Epizody(10)
-
Slabý kus (E01)
-
Vražda vychovatelky (E02)
-
Andílek (E03)
-
Mužská záležitost (E04)
-
Džungle před tabulí (E05)
-
Veřejný nepřítel (E06)
-
Vrabčák (E07)
-
Ahoj tati (E08)
-
Hidžáb (E09)
-
Tichá dohoda (E10)
Obsahy(1)
Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. (Česká televize)
(více)Recenze (168)
Výborný počin České televize. Co díl to specifický problém, se kterým se potýká české školství. Většina těch problémů je přitom velmi dobře pojmenována a uchopena. Aleš Pelán, školský ombudsman přistupuje ke všem těmto problémům jednak s enormní zaníceností ale i velkou empatií. Úplný Mirek Dušín, chtělo by se říct. :D Autoři seriálu se možná toho trošku lekli a proto scénář doplnili o jakousi Pelánovu osobní linku. To na jednu stranu určitě zafungovalo (viz závěrečný dialog Palána s manželkou když mu vyčítá, že se více „zastával druhých než vlastních“ a že tak byl „lepší ombudsman než manžel“ ). Na druhou stranu to na mě někdy působilo trošku zkratkovitě a ne úplně věrohodně (viz zejména Pelánův poměr s bývalou studentkou). Musím ale objektivně uznat, že to propojení obou linek v závěrečném díle byla docela síla. ()
Ochránce funguje dost na bázi nějaké sebereflexe. Je to hlavně důkaz toho, proč je tvorba ČT přínosná. Někdy z ní sice vypadne pochybnost nebo jednoduše kravina, někdy je to absolutní špička celé sezóny. A co si budeme, tak to nemá konkurenci, protože se soukromá konkurence o kvalitu už dlouhodobě ani nesnaží. Především tím, že se zvedne téma, které kolem nás je, ale nemluví se tolik. A navíc kvalitně. Vaculík je ve své roli přirozený a především pochybující. V každém díle udělá něco pochybnějšího a pokaždé je ale pevnější ve své funkci. K tomu ze začátku otravný Řezníček, který zastupuje roli burana s primitivním, ale zároveň selským rozumem, který začne Vaculíka doplňovat. K tomu navíc Plesl perfektně hodící se do role úlisného, ale sympatického švába. Později člověku i dojde, že může být v dílech dost dosahováno sociálních témat, ale ty byly nejvýše dosaženy v díle Veřejný nepřítel. Stejně tak následuje díl Ahoj tati, který dokáže zapůsobit v psychologickém měřítku. Kapitola je i Hidžáb, který lidé kritizují jenom z toho důvodu, že jde o nějaké utlačování naši bílé nadřazenosti. Lidé tomu dílu dávají blbá hodnocení jen z principu a přitom absolutně nepochopili samotnou podstatu během které jde na dívání se problémů z obou úhlů pohledů. Suma sumárum, lidi hejtí bez toho aniž by se snažili pochopit a dívat se, co se v díle vlastně děje. Je tam muslimka? To je zavrženíhodné. Pokud někdo to slovo vlastně chápe. Navíc je super jak se nám Pelánovi nedostatky vrátí v poslední epizodě, která je jenom čistě vlastně o něm, kde Langmajer jen vtipně a nějak sekunduje. A vlastně tak trochu i zvítězí evil Pelán, který ale alespoň bude něco dělat ve prospěch lidstva. Tečka na konci super. Jeden ze seriálů roku. ()
„Venované všetkým, ktorí sa stali obeťami.“ Pútavý výkon kamaráta do dažďa Lukáša Vaculíka. Aleš Pelán nepredstavuje dokonalého muža. Je to chlap, ktorý síce JE profesionál a snaží sa k problémom pristupovať čo najobjektívnejšie a s chladnou hlavou. Ale i on čiastočne trpí predsudkami a skostnatenými názormi. Okrem toho je občas falošný: ak chce dosiahnuť svoje (dostať sa k zásadnej informácií od človeka, ktorý je mu nesympatický, alebo ktorého považuje za vyložene vinného), bez problémov sa pretvaruje. Ani jeho správanie v manželstve nepatrí k najukážkovejším, to fakt nie. Avšak i práve rozporuplnosť z Pelána robí uveriteľnú postavu. Zvyšok kastingu je takisto výborný. Vrátane šoféra, ktorý bol do seriálu dopísaný z dôvodu, aby nahlas hovoril veci, ktoré si myslí významná časť českej populácie a robí to perfektne, ale bez toho, aby skĺzol do stereotypu trápnej komickej postavičky. Akonáhle sa zohrajú, tvoria brutálnu buddy dvojku. Preto ma zamrzel predposledný diel, ktorý mnohé z toho poprel, čo je škoda. Na druhej strane je to realistické; aj v živote nejeden raz príde útok z najmenej pravdepodobného miesta. Poteší absencia cenzúry, takže deti nadávajú tak šťavnato a majú k nevinnej sladkosti tak ďaleko, až sa budú niektorí dospelí diváci červenať. Okolo