Režie:
Robert ZemeckisScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Helen Hunt, David Allen Brooks, Nick Searcy, Nan Martin, Elden Henson, Timothy Stack, Jay Acovone, Chris Noth, Jenifer Lewis, Derick Alexander (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Pečlivý a energický Chuck Noland je zaměstnán u známé společnosti FedEx, která rozváží poštu po celém světě. Díky tomu žije velmi rychle. Jeden den je v Rusku, vzápětí pár hodin stráví ve Francii. Pro samý spěch si vlastně ani nedokáže užívat života. Práce Chucka okrádá o tolik času, že si se svojí důvěrnou přítelkyní Kelly dokonce předává vánoční dárky v autě na letišti. Když za několik hodin opět letí z Ruska zpět do Ameriky, letadlo FedExu s piloty a Chuckem nečekaně havaruje. Katastrofu a pád do moře přežije pouze Chuck, kterému se s malým člunem podaří dostat na neznámý ostrůvek. Po prvním šoku začíná po vzoru Robinsona Crusoa na stromě odškrtávat dny, při životě ho drží láska ke Kelly a naděje, že ho v krátké době někdo objeví… Dobrodružně laděný příběh o nezdolné lidské vůli nevzdávat se a bojovat o svůj život a své sny – natočil úspěšný hollywoodský režisér Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti I-III, Forrest Gump, Pod povrchem). Přípravy na filmový projekt začaly už někdy v roce 1998, kdy Tom Hanks o napsání scénáře k tomuto projektu požádal Williama Broylese Jr. (scenáristu Apolla 13 a Forresta Gumpa). Při jeho filmové realizaci pak musel podstoupit drastickou dietu a v průběhu přerušeného natáčení, za několik měsíců zhubnul o dvacet kilo. Tím působivěji pak předvedl proměnu z výkonného workoholika na polodivokého trosečníka se sklony k šílenství. S jeho skvělým hereckým výkonem film stojí i padá. Za ztvárnění Chucka byl Tom Hanks v roce 2000 oceněn Cenou kruhu newyorských filmových kritiků (nejlepší herec) a Zlatým glóbem (nejlepší herec v dramatu). Úlohu jeho přítelkyně Kelly Frearsové vytvořila Helen Huntová (Dr. T a jeho ženy, Lepší už to nebude, Po čem ženy touží). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (970)
pokaždé, když vidím tento film, držím chuckovi nolandovi palce. robert zemeckis mě spolu s vynikajícím T.H. v jejich SHOW ONE MAN přinutí prožívat bolest(zub!!), překvapení(rozbalování balíčků), zvědavost(nerozbalení balíčku), přátelství(pátek - tedy wilson), rozčilení i radost(oheň). zábavně vykreslené pološílenství ze samoty(stvoření wilsona), podtržené pouze zvukovou kulisou moře, nám dává možnost vcítit se do pocitů (inteligentního) člověka, který přišel o všední materiálové hodnoty, ale ne o smysl života. také střídavým dávkováním emocí - dramatický ,,odjezd" - uklidnění vedle velryb, bouře - vysílení, pokus o záchranu přítele - beznaděj, udržovali moje smysly stále lačné po dalších a dalších příhodách. bohužel pak přišla záchrana a ,,klasicky" sladký konec. a já děkuji všem zůčastněným za pěkný výlet do ,,duše" trosečníka moderní doby. ()
Zemeckisovy filmy mě nikdy moc nebraly, přišly mi vždycky jako nejmainstreamovější mainstream, což jsem si potvrdil i u Trosečníka, když jsem se k němu konečně dostal po více než 20 letech od jeho vzniku. Jasně, Hanks je skvělý jako vždy, ale ten jeho pobyt na ostrově mi přišel překvapivě dramaticky plochý a osobně jsem asi čekal, že na tom ostrově zažije něco zajímavějšího, třeba nějaké setkání s divochy by mi tam dávalo smysl (podobně jako třeba v Modré laguně, na kterou osobně nedám dopustit a která je pro mě asi vrcholem trosečnických filmů). Potom mě tam taky zaskočil ten nečekaný skok v čase o 4 roky dopředu (jakož i samotné závěrečné rozuzlení, které se mi moc nelíbilo), a dál nemám rád filmy o osamělých postavách v divočině, kterým se dějou různé příšerné věci, typu že si musí sami vytrhávat zub nebo prodělají nejrůznější drásavá zranění (Iñárrituův Revenant budiž asi jejich nejpříšernějším zástupcem - osobně mě vyloženě fyzicky bolí na něco takového ve filmu koukat a nesnáším to). Chápu lidi, kteří ten film milují a kteří se u něj dojímají k slzám, ale osobně mi tam emotivní přišla jen scéna pádu letadla, a pak už mi všechno ve srovnání s tím peklem přišlo tak nějak krotké a bez napětí, což ostatně lze říct podle mě o celém filmu, protože je od začátku zcela evidentní, že se Chuck z ostrova dostane, otázkou je pouze po jak dlouhé době a co ho bude čekat po návratu. A v tomto ohledu mě ten závěr nepotěšil, jak jsem již zmiňoval, protože bych u takového filmu ocenil happy end, abych se zahojil po všech těch strádáních, leč nedočkal jsem se - a proto mám spíš tendenci se na ten film dívat víc kriticky. ()
Robert Zemeckis a Tom Hanks je dvojice, která když se sešla prvně, dala světu nejlepší film všech dob. Takže jak jsem četl, že spolu natáčí film o trosečníkovi, který sám uvízl na opuštěném ostrově (Robinsonády jsem vždycky miloval), začal jsem slintat tak, že by se to nelíbilo ani Pavlovovi. Nakonec, ačkoli se jedná o skvělý film, žádný extra boom se nekonal. Hanks opět podává nadoskarový výkon a všechno je to nádherně natočené, přesto tomu chybí ty pravé emoce, především v „civilních“ scénách.. ()
Nemusím se nijak rozepisovat o tom, jak je Tom Hanks úžasný herec, protože to už všichni dávno dobře víme. Co bych ale měl v komentáři zmínit, je to, že právě Hanksův výkon dělá z Trosečníka tak působivé, dojemné a myšlenkově obsáhlé dobrodružství, které si na každé další zhlédnutí užívám stejně intenzivně, jako napoprvé... ()
Utiahnuť dvaapolhodinový veľkofilm s jedným hercom, navyše pod obrovským tlakom a s obrovským podvýživením hlavného predstaviteľa? S veľkorežisérom Zemeckisom a s Tomom Hanksom v hlavnej roli určite áno! Skvelý film, ktorý zobrazuje posun hierarchie hodnôt v existencialistických situáciách, v ktorých sa človek vyskytne. A ako si človek začne vážiť veci, nad ktorými by inokedy mávol rukou. Bravúrne, a scéna so zubom je ozaj hustá! Človek čaká, že možností na ukončenie filmu mohlo byť veľa a kvalitných, no Zemeckis nie a nie a nakoniec aj tak našiel to pravé, jedinečné. Po filme mám jednu Wilsonku čestne vo vitrínke. 90%. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (67)
- Filmaři použili coby Wilsona tři volejbalové míče, přičemž přinejmenším dva byly o mnoho let později prodány prostřednictvím aukcí - jeden za 75 tisíc liber (v přepočtu 85 tisíc amerických dolarů), druhý za 308 tisíc dolarů. (don corleone)
Reklama