Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (304)
"Trestní řád a psací stroj - největší nepřátelé každýho detektiva." Tohle bylo ze života, mělo to grády a skvělý postavy. Na straně práva mě bavil zarputilej kapitán Plíšek, počítat průstřely odmítající soudní lékař MUDr. Beneš nebo třeba skvělej potapěč Jura. Na temný straně byly ty postavy ještě lepší. Dokonalí byli Jonák, jednookej Alexej i vstřícnej slušňák Černý. A bavila mě každá zmínka o Roubalovi, Bělovi, Mrázkovi nebo Berdychovi. Vlastně jsem se bavil od chvíle prvního vtípku, kdy slavnej policejní autor scénáře přišel sám pro sebe v uniformě a představil se jako praporčík Vetchý. Jsem prostě rád, že jsem si tu dobu mohl znovu prožít z trochu jinýho úhlu pohledu, kterej ještě rozšířily přidaný Polosvěty. Tohle je prostě hodně dobrý. ()
Devadesátky byly mým mládím, ale že by tenhle seriál záměrně hrál na strunu nostalgie? Ale kdeže. Před časem jsem viděl polské Psy, a rovnou je třeba říct, že naši severští sousedé se zřejmě brodili v ještě mnohem hlubších sračkách, byť i ta naše mafiánská sebranka z bývalých veksláků stála za to. Díkybohu se po letech onanie na veřejnosti stáhli pod stoly všemožných volených zástupců a jako jejich rozkuřovači jsou jen tu a tam vytaženi jako ďasové z jinak neviditelných, ale stále existujících hlubin. Jako prequel vynikajícího 1. oddělení je pak tenhle seriál ještě ošlehanější v civilním, a to až polodokumentárním, pojetí, což pravda zejména obvyklým drama hltajícím divákům nemusí úplně sednout, stejně jako perfekcionistický, a díky tomu pomalý, tah na branku. Nicméně poslední díl zvedá laťku možná ještě výš než 1. oddělení, všechno si sedne a zapadne přesně tam, kam má. Jeden z těch seriálů, kde po zhlédnutí nelze než zvolat: Já chci ještě. ()
První a druhý díl podle mne tápání, třetí mě hodně zklamal. Nejšpičkovější jsou 4. a 5. díl, dokonale natočené detaily policejní práce, kdy nejde vše, jak má a jsou to dlouhé hodiny čekání na výsledek. A nakonec vlažné (a v postavě jednoho detektiva z prstu vycucané) finále, které vlastně nic neřeší. Výprava je dokonalá, kamera na přesdržku, tak zůstanu celkově u toho mírného nadprůměru. ()
VÁM CHLAPŮM JDOU FAKT JENOM TY ZAČÁTKY. Konce jdou jen nejlepším a teď už je myslím jen málo pochyb, že Josef Mareš k nim bezpochyby patří a prostředky zvládne raz dva. Bývalý elitní policista, který se tímto vyšvihl mezi elitní scénáristy v podstatě jako samouk (opravte mě prosím, zda se pletu), to už si zaslouží nejvyšší uznání. Než začne někdo hořekovat nad tím, že se "točí pořád samé detektivky," ať si uvědomí, že tento žánr je populární v mnoha formách asi doby sira Arthura Conana Doyla. Zkrátka a dobře, Marešův vhled do tehdejších událostí spolu s bezchybným režijním vedením Petera Bebjaka a herci dávají dohromady seriál, který svým způsobem nemá obdoby. Samozřejmě, není to dokument (od toho je Polosvět), takže je jasné, že je použita scénáristická licence (což by si měli uvědomit příbuzní a kolegové bývalého Policisty Havloviče, že on zkrátka Sokol není). Každopádně udělat prequel Případům prvního oddělení byl nápad za milion (Martin Finger rulez) a ať pátrám, jak pátrám, vidím na Devadesátkách jen jednu malou vadu - je v nich málo Roberta Mikluše! Těšil jsem se na postavu mladého Korejse a moc se nedočkal, považoval jsem za logické, když upoutávky i na něm stavěly (za což tvůrci ovšem nemůžou). ()
Tenhle seriál má jeden velký problém, kterým je jeho název, jelikož by to místo devadesátek mělo být něco jako "Orlický vraždy a jeden Jonák k tomu." Jinými slovy, je obrovská škoda, že se neobjevilo mnohem víc případů, obzvlášť, když o některých se vydatně v seriálu hovoří (Roubal). Krom toho je to ovšem výborné, filmařsky i herecky, snad jen kamera a barevné filtry by možná mohly působit trošku lépe, ale to by bylo dloubání tam, kde to není třeba - je to prostě povedené, dobré a nemá to plíseň nohou. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- V epizodě je zmiňován střelec v Liberci Ludvík Černý, jeden ze skupiny tzv. Orlických vrahů. (Apollo_8)
- Vasil Fridrich (Ivan Pauřík) a Martin Finger (Václav Plíšek) se sešli jako kolegové z kriminálky již v TV filmu Metanol (2018). V témže filmu se mihl v malé roli i Kryštof Bartoš (Tomáš Kozák) jako syn překupníka Maloty. (dana32)
- Byt poručíka se nachází na sídlišti Vlasta v Edenu. Za okny jsou mimochodem vidět novostavby, které v devadesátých letech ještě nestály. Policejní popíjení se odehrává v Café Nona ve 3. patře Nové scény Národního divadla v Praze. Potyčka mezi dvěma partami Číňanů, kam jede policejní výjezd, se natáčela před restaurací Peking na Praze 4 v ulici Milevská 1097/20, jenž má nepřehlédnutelný exteriér a byla otevřená v roce 1993. Vila Antonína Běly se nachází v ulici Nad Parkem 1347 v Praze-Zbraslavi. Vilu Jana Janovského najdeme v ulici Na viničních horách 46 v Praze-Dejvicích. Konference v hotelu Orlík se točila na adrese Vystrkov 179. Zde se koná celostátní setkání kriminalistů. Místem natáčení firmy Auto Plavec se stalo Depo Hostivař v Praze. (formelin)
Reklama