Režie:
William WylerHudba:
Georges AuricHrají:
Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert, Hartley Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio Carminati, Paolo Carlini, Claudio Ermelli (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Také princezna chce někdy prožít docela obyčejné dobrodružství a zamilovat se. Příběh romantický až staromódně sentimentální, ale také plný humoru, který čerpá z nejlepších tradic amerických komedií. Jeho hrdinkou je půvabná mladá princezna Anna, následnice trůnu imaginární evropské země, jež přijíždí na státní návštěvu do Říma. Po vyčerpávajícím programu je na pokraji sil a je jí na noc podán uklidňující prostředek. Dříve než droga začne působit, se Anna tajně vydává do nočních římských ulic. Cestou se dostaví ospalost, a tak ani neví, jak se ocitla na noc v bytě novináře. Ten ji následujícího dne chce nejprve využít pro senzační reportáž a provádí ji společně s kamarádem fotografem po Římě… Režisér William Wyler vtiskl komedii nenápadnou dokonalost a lehkost. Pod jeho vedením zkušeného a světem protřelého novináře Joea Bradleyho ztělesnil Gregory Peck (Případ Paradinová, Milionová bankovka, Starý gringo, Mys hrůzy). Křehkou, v cizím prostředí poněkud bezradnou princeznu Annu, neodolatelným způsobem ztvárnila Audrey Hepburnová (Snídaně u Tiffanyho, Šaráda), která také za svůj výkon obdržela Oscara. Dalšího Oscara získala Edith Headová (za nejlepší kostýmy pro černobílý film) a scenárista Ian McLellan Hunter za původní scénář, který svým jménem kryl skutečného autora Daltona Trumba, jenž byl na černé listině). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (860)
Audrey Hepburnová byla jako vánoční cukroví. Sladká, křehká, výjimečná. Přitom ale dostatečně talentovaná, aby nemusela spoléhat na výše uvedené. Těžko říct, jestli bychom ji znali, kdyby zarputilý William Wyler netrval na tom, že do role princezny chce neznámou tvář. Jisté je, že právě díky Audrey a Wylerově lehkonohé režii jsou Prázdniny v Římě dodnes tak okouzlující. A staly se motivickým vzorníkem pro řadu dalších filmů (třeba Notting Hillu). 80 % ()
Kdo by nechtěl strávit prázdniny v Římě s krásnou princeznou v podání Audrey Hepburnové a provádět ty největší rozvernosti? Jo, pánové, o tom se nám může jenom zdát, takovouhle výsadu dostal pouze skvělý a charizmatem sršící Gregory Peck. Ale i ta představa toho, že z „opilé ženské“ u vás v bytě se vyklube princezna je úžasná. Příběh oplývá skvělými momenty, například Irvingovy nehody jsou hodně povedené, úsměvy Audrey pohladí na duši a celková takhle story mi přijde sněhově našlehaná, úplně z ní vyzařuje ta čistota té doby, vždyť ani Peck se o nic nepokouší, ta stará romantika v tom dělá z Roman Holiday klenot svého žánru. Dlouho jsem přemýšlel nad barvami, jak by asi vypadal celkový dojem z toho, kdyby to bylo barevné. Osobně si myslím, že ta černobílá barva dává Římu opravdové kouzo stejně tak, jak půbavná Audrey. V tomhle pochmurném počasí potřebuje trochu sentimentální injekce v podobě dobré romantické komedie. Tahle je ta pravá! Ještě si tak říkám, asi vyrazím někdy v noci do ulic a budu obhlížet lavičky jestli tam neleží ta má princezna :)) ()
Bez debat ten nejkouzelnější turistický průvodce s tím nejvroucnějším, nejmilejším a nejjiskrnějším turistickým tandemem, jaký kdy křižoval ulice Věčného města. Jestliže bych do této chvíle (čistě hypoteticky) pochyboval o Wylerově velikosti, po zkušenostech s Prázdninami, které si ten trošku omletý statut absolutní klasiky zaslouží všemi deseti, bych se z takového dočasného pomýlení rozumu musel otřepat rychlostí blesku. Věřte mi, je to nádherný film - a navrch s výborným a ostatně i rozumným zakončením. ()
U filmu Snídaně u Tiffanyho někteří napsali, že to je v podstatě to samé, co Prázdniny v Římě. Potom, co jsem viděl Prázdniny, tak můžu říct, že jediná věc, ve které je to stejné, je hlavní postava - překrásná a okouzlující Audrey. A tím ta "podobnost" končí. Protože zatímco Prázdniny jsou v duchu decentního humoru, ve Snídani je spíše takový ten bláznivý humor. A za sebe můžu říct, že právě Snídaně se mi líbila o něco víc. Nevím, proč tomuto tak je. Ale pokud bych měl volit mezi těmito filmy, tak do TOP patří spíše Tiffany. Ale tím nechci nijak shazovat tento film, kdepak! Jen jsem na to chtěl upozornit. Jinak co se týče tohoto filmu, tak jsem se nestačil divit. Itálie v černobílých barvách fakt má své kouzlo, Gregory Pack je sympaťák a Audrey, to už jsem psal výše, je prostě okouzlující a talentovaná. Jedinou výhradou, která se nezměnila od Tiffanyho je ta, která patří ČT. Tyhle filmy bych spíše uvítal v originálním znění s titulky. Dabing byl sice tentokrát vydařenější, ale přece jen, ČT 2 = jiný prostor. Tak ukažte, že jste opravdu jiní a dejte k tomu titulky. ()
Je neuveriteľné ako dobre funguje táto romantická komédia po toľkých rokoch. Príjemný humor v kombinácii s na vtedajšiu dobu hviezdnym hereckým obsadením, dokonale zmaže fakt, že film vznikol v roku 1953. G.Peck je mojím obľúbeným hercom dodnes a A.Hepburnová ma príjemne prekvapila. Tešil som sa na každú scénu, ktorá bude nasledovať a príjemne som sa bavil. Romantických komédií vznika v súčasnosti neúrekom, prevažne priemernej alebo podpriemernej úrovne. Toto je ale po všetkých stránkach dokonalosť. Čiernobiela filmu pristane a ja s radosťou dávam plný počet a teším sa na reprízu. Film 100%. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (59)
- Právě při natáčení tohoto filmu potkal Gregory Peck (Joe Bradley) svou budoucí ženu, se kterou žil do konce života, Veronique Passani. (HellFire)
- Cary Grant nebol obsadený do úlohy Joea Bradleyho (Gregory Peck), pretože bol pre Audrey Hepburn údajne príliš starý. Dvojica si však spolu zahrala o desať rokov neskôr vo filme Šaráda, kde sa okamžite spriatelili a Cary neskôr tvrdil, že práve s Hepburnovou sa mu najviac páčilo pracovať. (Arsenal83)
- V roce 1949 koupil práva na Prázdniny v Římě režisér Frank Capra, který je chtěl natočit s Elizabeth Taylor a Carym Grantem. Později však z projektu vycouval a prodal práva Paramountu. (Witta)
Reklama