Režie:
Miroslav KrobotKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Martin HůlaHrají:
Pavel Šimčík, Iva Janžurová, Iva Pazderková, Klára Melíšková, Jenovéfa Boková, Miroslav Krobot, Ivana Plíhalová, Jakub Žáček, Roman Vencl, Jana PosníkováObsahy(1)
Pro herce Šnajdra (Pavel Šimčík) je život jedna velká hra. Málokdo pozná, kdy věci myslí vážně. Jeho žena Markéta (Klára Melíšková) je už na něj alergická a manželskou krizi se snaží řešit u psychologa (Jakub Žáček). Šnajdr raději mizí do Olomouce, kde se chytá své první režijní příležitosti, ve které chce zazářit se svou babičkou (Iva Janžurová). Oba totiž milují improvizaci. Tu překvapivě dokáže tvořit i babiččina pečovatelka Mikina (Iva Pazderková), což Šnajdra oslní. Kariérista Grunt (Miroslav Krobot), který šéfuje divadlu, doufá, že představení bude událostí sezóny. To se nakonec stane, ale jinak, než si představoval. Sám je totiž, aniž by chtěl, vtažen Šnajdrem do hry. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (109)
Nechala jsem si na hodnocení časový odstup. I když mám ráda Krobota (jeho Díra u Hanušovic se mi líbila) i Šimčíka, také Janžurovou, Melíškovou a Pazderkovou, stejně nemůžu říct, že by mě film nějak zvlášť bavil. Hlavnímu hrdinovi jsem moc nerozuměla, Pazderková měla málo prostoru, abych těm dvěma uvěřila silný vztah. Krach manželství se Šnajdra nijak nedotkl, takže byl v manželství nespokojený asi už delší dobu, ale nijak to neřešil. Babičku, která má ráda improvizaci, bych brala, ale tu improvizaci jsem si ve filmu moc neužila. Příběh mi připadal takový roztříštěný a já jsem z těch kousků nemohla poskládat postavy, kterým bych fandila a které bych si oblíbila. ()
Ať si pro mě za mě Krobot tyhle filmy se svým ansámblem točí, ale pokud mu na to z daní přispíváme, je to špatně. Kromě Janžurové (nemyslím teď Tourettův syndrom, to se mi nelíbilo) tam není nic zdařilého. Šimčíka opravdu nemám rád, a může si za to svým působením v reklamě sám. Pazderková, Melíšková, ještě bych přidal Holubovou a mám komplet sestavu nejneoblíbenějších hereček, protivných od pohledu. Vtipná je snad jen postava Žáčka. ()
Je zajímavé, jak pro většinu lidí je samotná koncepce nonsensu, absurdna a surreálna nepochopitelná. Klasicky vyprávěný příběh od pomyslného začátku ke konci je prostě nemožný, protože v těchto kategoriích žádný příběh vlastně není. Člověk si musí "vypomáhat" svými zkušenostmi z života a poznání obecně. Rozumím, že se to lépe hodí na divadlo. Ale největším rozdílem mezi jevištěm a filmem je ten blízký kontakt a kouzlo okamžiku, který je na divadle tak skvělý. Ve filmu se tak sice tahle magie ztrácí, ale o předání sdělení či myšlenky jde stále. Na Krobotovi si cením právě toho, že nejde lidem na ruku, nepodbízí se. U absurdna nemůžete vysvětlovat polopatickým příběhem. Vtipy také nejsou založené na klasickém zklamaném očekávání či prostém hříčkování. To je naopak zdrojem dramatu. Takže podle mě Tourette tady není vtip, naopak "dějový zvrat". Za podstatu tohoto filmu pro sebe považuji onu tenkou hranici mezi tím, co ještě vtip je, a co už není. A že vnímání humoru se obzvláště v poslední době začalo propadat až kamsi k trapnosti. Pro řadu lidí už se ona citlivost mezi legrací nevinnou a ubohou vytratila a prostě už se chceme jenom za každou cenu bavit. A ač považuji Ivu Janžurovou za skvělou herečku, tak se mi tu více líbí Pavel Šimčík, protože mu prostě věřím onu ztrátu sebekontroly nad vlastní trapností. Přestože kouzlo Dejvického právě spočívá v tom, že těm jediným věříme, že oni vědí, co dělají. ()
Krobotův vesmír kašle na diváky, na konvence, na poučky o tom, jak má správně vypadat film. Krobot točí to, co cítí, že potřebuje natočit. Točí s nadhledem, patřičnou dávkou sebeironie i s lehkostí mága minimalismu. Krobot je pro mě vylepšená verze Chytilové, neopájí se svým egem, nevnucuje mi svoji dokonalost, naopak, nebojí se ukázat na své slabiny i své bolesti. Velkou premiéru doprovází svým zpěvem Jana Koubková a film je stejně tak nevázaný, jako její zpěv, jako jazz sám. Vytknula bych linku paní Šnajdrové, v celé té improvizační hříčce působí nepatřičně, je jasně nalajnovaná, zcela čitelná, i když plní funkci komické postavy, nebaví mě. Nepotřebuji řičet smíchem, abych se dobře pobavila, bohatě by mi stačil vystresovaný ředitel divadla toužící stát se politikem. Pane Krobote, příště bez Šnajdrové, děkuji. ()
Ve světě Miroslava Krobota panuje zvláštní, lehce nervní, ale přesto příjemná atmosféra. Je jedno, jestli natočí film v Praze, v Hanušovicích, v nějaké ještě větší, respektive menší díře, než jsou Hanušovice, nebo o kus jižněji v Olomouci, jeho rukopis je nezaměnitelný a to neurotické vlídno se do toho promítne. A já mám ten Krobot styl rád, jsem toho vděčným příjemcem, je mi to milý a jaksi mě to povznáší, nehledě na to, že s tímhle filmem si pan režisér opravdu vyhrál po technické stránce. Díra u Hanušovic byla proti Velké premiéře blockbuster, učiněnej komerční trhák, tohle je záležitost pro ČT Art a ideálně až na desátou večer, ale ten, kdo to tam v tu dobu náhodou zachytí, by měl být spokojenej. Já jsem byl. Teď si jdu pustit Janu Koubkovou, ta její hudba tady byla výtečná. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (4)
- Babička (Iva Janžurová) má Tourettův syndrom. Tourettův syndrom patří mezi vrozená neuropsychiatrická onemocnění. Jeho typickým projevem jsou pohybové a zvukové tiky, které se poprvé projevují již v dětství nebo v průběhu dospívání. Onemocnění je často spojené také s přidruženými poruchami chování, jako je například hyperaktivita, obsedantně kompulzivní porucha nebo sebepoškozování. (sator)
- Scéna, kdy Pavel (Pavel Šimčík) skončí sražený na zemi v parku, vychází ze skutečného zážitku Pavla Šimčíka. V březnu 2017 jej u autobusové zastávky Pod Dálnicí v Praze-Michli přepadl lupič, jenž ho nejdříve úderem srazil k zemi, a poté mu odcizil peníze a kreditní kartu. Policii se podařilo pachatele dopadnout, soud mu posléze udělil 2,5letý nepodmíněný trest. (pavelvojta)
- Natáčanie filmu prebiehalo v Olomouci. (dyfur)
Reklama