Režie:
Dan TrachtenbergScénář:
Patrick AisonKamera:
Jeff CutterHudba:
Sarah SchachnerHrají:
Amber Midthunder, Dakota Beavers, Dane DiLiegro, Stormee Kipp, Michelle Thrush, Julian Black Antelope, Stefany Mathias, Mike Paterson, Nelson Leis (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Predátor: Kořist se odehrává ve světě národa Komančů na počátku 18. století a je příběhem mladé ženy, vysoce schopné bojovnice, která se zoufale snaží ochránit svůj lid před hrozícím nebezpečím. Pronásleduje svou kořist, a nakonec se jí postaví. Ukáže se, že její kořist je vysoce vyvinutý mimozemský predátor s technicky vyspělým arzenálem, což vyústí v krutý a děsivý souboj mezi oběma protivníky. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (996)
Takhle mě to stačí a úplně vyhovuje. Každý soudný člověk musí ctít originál, ve kterém nabušenou jednotku chlapisek nahání a loví v džungli vesmírný lovec. Jsem osobně hrozně moc rád, že nový film je v lecčem jiný a vlastně je to stejná nekomplikovaná naháněčka jako poprvé. Hlavní indiánské postavy (jsou jenom 2) mě byly velmi sympatické a nepokrytě jsem jim fandil. Povedlo se trefit prostředí, zápletku (indiáni vs. predátor) je prostě super nápad. Bylo pro mě vzrušující přemýšlet jak se technickou převahu predátora budou snažit indiáni eliminovat. Chválím, chválím, chválím. Dopadlo to nejlépe jak mohlo. Tenhle díl stavím na podobnou úroveň jako Dvojku. Trojka je za mě dost OK a vyloženě nejvíce mě zklamala Blackova 4. Budu rád, když po čase zase příjdou scénáristé zase s nějakým fajn nápadem a vznikne další rubanice. Klidně ať jsou to třeba Piráti vs. Predátor. Prey byl super nápad od začátku a jsem rád, že rozhodně nezklamal. Poctivých 80% ()
Dan Trachtenberg mi udělal podobnou radost jako u Ulice Cloverfield 10. Predátor: Kořist je sebevědomě natočený dobrodružný horor, který se nebojí jít vlastní cestou a zároveň si dovolím tvrdit, že fandy Predátora potěší víc než cokoliv, co přišlo po druhém filmu. A podobně jako u Cloverfield trailery dost klamou tělem a film má nakonec trošku jinou atmosféru a jiné tempo, než byste mohli čekat. Přesto mě možná víc bavila první půlka, kde se nikam nespěchá a prostředí Komančů je neokoukané a dost atraktivní. A i když tu není Arnold, tihle drsňáci z amerických plání taky nejsou žádné měkoty. Hlavní hrdince se navíc palce drží velmi snadno. Největší radost mi však udělalo to, jak Trachtenberg zachází v první polovině se samotným Predátorem. Ten tu dostává nečekaně hodně prostoru a poprvé ho pořádně uvidíme jako lovce. Mimochodem opravdu hodně nelítostného a krutého. Nový Predátor nepřepíše dějiny žánru ani značky, ale je to dobře natočená a především chytře pojatá podívaná. V to první jsme doufali, to druhé jsem já osobně nečekal a o to větší z toho mám radost. Povedlo se to. ()
Takový trochu lepší televizák. Těch několik panoramatických záběrů se snaží navodit dojem obrazové bohatosti a velkoleposti á la National Geographic, ale po drtivou většinu času je to jen vizuálně chudší počin, který nepatří do kin a stream mu sluší. Nechybí pár decentně utržených hlav, naopak chybí tíživá atmosféra, jednička, se kterou se srovnává, je úplně jiný level. Indiáni postrádají uvěřitelnost, a když to porovnám s takovým ´Apocalyptem´ Mela Gibsona, který se srovnatelným budgetem dělal doslova zázraky v podobě dobové autenticity a vizuální žranice, chce se skoro brečet. Ženská hrdinka v predátorské franšíze je zajímavým nápadem, bohužel ve filmu, kde z průměru vyčnívá jenom scéna s medvědem. A ne, hrdinčin závěrečný souboj, který z dravého predátora dělá neschopného kokota, ten jsem jí fakt nežral. Takového naivního neschopu by Arnold porazil jenom svými prdy. ()
Disneyovka podle mého gusta. Pocahontas už nepotřebuje hranou verzi... Trachtenberg poctivě buduje atmosféru ve stylu původního Predátora a používá mozek při vytahování silných karet na těch správných místech v příběhu. Práce s kamerou, výprava a vůbec celková atmosféra pohltí a od druhé poloviny ani na chvíli nepustí. Midthunder je jako mladá indiánka přesvědčivá a bez problémů táhne celý film. Pointa, že technika a detaily jsou pro zabíjení mnohem důležitější než síla je sice v závěru přebita předáním oné pistole, která naznačí co se muselo pak stát v epilogu, ale kdo ví možná si tvůrci připravují půdu pro pokračování. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (31)
- Dane DiLiegro, který hraje Predátora, je vysoký 2,06 m a je o 14 cm menší, než Kevin Peter Hall (2,2 m), který hrál původního Predátora. (DJMaroko)
- Film je prošpikován odkazy na předchozí první 2 filmy (Predátor – 1987, Predátor 2 – 1990). Je zde např. viditelná souvislost s bahnem pokrytým na těle u kořenů stromu, sbírání trofejí lebky predátorem, využití predátoří lékarničky nebo použití dřevěných bodáků jako pasti. (Charpy)
- Film byl nominován na 6 cen Emmy, včetně nominace na nejlepší televizní film roku. (ClintEastwood)
Nemám problém prohlásit, že jedničku budu mít asi pořád radši. Veškerý srovnávání, v němž se hrozný kvantum lidí v tomto případě utápí, mi ale dále poslouží leda k argumentování, jak je Kořist výborná jako úplně odlišné a samostatné dílo, které by mohlo být skvělým originem celé série. Zatímco původní Predoš vyčlenil skoro individuální subžánr, v němž osmdesátkoví hláškující ranaři narazili na vesmírného padoucha, jenž jim nečekaně nakopal zadek (šlo tedy spíše o vtipné převrácení tehdejších zajetých akčních schémat), Kořist si ukusuje z různých žánrů v rámci své narativní i historické linie. Je to předchůdce westernu z dob kolonizace, kdy původní obyvatelé už zdaleka nečelili pouze divoké zvěři a čekal je střet s daleko nebezpečnějším vetřelcem, bílým člověkem. Je to chytrý emancipační horor, kdy dospívající hrdinka musí skolit to nejděsivější představitelné stvoření, aby namyšleným chlapům dokázala, že se s ní musí počítat i jinde než za plotnou. A na rozdíl od jedničky, v níž byla hustá džungle po většinu času spíše anonymní kulisou, z níž Predátor postupně vystrkoval růžky, je Kořist filmem o tvrdé ruce matky přírody. Protagonistka se doslova lopotí a málem zemře v bahně a je takřka roztrhaná medvědem, neboť již od začátku zdaleka není pánem tvorstva. Neohrožení macho narcisové v jedničce si na takové pány hráli a lvovi by zřejmě dali pěstí, zde se buduje nervozita už při úvodní procházce lesem a motiv „lovec–kořist“ se rozpracovává oboustranně – v tehdejší divočině jste totiž byl lovcem i obětí v tutéž chvíli a dospěl jste teprve tehdy, když jste se vydal skolit protivníka, který mohl stejně dobře sejmout i vás. V tomto ohledu je skvělé i představování Predátora, které zahrnuje roztomilou a současně znepokojivou scénu, kdy se dopisuje vrcholný článek potravního řetězce (hlodavec pozře mravence, had si smlsne na hlodavci a hada vykuchá přihlížející Predátor)... Jednička asi byla v součtu zábavnější, nekompromisněji zrežírovaná a finální střet vyzněl napínavěji, ale Kořist je minimálně komplexnější a lépe rytmizovaný snímek. Na úrovni scén se dobře vytváří dílčí psychologie, vztahy či podněty, které zanedlouho sehrají klíčovou úlohu v hrdinčině rozhodování. Spíše málomluvný děj jitří strhující survival linii, podpořenou zmíněným přístupem k prostředí a přesným okem režiséra Dana Trachtenberga. Ten využívá nádhernou přírodu bezezbytku, akci podává variabilně a mně osobně nedal prostor ke skuhrání nad slabším CGI nebo nepravděpodobností střetu mladé dívky s mimozemským obrem – co do práce s důležitými motivy je totiž film tak důsledný, že žádný fyzický střet a jeho vývoj nepůsobí hloupě... Predátor: Kořist, byť nevypadá tak majestátně a místy je asi znát menší rozpočet, je pro mě lepším a více naplňujícím filmem než dobově příbuzný REVENANT, který se více plácal v hezkých obrazech a méně vyprávěl hodnotný příběh. A fakt mi u něj přijde podivné to odmítavé přijetí od některých lidí, kteří se asi už předem zabejčili, že holka vs. predátor je pitomost a že první dva díly jsou prostě klasika. Tvrdohlavý přístup téhle doby je někdy fakt k posrání a nejvíc mě mrzí, že to píšu já, ročník 1995. () (méně) (více)