tém, ako je sexuálne zneužívanie alebo rasizmus, tvorcovia určite nechodia po špičkách, ale ich otvorene pomenúvajú a pracujú s nimi. V každej časti strhnú koncovky, ktorým dominuje dlhý monológ resp. dialóg viacerých osobností, z nich každá má na daný problém iný názor. Tieto okamihy sú plné trefných myšlienok, slovných prestreliek a skvelých vystihnutí pointy. Problém je, že sa venujú tak náročným a komplikovaným témam, že sú neriešiteľné. Takže postavy de facto iba nahlas pomenujú najpálčivejšie problémy. Ak aj má niektorá časť happyend, je to Pyrrhovo víťazstvo. To samozrejme nevypovedá nič o tom, že by boli scenáre zlé. Naopak: práve vďaka tomu sú vynikajúce. Samozrejme, ako to už chodí, veci zvyknú bývať zamotané a pravda je nejeden raz (hoci nie vždy) úplne inde, než by sa mohlo zdať na začiatku. Nudila ma azda len časť Džungľa pred tabuľou (a trochu Hidžáb), kde sa namiesto zásadného problému onej „džungle“ nepochopiteľne vyšetrovalo to, kto video poslal, kedy a prečo. Našli by sa nezrovnalosti (vo Vrabčiakovi zbytočná vedľajšia dejová linka s prepúšťaním zamestnancov počas letných prázdnin), nelogickostí (skutočne tragédiu so žiakom v ČR neoznamuje polícia, ale „nejaká“ učiteľka vo svojom voľnom čase?) a divných kompetencií (v Ahoj oci zamestnanec ministerstva supluje vyšetrovateľskú prácu polície). Ale nie je to nič strašné, dá sa to akceptovať. Niekomu bude vadiť nepotrestanie osôb, ktoré si to teoreticky zaslúžili (štamgasti vo Verejnom nepriateľovi, riaditeľka vo Vrabčiakovi), ale zas možno je to lepšie, než ako keby mal vo finále nabehnúť Vaculík so samopalom. ()
Zpočátku mi Lukáš Vaculík tak úplně do role školského ombudsmana neseděl. Zvykla jsem si na něj až ke konci, když začalo Pelánovo soukromí více rezonovat s jeho pracovním životem. To mi došlo, že byl Lukáš pro postavu, kterou hrál, vybrán naprosto skvěle. Řešení školských případů, které seriál nabízel, vyznívalo často nejednoznačně, a to se mi líbilo, protože bylo nad čím přemýšlet i po skončení jednotlivých dílů. Klidně bych brala i pokračování, myslím, že těch témat je dost. ()
Mám radost. Nejen coby učitel z toho, že se někdo konečně rozhodl natočit seriál o úskalích naší profese a problémech českého školství obecně a pomohl tím rozbít stereotyp, že čeští učitelé si jen v klídku něco odkecávají na hodině, sedí u kafíčka v kabinetu, ve dvě mají padla, dva měsíce nic nedělají a stejně si pořád stěžují na nízký plat. Mám radost i proto, že v posledních letech přibývá kvalitních televizních seriálů české provenience a minimálně u České televize si můžu být takřka jist tím, že i když sáhnu naslepo, nebude to vyloženě tragédie. Teď už k samotnému Ochránci: líbí se mi, že seriál neklouže po povrchu, ale snaží se jít hlouběji a u každého případu nabídnout pohledy co nejvíce stran – byť v případu romské školy (E05) trochu zbaběle sklouzává k detektivce. Že jsou jednotlivé problémy aktuální a v české společnosti živé, dokazuje mimo jiné i díl s hidžábem (E09) a jeho hodnocení zde na ČSFD, kde si můžeme vychutnat odpadovou kanonádu místních zastydlých xenofobů. Kvalita je napříč seriálem velmi vyrovnaná, herecké výkony vynikající a i to, co bychom mohli označit za slabší díly (E04, E07), jsou v rámci současné české televizní tvorby stále velmi kvalitně zpracovány. Nejsilnější zážitek přinesly ty o agresivním výlupkovi (E03), utopeném dítěti na táboře (E06) a nadaném dítěti (E08). 85 %. ()
Galerie (195)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (37)
- „Úkolem hlavního hrdiny je ochránit, tedy zjistit, kdo je viník, kdo je agresor, nebo kde se stala příčina v prostředí, v němž jsou děti i dospělí oběťmi častěji, než si připouštíme. Mezi rodiči, učiteli i studenty a žáky jsou každodenní nenápadní hrdinové. Vyzdvižení jejich příběhů a zastání se těch, co tlačí větší náklad, než unesou, jsou cíle našeho seriálu,“ uvedl kreativní producent Michal Reitler. (SONY_)
- Kniha, kterou si chtěl Pelán (Lukáš Vaculík) půjčit od ředitele, je „Graham Greene: Moc a sláva“. (mykhal)
- Tato epizoda se natáčela ve městech Louny, Kladno a Slaný. Také se točilo na kopcích Českého středohoří – Oblík a Raná. (Trajektt)
Reklama