Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Král Já I. (J. Werich) má tři dcery – Drahomíru (I. Kačírková), Zpěvanku (S. Májová), nejvíce však miluje svou nejmladší Marušku (M. Dvorská). Ta ho však raní, když mu na otázku – Jak ho má ráda – odpoví, že jako sůl. Král Marušku vyžene a zakáže v království používat sůl. Tím však způsobí mnoho trampot všem i sobě. Teprve návrat Marušky, která tu dobu prožila u hodné stařenky-kořenářky a mladého rybáře (V. Ráž), a dar stařenky – nevyčerpatelná solnička, ukončí všechna strádání a potvrdí se lidová moudrost, že sůl je nad zlato a láska je solí života. V barevné filmové pohádce opět zvítězí dobro nad zlem a moudrost nad hloupostí. (Česká televize)

(více)

Recenze (666)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Krásný film vzniklý v nesmírně těžké době... Naštěstí se na něm tato doba podepsala méně, než na Císařově pekaři, ale znát je zde také. Kromě skvělých hereckých výkonů, jimž samozřejmě suverénně kralují Jan Werich a Vlasta Burian, ale zmínit je nutné ještě minimálně Miroslava Horníčka, Miloše Kopeckého a Františka Černého, přispěl k jeho kvalitám především skvělý scénář, který je z větší části dílem Jiřího Brdečky a Jana Wericha (spolupráce na dialozích). Litovat lze pouze toho, že jak Jan Werich, který je zde opravdu v té nejlepší herecké i autorské formě, tak i Vlasta Burian, jehož herectví se zde doslova dostalo do nové a nebojím se říci, že i vyzrálejší herecké polohy, v oné pitomé době dostali tak málo hereckých příležitostí. O kolik skvělých filmů jme byli "díky" straně a vládě připraveni... Vcelku pozoruhodný je mimochodem způsob, kterým byla klasická pohádka Boženy Němcové adaptována. Prakticky úplně se tu totiž rezignovalo na obvyklou snahu po zasazení děje do nějakých historických reálií, a pohádkový děj by adaptován ryze komediálním způsobem. Asi i proto jde spíše o "dospělácký film" než o pohádku pro děti. Díky tomuto přístupu sice, ještě výrazněji než při běžném "historickém" přístupu k adaptaci, vystupuje nepopiratelná naivita dané pohádkové předlohy, ale zároveň tak vznikl komediální filmový skvost, srovnatelný třeba s pozdějším Limonádovým Joem či Ještě nevečeřící Adélou... Celkový dojem 90% ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Aneb jak uchopit klasickou pohádku a stvořit klasickou komedii:) No jistě, že to byla především pohádka, ale to přece není to hlavní. Hlavní totiž jsou excelentní výkony pánů Wericha a Buriana. A ohledně princů - když se kdysi (tuším, že v Hovorech H) kdosi žertem tázal pana Horníčka jak to, že zrovna on mohl hrát Sličného Prince, Mistr odpověděl - "A proč ne, když Kopecký hrál chytrýho?" ()

Reklama

Seejey8 

všechny recenze uživatele

Ůžasná česká pohádka s ještě Úžasnějším panem Werichem, byl to opravdu pan herec, vždy si jeho postavy vychutnávám a bavím se u nich. Další skvělá věc na této pohádce je jedinečné spojení Wericha s Burianem, které jsem viděl jenom a vždy jen radost se na něj podívat. Myslím, že tenhle kousek je snad i nutnost vidět. Za mě 95% ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

"Zaprvý nevím, co to je, a zadruhý mě to uráží." Pohádková klasika s nadčasovým příběhem, jež nestárne, nýbrž zraje. Co je vzácnější - sůl nebo zlato? Byl jednou jeden král... vypráví o niterném prozření krále, jenž se mylně domníval, že ví, jak to ve světě běží a leží. Zemanův snímek je bohatou studnicí dnes již zlidovělých hlášek, nezapomenutelných scén a mouder do života - ať už šlo o "tajtrlíka", "přiměřenou" přípravu lívanců, královsko-rádcovské počty, nejříznější pohádkovou facku či "lásku coby sůl života". Vedle toho nabízí film skvělé herecké obsazení - od přirozeně charismatického Jana Wericha, přes potrhlého Vlastu Buriana, až k bodré babičce Terezii Brzkové či princeznovsky modrooké Mileně Dvorské. P.S. "V dobrém srdci je dost místa pro všechny lidi dobré vůle." ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Líbezná pohádka krásné české spisovatelky povyšující syrový text folkórního sběru na nedosažitelný svět nádherně nedosažitelného idylického snu života v štěstí, lásce a vzájemné úctě byl vynikajícími scénáristy úspěšně "zwerichován". Ke spisovatelčině idyle tak přibyla kultivovaná rozvernost i hluboká, neokázalá něžnost Osvobozených v dialozích filmu. Burianův výkon je nutno poměřovat jednak věkem, jednak perzekucí StB, jíž se mu protiprávně dostalo na základě křivého obvinění z údajné kolaborace s Němci v druhé polovině čtyřicátých let. I tak je výborný, byť ne vynikající. Objevem filmu se určitě stala tehdy zvláště mladičká Milena Dvorská, slzy do očí stále vhání legendární Terezie Brzková, úsměv až bujarý chechtot vyvolává skromný král Já I., který je vlastně docela milým chlapíkem ve všech těch pošetilostech a na sympatiích získává ještě víc poté, co je rázně usměrněn vdovou Marie Glázrové. Budovatelský kontext zločinných padesátých let zůstává po zásluze zapomenut, svěžest a něžná líbeznost mládí, vložené do filmu levicí předminulého i minulého století, zůstávají a jistě budou těšit další a další generace. Vždyť režisérem tohoto skvostu stíbrného plátna je další, již bohužel také zvěčnělý velikán českého filmu Bořivoj Zeman. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (46)

  • Jeden z mála filmov tej doby, ktorý v kinách videlo skoro 6 miliónov divákov. (dyfur)
  • Milena Dvorská (Maruška) sa dostala k role tak, že si išla po jednom predstavení k Janovi Werichovi pre podpis. Ten ju oslovil, či by si nechcela zahrať vo filme a zapísali si jej adresu. Adresu však stratili a tak pán Wichterle (priateľ pána Wericha) dostal na vyhľadanie dievčaťa iba stručné informácie "Najdi mi v Prostějove rodinu Dvorskú, ktorá má dcéru s modrými očami". (Raccoon.city)
  • Ide vlastne o prvý film, ktorý si prostredníctvom osobnosti Jana Wericha (kráľ Já I.) dovolil kritizovať takzvaný "kult osobnosti". Je to v scéne, keď kráľ zvažuje, ktorej z dcér má predať kráľovstvo. Tak sa radí s obrazom nebohej ženy, ktorú oslovuje Maruška. Diváci vtedy v kinách doslova plakali od smiechu, lebo sa vedelo, že vtedajší nepopulárny minister informácií Václav Kopecký je typ politika, ktorý sa o všetkom doma radí s Maruškou, jeho manželkou. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama