Režie:
William WylerHudba:
Georges AuricHrají:
Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert, Hartley Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio Carminati, Paolo Carlini, Claudio Ermelli (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Také princezna chce někdy prožít docela obyčejné dobrodružství a zamilovat se. Příběh romantický až staromódně sentimentální, ale také plný humoru, který čerpá z nejlepších tradic amerických komedií. Jeho hrdinkou je půvabná mladá princezna Anna, následnice trůnu imaginární evropské země, jež přijíždí na státní návštěvu do Říma. Po vyčerpávajícím programu je na pokraji sil a je jí na noc podán uklidňující prostředek. Dříve než droga začne působit, se Anna tajně vydává do nočních římských ulic. Cestou se dostaví ospalost, a tak ani neví, jak se ocitla na noc v bytě novináře. Ten ji následujícího dne chce nejprve využít pro senzační reportáž a provádí ji společně s kamarádem fotografem po Římě… Režisér William Wyler vtiskl komedii nenápadnou dokonalost a lehkost. Pod jeho vedením zkušeného a světem protřelého novináře Joea Bradleyho ztělesnil Gregory Peck (Případ Paradinová, Milionová bankovka, Starý gringo, Mys hrůzy). Křehkou, v cizím prostředí poněkud bezradnou princeznu Annu, neodolatelným způsobem ztvárnila Audrey Hepburnová (Snídaně u Tiffanyho, Šaráda), která také za svůj výkon obdržela Oscara. Dalšího Oscara získala Edith Headová (za nejlepší kostýmy pro černobílý film) a scenárista Ian McLellan Hunter za původní scénář, který svým jménem kryl skutečného autora Daltona Trumba, jenž byl na černé listině). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (859)
Gregory Peck výbornej, Audrey Hepburn překrásná. Prázdniny v Římě prvotřídní. Tenhle film je prostě klasa. Nakop Audrey kariéru, překvapil hudebními vsuvkami a na to, že je film natáčený v padesátých letech, nedokázal jsem se ani chviličku nudit. Když mezi dvěma funguje chemie na plné obrátky, nelze očima jen tak, letmo, couvnout mimo. ()
Geniální snímek, který ve svém žánru nemá konkurenci. Charismatický Gregory Peck, coby novinář a překrásná Audrey Hepburn (Oscar za hlavní ženský herecký výkon), jakožto novodobá princezna, stvořili nezapomenutelnou dvojici, která se mi vždy při vyřčení spojení romantická komedie vybaví. Nečekejte komedie v dnešním slova smyslu, humor je zde spíše k pousmání a jen decentní, ale to se mi velmi líbilo. Prostředí města, kam vedou všechny cesty, je kouzelné a dokresluje dokonalou atmosféru. Při rozlučkové scéně v autě mi ukápla nějaká ta slzička. Dále za pochvalu stojí kamera, kostýmy, scénář a hlavně režie legendy Williama Wylera, který vše poskládal do bravurní mozaiky. Snímek, který ve mne zanechal pocit, jaký se novodobé komedii nemůže povést. Kdo neviděl, má mezeru ve vzdělání, protože tohle by měla být povinnost pro všechny.......... ()
Čisté kouzlo. Chtělo se mi napsat čisté lásky, ale to by jednak nebyla tak docela pravda, a druhak by to bylo zavádějící, protože to hlavní uchvacující na tomto Wylerově věčném kinematografickém pomníku je přece to, co se dnes už nevidí, a co by bylo zcela brutálním spoilerem;) Audrey Hepburn byla skutečně jako z pohádky - alespoň od krku nahoru, a ten zbytek dokázala světu odprezentovat díky tehdy aktuální módě tak, že z ní museli být všichni paf (a taky že byli;)). No a Gregory Peck, tam je škoda slov. Ačkoliv by se snad nemusel urazit přirovnáním, že je jako "náš" George Clooney. Bez dlouhých řečí - ostatní je navíc mají lepší - Prázdniny V Římě jsou esencí oldschoolové romance bez tanců a zpěvů, jaká se už netočí, a dost silně pochybuju, že za padesát let bude někdo moci totéž prohlásit o nějaké soudobé romantické komedii. Byl jsem až překvapen, jak snadno si mě tenhle film omotal kolem promítačky - tím spíš mu nemůžu dát míň než 90%. ()
Svěží, vtipné, opravdové, podpořené vynikající hudbou. Současní tvůrci romantických matlanin by si měli tento film povinně pouštět na seminářích a z úcty k filmovým fandům neprodukovat nic, co by Prázdninám v Římě nesahalo alespoň po pás. I takový film by totiž v dnešní době vynikal, jelikož Prádzniny jsou skvostem. Love story za tři Oscary, bravo! ()
Kdo by nechtěl strávit prázdniny v Římě s krásnou princeznou v podání Audrey Hepburnové a provádět ty největší rozvernosti? Jo, pánové, o tom se nám může jenom zdát, takovouhle výsadu dostal pouze skvělý a charizmatem sršící Gregory Peck. Ale i ta představa toho, že z „opilé ženské“ u vás v bytě se vyklube princezna je úžasná. Příběh oplývá skvělými momenty, například Irvingovy nehody jsou hodně povedené, úsměvy Audrey pohladí na duši a celková takhle story mi přijde sněhově našlehaná, úplně z ní vyzařuje ta čistota té doby, vždyť ani Peck se o nic nepokouší, ta stará romantika v tom dělá z Roman Holiday klenot svého žánru. Dlouho jsem přemýšlel nad barvami, jak by asi vypadal celkový dojem z toho, kdyby to bylo barevné. Osobně si myslím, že ta černobílá barva dává Římu opravdové kouzo stejně tak, jak půbavná Audrey. V tomhle pochmurném počasí potřebuje trochu sentimentální injekce v podobě dobré romantické komedie. Tahle je ta pravá! Ještě si tak říkám, asi vyrazím někdy v noci do ulic a budu obhlížet lavičky jestli tam neleží ta má princezna :)) ()
Galerie (143)
Zajímavosti (59)
- V Nemecku sa film volá „Ein Herz und eine Krone“, čo v preklade znamená „Srdce a koruna“. (Arsenal83)
- Scénář napsal Dalton Trumbo, ale jelikož se objevil na černé listině poté, co odmítl vypovídat před Výborem pro vyšetřování neamerické činnosti, zaštítil scénář svým jménem jeho přítel Ian McLellan Hunter, který za něj v roce 1954 dostal Oscara. Až roku 1993 Akademie vymazala Hunterovo jméno ze záznamů a posmrtně udělila Oscara Trumbovi. (Witta)
- Když se Gregory Peck s Audrey Hepburn projeli Římem na skútru Vespa, zvedly se jeho prodeje o 100 000 kusů za rok. Film měl také zásluhu na urychlení představení nového modelu Vespa 125 U s reflektorem na řídítkách. Ve filmu se prohání původní typ 125, jehož světlomet na předním blatníku však vadil kameramanům kvůli odleskům. (kenny.h)
Reklama