Režie:
Tim BurtonScénář:
Caroline ThompsonKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Johnny Depp, Winona Ryder, Dianne Wiest, Anthony Michael Hall, Kathy Baker, Robert Oliveri, Conchata Ferrell, Caroline Aaron, Vincent Price, Alan Arkin (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Království za ruce by dal hrdina amerického filmu, který sice není tak úplně člověk, přestože se chová lidštěji než většina lidí v jeho okolí. Edward je výtvorem starého vynálezce, který však zemřel dříve než jej stačil dokončit a nahradit důmyslnou sestavu ostrých břitů lidskýma rukama. Edward zůstal úplně sám v chátrajícím hradě a kdovíjak dlouho trvalo, než jej zcela náhodou objevila podnikavá Peggy a vzala s sebou do města. Přestože Edward vypadá jako nějaké hrozivé monstrum, ve skutečnosti je hodný, milý a velmi plachý. Brzy si získá uznání a obdiv svým střihačským uměním, jenže jak už to chodí, jsou i lidé závistiví a zlí, jímž chlapcova obliba nedá spát, obzvláště když si všimnou náklonnosti, kterou chová k hezké dívce Kim. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (990)
Scénář: Caroline Thompson .. Copak jsem to objevil. Můj v mládí opravdu velmi oblíbený snímek a zatím bez hodnocení. Při sentimentální vzpomínce si vybavím sebe, jak sedím u televize a s úžasem sleduji temný, citlivý a silně dojemný příběh. Úchvatná, bezchybně krásná stylizace doplněná výbornou režii, okořeněná jedním výtečným hereckým výkonem pana Deppa a příjemně doplněná krásnou hudbou. Přiznávám, poddával jsem se tomu a dostalo mě to. Díky Time.. ()
„Za to může televize. Ta zatracená, pitomá televize!“ Len rok po Nočnej more z Elm Street 5 sa do kín dostal ďalší hustý týpek s nožnicami/nožmi namiesto prstov. Pôvodne som chcel napísať, že Nožnicovoruký Edward je jednou z mojich najobľúbenejších burtonoviek, ale keď som skočil do Timovej filmografie, napočítal som ich až okolo sedem, takže... Je to každopádne pecka. Hlboko na mňa film zapôsobil už ako na malého, keď som ho prvý raz videl v 90. rokoch. Depp už dokonalejší byť nemohol, rovnako tak nevinná Winona Ryder. Celkovo je kasting bezchybný. Atmosféra zaspatého amerického osemdesiatkového predmestia (pomaly vstupujúceho do 90. rokov) je majstrovská. Rovnako tak perfektná výprava, či už postupne sa rozrastajúcej štvrte, kde každý pozná každého, alebo neopísateľný strašidelný zámok týčiaci sa nad mestečkom. Scény zo súčasnosti sú vynikajúce, ale najmohutnejšie na mňa zapôsobili mrazivé retrospektívy s geniálnym Vincentom Priceom ako vynálezcom, ktorý žiaľ nikdy nestihol dokončiť svoje „dieťa“. Ale už ako malému mi vadil scenár. V mnohom je síce super, ale v mnohom je naopak strašne predvídateľnou prehliadkou klišé. Hoci si do poslednej chvíle prajeme, aby sa to skončilo dobre, srdce nám hovorí, že niečo takéto sa môže skončiť všelijako, len nie pekne. V tomto smere mi scenár pripadal nudný, jedným dychom ale treba dodať, že zároveň nadčasový. Najväčším zlom je skutočne ľudská hlúposť. Kde (a prečo?) sa v nás berie toľká nenávisť? V scenári mi vadili občasné nelogickosti. Nikto nevyšetroval Jimovu smrť? Jeho rodiča proste mykli plecami, pochovali ho a išli ďalej? Za celé desaťročia v zámku nikto nebol? Dokonca ani Kim? Všetko našťastie umne maskuje dynamická Timova réžia a neopísateľná hudba Dannyho Elfmana. Navyše je to ladené do rozprávkového hávu, takže vlastne by ani nedávalo logiku, aby sme sa stali svedkami realistického policajného vyšetrovania. Je to nádherný koniec, ale nie je to happyend. Pre hollywoodske štúdiá šlo (po trháku Batman) len o ďalšie potvrdenie toho, že hoci je Burton pekný svojráz, treba mu dávať čo najviac príležitostí, pretože publikum ho zjavne miluje (celosvetová tržba Nožnicovorukého Edwarda predstavovala temer 90 miliónov pri 20-miliónovom rozpočte). ()
Ceněný start spikleneckého spolčování mezi Deppem a Timem Burtonem je hořkou satirou na americký sen a přináší osamělého a něžného chlapce s nůžkami místo rukou, který těžko hledá útočiště ve světě lidí. Depp, jehož Edward sestoupí ze svého viktoriánského sídla plný nadějí do pastelového předměstí, hraje především svým teskným a dychtivým pohledem. Jak už to tak bývá, je ale příliš jiný na to, aby mezi lidmi mohl najít trvalé zázemí. Přitom sám prokazuje víc lidských vlastností než samotní lidé. Dokonalá atmosféra, výtečná hudba, herecké výkony, nápaditá režie, výprava, kamera, masky.. Johnny a Winona.. Prostě kouzelná filmová událost!! Viděno zhruba desetkrát a vím, že i pojedenácté mi Edward zachutná stejně dobře.. ()
Možná životní role pro Johnnyho Deppa, který se se svou postavou dokázal opět neskutečně ztotožnit a výhradně díky němu nabývá celé vyprávění mnohem větších filmových rozměrů. Se samotným příběhem už to taková sláva není, Burton sází spíše na klasiku a není tak přelomový jako v jiných dílech, ale zároveň stále dokáže diváka okouzlit dokonalým skloubením vizuální stránky s jednoduchým, skoro až dětským příběhem. Zde navíc perfektně zafungoval kontrast mezi vyjukaným a "zvláštně" vyhlížejícím Edwardem a skutečnou nenasytnou džunglí lidské společnosti, který Burton vykresluje tak, jak to umí jen on- nápaditě, hravě a s obrovským nadhledem. Střihoruký Edward je film, který se potřebuje strefit přímo do divákova srdce, a pokud se mu to povede, své místo si v něm uchová již napořád. U mě to však bylo TĚSNĚ vedle.. ()
První spolupráce Johnnyho Deppa a Tima Burtana dopadlo skvěle. Zajímavý příběh o Edwardovi, který sice není úplně člověk, ale chová se lidštěji než většina lidí v jeho okolí. Absolutně si nedovedu představit někoho jiného než Johnnyho Deppa v roli Edwarda, protože jeho zasněná a dojímavá tvář je nezapomenutelná. ()
Galerie (170)
Zajímavosti (65)
- Mezi komparzisty se objevil i Nick Carter z Backstreet Boys, konkrétně si zahrál ve scéně, kdy obyvatelé ukazují Edwardovi (Johnny Depp) město. (duklak2)
- Celosvětová premiéra proběhla 6. prosince 1990 v Los Angeles. (Varan)
- Tim Burton si u vedení studia vymohl, že se mu nebude do scénáře vměšovat žádný producent nebo scenárista, a proto film nekončí vyloženě happy endem. (Trainspotter)
Reklama