Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o tom, že i ono zbytečné "páté kolo", dokáže občas nejen pořádně rozhýbat zdánlivě spořádanou rodinu, ale také v pravý čas a na pravém místě zasáhnout a zabránit neštěstí. Ačkoli emancipovaná redaktorka jednoho ženského časopisu hlásá, aby se hlavně prarodiče nenechávali zneužívat svými dospělými dětmi, bez zábran přijímá skutečnost, že její matka, dosud čiperná důchodkyně, pracuje v její domácnosti jako pomocnice pro všechno, aniž by se dočkala nejen jakékoli mzdy, ale ani uznání. Babička se však poučí z jednoho článku, který napsala právě její dcera - a vzbouří se. Navíc je natolik moudrá, že zabrání rozpadu manželství jejích nejbližších. Výrazné moralizátorské tendence jsou naštěstí drženy v přijatelných mezích a nabádavé ponaučení je docela humorné. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (45)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Babička, zneužívaná rodinou jako služka a věšák na děti, si přečte novinový článek své dcery o emancipaci a odhodlá se ke vzpouře. Vynikající herečka Zdeňka Baldová, která svým rozechvělým hláskem a poplašenýma očkama ozdobila fůru hezkých starých komedií, dostala ve dvaasedmdesáti letech poprvé hlavní roli a troufám si říct, že kdyby se tehdy udělovalo něco jako Čeští Lvi (absurdní představa, já vím) byla by asi hlavní kandidátkou. 70% ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Zdeňka Baldová v roli přespříliš hodné babičky a Vlasta Fabianová coby její filmová dcera mě nejen pobavily, ale i bavily. Úsměvným způsobem vyprávěný příběh o tom, že ono pomyslné páté kolo u vozu může být ve skutečnosti dosti důležitým, ne-li nepostradatelným kolečkem. Inu, já mám prostě slabost pro tyhle naše staré kousky a shovívavě odpouštím vše, co by se dalo vytknout. ()

Reklama

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Zemanův povedený remake Němcové nepovedené babičky. Název filmu určitě nevystihuje situaci Baldové, neboť páté kolo u vozu je pojmenováním pro něco zbytečného, což ona v té domácnosti nebyla, právě naopak, záviselo na ní vše. Leda že by to měla být metafora pro to, jak na ni nahlíželi její blízcí. S ohledem na rok vzniku filmu potěšil socialisticky nerealistický a neschematický scénář a civilní herecký projev. Postavy nebyly černobílé, třeba jinak dobrá babička svým neustálým voláním ohledně obědového menu by dokázala rozpohybovat do nezastavitelných grimas i takovou za všech okolností pokerovou tvář, jakou se např. honosil Buster Keaton. Navíc některé její názory působily poněkud zajímavě, např. že žena má muži dělat žárlivé scény, protože on si pak radši nevěru rozmyslí, aby doma neměl peklo. Což mi přijde podobně střelené jako zcela opačná rada, která byla moderní v šedesátých až osmdesátých letech, kdy se hlásalo, že žena má být na nevěrného muže co nejhodnější a podstrojovat mu, aby si uvědomil, o co může zanášením přijít. No to je jedno. Na druhou stranu Baldová prokázala zdravý úsudek, když své vnučce zakazovala schůzky s mladým jelínkem. On se sice kasal, že rodinu uživí svým hudláním, ale babička správně usoudila, že s tou jednou jedinou písničkou, kterou uměl a bohužel hrál celý film, totiž "Cikánský baron jsem já", žádnou díru do světa neudělá. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Pominu-li nadčasovost námětu (včetně skutečně zdravých názorů postavy představované Z. Baldovou - kterou by potřebovala každá ta rádoby emancipovaná prýintelektuálka), ve filmu vidíme dosti realistické zobrazení světa, jak se dalo tehdy v Praze bavit - trochu je to návrat do předválečných barových časů. A osobně mám prostě slabost pro českou kinematografii v chruščovovském oteplení do nástupu nové vlny. ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Slušný rodinný film. Přesně takový, jaké uměl natáčet Bořivoj Zeman. Poslání točit aktuální komedie reagující na společenské nešvary bylo v té době sice už zbytečné, ale proč se nenechat vytrhnout milým vkusným příběhem s dobrým hereckým obsazením? Film by se bez přítomnosti Zdeňky Baldové asi rozpadl, ale právě kvůli ní stojí film za zhlédnutí. Ne snad, že by herecký úkol byl v kontextu filmových babiček nějak výjimečný. Ale Baldová do něj vkládá životní zkušenost všech těch jen zdánlivě stereotypních rolí, které hrávala během celé kariéry. Je opravdu nutné dívat se na film z roku 1958, abych si uvědomil, co všechno se dá představit pod pojmem "Herečka"? Dokázat svou pouhou přítomností žít na filmovém plátně! ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • Rudolf Jelínek si zde zahrál na jazzovou trubku. Opravdu na ni hrál, protože to uměl, ale z technických důvodů byla jeho hra playback. (Terva)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno