Režie:
Baran bo OdarKamera:
Nikolaus SummererHudba:
Ben FrostHrají:
Emily Beecham, Andreas Pietschmann, Aneurin Barnard, Miguel Bernardeau, Jonas Bloquet, Rosalie Craig, Isaak Dentler, Fflyn Edwards, Maria Erwolter (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(2)
Loď s imigranty, která v roce 1899 míří do New Yorku, změní ze záhadných důvodů kurz a zmatení cestující musí řešit velmi neobvyklou záhadu. (Netflix)
Videa (6)
Recenze (252)
Tvůrci tohoto seriálu mají velký talent na to budovat mysteriozní (mnohdy až uhrančivou) atmosféru, ale už horší to mají s jakýmkoliv vyprávěním. Měli to tak u Dark a mají to tak i zde. Námět musí zaujmout každého, kdo má rád tajuplné věci. Navíc díl za dílem tomu chcete mermomocí přijít na kloub. Po prvním díle Vám ale musí být jasné, že tohle standardní vyprávění rozhodně nebude. Vše tu je zaobaleno do nelogických a mnohdy i nesmyslných scén, které mají budovat a budovat a tak budují a budují, ale obsahově jsou prázdné jako nepopsaný list papíru. ()
Celé to sledujete kvůli očekávání toho konce, jak to teda vlastně je, proč to tak je, chcete odstranit tu divnost, abyste si tu plavbu divnolodí s divnolidmi na divnooceánu nějak tak zpětně užili. Ono to funguje. Po určitou dobu. Pak už to spíš nudí a konec rozčílí. Pochopitelně předpokládám další série (jak v Dark), no ale i tak. ()
„Wake up!“ Toto dielo mohlo mať potenciál, ako zaujať diváka, lebo v prvých dvoch dieloch sa mu to darilo. Lenže potom prišlo to „prebudenie“ a aj menej pozorný divák prišiel na to, čo je princípom myšlienkovej slučky, čo je na neho ušitá. A tým sa stratilo celé kúzlo. Posadené do mysterióznej, až klaustrofobickej atmosféry plavby loďou. Aj s postavami sa rýchlo zoznámite – len niekoľko z nich tvorí hlavnú niť príbehu. Pravdupovediac, posledné dva diely dopozerané len zo zotrvačnosti. ()
Od začátku jsem tušil malér a to ze dvou důvodů. 1) je to plánované na tři řady. 2) autorům po úspěchu Dark narostl hřebínek a nechají se unést na vlně minulého úspěchu až do extrému. No dopadlo to hůř než jsem si myslel. Celý seriál je vlastně slepenec náhodných scén (co nedávají smysl), propojený jakože děsně chytrou myšlenkou, která se rozpadne ve chvíli, kdy vyjde najevo “o co jde”. Cokoli co se v seriálu děje nemá smysl. Dokonce ani po poslední epizodě nevíte “proč”. Nedává smysl ani význam jednotlivých komponent (scén). Děj ani koncept prostě vůbec nedrží pohromadě a jak jsem pochopil film o filmu, ani autoři ještě nevědí kam to bude pokračovat (viz "film o filmu"). Takže za mě obří fail zabalený v luxusním kabátu. Více u jednotlivých epizod. EDIT.: začátkem roku 2023 vyšla zpráva, že Netflix seriál zaříznul :). Bůh existuje! ()
9/10 – Když jsem se dovtípil, že tvůrci tolikrát blahořečeného Dark přišli s novým seriálem, pochopitelně jsem si ho nemohl nechat ujít. Co jsem ale nečekal, je, že to bude takto náročná podívaná. 1899 rozhodně není vhodnou volbou pro běžného konzumního diváka a i já jsem měl ze začátku problém se naladit na jeho velmi nevšední atmosféru a až „nezáživnou“ formu zpracování. S trochou nadsázky by se dalo říct, že sledování 1899 není zábava, nýbrž utrpení. Ovšem utrpení tak chladnokrevné a odpudivé, že se vám nakonec přece dostane pod kůži a vy se od něj nebudete moci odtrhnout. Nové dílo švýcarsko-německého partnerského dua Baran bo Odar & Jantje Friese, kterým to pravděpodobně klape na place jen o trošku líp než v posteli, je totiž jeden z po emoční stránce nejvíce pustých projektů, které jsem za svůj život spatřil. Z každé scény na všechny cáká nezměrné citové prázdno, odstup od postav a různé nepříjemné prožitky, které tak mistrně vyvolává znepokojivá hudba, tmavé nasvícení či nepříjemné pohyby a úhly kamery. Skutečně jeden z nejlepších soundtracků, co jsem kdy slyšel, který perfektně sedí do atmosféry seriálu a sám ji pomáhá dotvářet. Kromě toho jsou veškeré kulisy tmavé a všechny postavy spolu mluví s frustrovanými výrazy na tvářích a smrtelně vážným hlasem. Dokonce i když se nějaká řekne něco úsměvného nebo má právě dobrou náladu, cítíte z ní v první řadě odměřenost a potlačený smutek. Ano, je to hrozně depresivní podívaná. Přidejte k tomu ještě brilantní herecké výkony, kvůli kterým až zapomínáte, že sledujete fikční svět, a bezútěšné moře (a samozřejmě pošmourné počasí) a máte velice nepříjemných 7 hodin absolutní schízy. Stejně jako některé drogy můžou mimovolně způsobit rozvinutí nějaké psychické nemoci, která v člověku do té doby jen doutnala, myslím, že 1899 by si zasloužilo stejnou vizitku. Nic pro slabé žaludky. Mě osobně bývá z takovýchto nepříjemných záležitostí více úzko, než když na plátně stříká krev a létají končetiny. Rozhodně nedoporučuji lidem, kteří si chtějí u něčeho odpočinout. Na tento seriál je potřeba se naladit, obrnit a mít na něj energii. Dozajista si u sledování neodpočinete, možná to dokonce bude fuška dokoukat. Ale stojí to za to. Ten příběh je parádní. Spousta zvratů, které se vám v žádném případě nepodaří odhadnout (už jen proto, že většinu 1. série nebudete absolutně tušit what is going on) a ještě více fascinujících tajemství, na které žádnou odpověď nedostanete a budete muset napjatí čekat na 2. sérii. Také se připravte, že je to do značné míry artová záležitost, takže se tam budou dít věci, které sice můžou být v příštích sériích objasněny, ale nyní budou postrádat smysl a budou vám připadat divné a nahodilé. Takový ten seriál už prostě je. Top opening credits theme song: "One pill makes you larger and one pill makes you small. And the ones that Mother gives you, don't do anything at all... When logic and proportion have fallen sloppy dead and the White Knight's talking backwards and the Red Queen's off with her head..." () (méně) (více)
Galerie (84)
Zajímavosti (25)
- Jde o první projekt, kterému Německý filmový fond udělil maximální finanční částku 10 milionů eur. (HanzoBureshi)
- Tak ako herci sú rôznych národností, tak aj scenár bol napísaný niekoľkými scenáristami rôznych národností. Podľa režiséra Barana bo Odara boli všetky scenáre najskôr napísané v angličtine a potom neanglické časti preložili autori a/alebo prekladatelia. Odar mal na pľaci fonetické kópie scenára a počas natáčania boli prítomní aj jazykoví asistenti, aby zabezpečili presnosť dialógov. (Arsenal83)
Reklama