Obsahy(1)
Jeníček s Mařenkou se narodí v chudé rodině, jejíž hlavou je zlá macecha. Když se jednou vrátí hodný otec z trhu - kde prodával dřevo - s prázdnou, macecha v noci rozhodne, že musí Jeníčka s Mařenkou odvést do lesa. Když však otec dlouho nesouhlasí, macecha ho utiší historkou, že je tam najde nějaký šlechtic. To všechno ovšem slyší Jeníček, proto v noci nasbírá kamínky, které bude sypat cestou do lesa, aby se po nich s Mařenkou mohli vrátit. Když je v lese rodiče nechají, obě děti se šťastně vrátí domů. Podruhé, když se macecha rozhodne, že děti odnesou do lesa, Jeníček nestihne nasbírat kamínky a tak se s Mařenkou v lese ztratí. Nakonec narazí na perníkovou chaloupku, kde bydlí na první pohled "hodná" babice, ze které se ovšem brzy vyklube nenasytná "dětijedka". (StrYke)
(více)Recenze (25)
Napsat o tomto filmu, že je prostě divný, by bylo asi tak výstižné, jako říct o masovém vrahovi, že má osobité názory. Tim Burton si zkrátka zase jednou zašílel a natočil stylizovanou pohádku O Jeníčkovi a Mařence s asijskými herci, s ježibabou, která vypadá jako sestra Ozzyho Osbourna, s kouzelně lacinou atmosférou a s několika vpravdě hororovými okamžiky, z nichž muselo mít nejedno dítě pěkně rušné sny. Ano, mám na mysli především postele s pařáty a také maniakálního perníčkového mužíčka, který trvá na tom, že musí být sněden. ()
Od Tima Burtona jsme zvyklí na ledascos a je rozumné šetřit přívlastky typu ujetý, bláznivý nebo podivný. Ale i v rámci Burtonovy tvorby tahle variace na Perníkovou chaloupku vybočuje svou rozpustilou střeleností, vysokou mírou stylizace a zjevnou recesí. Německý pohádkový příběh si s chutí zahráli japonští herci, ženské úlohy si střihli záměrně těžce přehrávající pánové, děti se zjevně skvěle bavily a hraním se moc nezatěžovaly. Nicméně u tak ulítlé záležitosti to ani trochu nevadí. Kulisy jsou minimalistické a snímek dává hned zpočátku najevo, že Burton tentokrát nechce ani trochu strašit, jako spíš klasickou pohádku shodit parodickou taškařicí. V tom podstatném ale naštěstí zůstává Burton věrný klasice. Babě Jaze tentokrát nepomohou ani ninja schopnosti a jako obvykle skončí v peci. Raný Tim Burton v době, kdy si ještě nemohl dovolit točit vysokorozpočtové efektní podívané a peníze nahrazoval nápady... Celkový dojem: 70 %. ()
Chvíli se to tváří jako pohádka, chvíli jako totální psycho, ale zároveň je to chvílemi docela vtipné, do toho všeho se celé herecké obsazení bůhvíproč skládá z Asiatů, hraje tam divně se do toho hodící hudba a celé se to odehrává v levných kulisách, které tomu ale spolu s tím vším kupodivu vytvářejí docela podmanivou atmosféru. Plus se na ní ještě (pro mě) dost podílí to, že jsem to viděl ve verzi z něčí VHS a možná se to ani v jiné verzi sehnat nedá. Nicméně to ve mě ten dost zvláštní zážitek ještě umocňuje. Je to divný a mě se to prostě líbí, takže jsem schopný do jisté míry odpustit i tu zbytečnou roztahanost jednotlivých scén. Tim Burton v tom sice znát je, ale vidět to bez úvodních titulků, tak bych měl spíš pocit, že Takašimu Itó hráblo, chtěl být "diváčtější" a vypadlo z něj tohle... 4* ()
Tima Burtona jsem poznal, jsou zde jeho klasické výtvarné prvky a barevnost z těchto let a vlastně režisérových začátků. Je to velice zvláštní a jednoduché zpracování všem známé středoevropské pohádky, proto mě poněkud zaskočila volba asijských herců, i když macecha mi přišla až "deppovsky" bláznivá. Závěr zpracování bych pak shrnul jako doslova hru s barvami a ve srovnání s pozdějším počinem režiséra "Charlie and the Chocolate Factory" bych tento snímek hodnotil jako více chaotický, ale přihlížím k tomu, že v 80. letech si mohl Burton, jako začínající režisér, sotva něco lepšího dovolit. Snímek přesto hodnotím tak, jak jej hodnotím, protože o veledílo se nejedná. ()
Hodně zajímavé je srovnat tenhle raný, krásně bizarní Burtonův počin s jeho o téměř čtvrt století pozdější Továrnou na čokoládu. Pěkně na tom vynikne podstata toho, jakým směrem se jako autor za tu dobu posunul - velice podobné téma, v prvním případě stojící čistě na autorově kreativitě a už tehdy nekompromisním vizuálním stylu, ve druhém pak na studiovém rozpočtu a hvězdě Johnnyho Deppa. Nebýt hodně disneyovského konce, který k filmu jakoby nepatřil, nebál bych se absolutního hodnocení, takhle 70% P.S.: Obzvlášť čarodějnice byla skutečně lahůdkově zlomyslná a vtipná. ()
Zajímavosti (2)
- Za speciální efekty polookénkové animace byl zodpovědný Stephen Chiodo, režisér obdobně stylizovaných Klaunů zabijáků z vnějšího vesmíru (1988). (Blazena)
- Ježibabu oproti očekávání nehrála žena, ale herec Michael Yama, který ve filmu ztvárnil i postavu macechy. (StrYke)
Reklama