomohlo fyzické vyčerpanie a trvalo poškodené zdravie z dvojročných nútených prác. Wilde s obľubou vravieval, že do svojich diel vkladal iba svoj talent, zatiaľčo svojho génia vložil do svojho života. Ak by sa chcel v budúcnosti nejaký filmár opäť zmocniť témy Wilde, možno by do svojho diela nemusel vložiť svojho génia, ale talent, ten by som poprosil vyžmýkať do poslednej kvapky. P. S. Stephen Fry, akokoľvek mu vlastne režisér nedal veľa príležitostí ukázať aj čosi viac, než len masku dekadentného pôžitkára s vlhkým pohľadom, sa predsa len narodil práve pre túto úlohu, to teda fakt. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Jedna z životních rolí Stephena Frye, který tentokrát mohl těžit z postavy, jako by mu psané přímo na tělo. Pokud si totiž přečtete jeho autobiografii Moab Is My Washpot, zjistíte, že Oscara Wilda obdivuje od dětství. A pokud se podíváte na některá z jeho mnoha veřejných vystoupení, naskytne se vám pohled na muže, který, narodil-li by se od 150 let dříve, mohl být Wildovým dvojníkem. Oba pocházejí z vážených, akademicky založených rodin, oba mají obrovskou slovní zásobu a vytříbenou rétoriku, oba si zakládají na poměrně nemainstreamovém stylu oblékání, oba jsou homosexuálové, oba mají staromilsky romantický pohled na vztah mezi dvěma muži, oba si potrpí na výrazně mladší partnery, oba se v Anglii proslavili především svými literárními schopnostmi a jejich knihy se staly bestsellery. Neexistuje tedy pravděpodobně herec, který by se na Wilda hodil více; a neexistuje ani role, která by se více hodila pro Stephena Frye. Bohužel ze scénáristického a režisérského hlediska si dokážu představit film, který by z podobné látky dokázal vytěžit mnohem intenzivnější zážitek. V konečném důsledku je to ale film, který vás přímo nutí vzít si z knihovny vše, co tento známý irský spisovatel kdy napsal, a to nehledě na to, zda jste jeho díla četli stokrát anebo nikdy. Velkou zásluhu na tom má i podmanivý hlas Stephena Frye, který v průběhu celého filmu cituje ukázky Wildova díla a který z každou vyřčenou větou jasně ukazuje, proč se v Británii jím namluvené audio knihy těší obrovské oblibě veřejnosti. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (3)

  • V tomto filmu dostal herec Orlando Bloom svou první filmovou roli, za kterou dostal zaplaceno 300 liber. (HappySmile)

Reklama

Reklama