Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
Občan Kane je pokládán za jedno z nejlepších kinematografických děl, neexistuje snad jediný prvek, který by nebyl vzpomínán a žádné místo, které by nebylo zbožňováno. Proto mě velice dlouho dobu mrzelo, že jsem neměl tu úžasnou možnost film zhlédnout, i když jsem nevěřil, že se přidám do dlouhého zástupu těch, kteří žasnou nad jeho kvalitou. Ovšem, opak se ukázal býti pravdou. Něco tak geniálního a pokrokového jsem snad neměl možnost vidět. Okouzlen prvním záběrem, který vypadal jako vystřižen z temné vize budoucnosti jsem nemohoucně zíral a snažil se uchopit každý kousek té balady, chvílemi jsem dokonce myslel, že všechny mé pocity mohou být jen součástí nějakého nebezkého snu, leč nebyly, to jeden pozemský film mi tak učaroval. Ani jsem nedoufal, že může na světě existovat tak inteligentní dílo, a už vůbec ne, že by mohlo vzniknout v průběhu války. Příběh madiálního magnáta Charlese Fostera Kanea není jen obyčejným vypravováním o osudech muže, který měl vše, ale zároveň nic, ale zároveň i snímkem s obrovskou výpovědní hodnotou. Rozhodně tleskám tvůrcům a modlím se, abychom měli ještě více šancí zhlédnout něco podobného. 100% ()
MINULÝ TÝDEN SE V XANADU KONAL NEJVĚTŠÍ A NEJPODIVNĚJŠÍ POHŘEB ROKU 1941....... /// Kdo je CHARLES FOSTER KANE? Muž, který mohl být prezidentem..., který byl milován, nenáviděn, o kom se mluvilo víc než o komkoli jiném, ale když umíral, v jeho mysli strašilo něco, co se jmenuje POUPĚ.... Co to znamená? KDYBYCH NEBYL TAK BOHATÝ, MOHL BYCH BÝT SKVĚLÝ ČLOVĚK! Jak z respektovaných novin udělal bulvární plátek, jak ..... Orson Welles mi je sympatickej, (připomíná mi Hugo Haase). A třeba věta: ,,Obyčejní a slušní občané ví, že udělám vše, co je v mých silách, abych chránil i neprivilegované, špatně placené a špatně živené“ – no není tu víc nadčasovýho, než by člověk čekal? Parádní myšlenky, super příběh. Nekoukám jen na obyčejnej film. A nemyslím si, že JEDNO slovo může vysvětlit život. Byť to slovo zní ,,POUPĚ“ !!! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Vládnu 37 novinám, dvěma syndikátům, rádiu. Vlastním obchody, papírny, obytné budovy, továrny, pralesy, oceánské parníky..... 2.) Když se řekne ,,KULT OSOBNOSTI“, jdou jména jako Hitler, Stalin nebo Gottwald stranou..... odpovídám: CH. F. KANE! 3.) Zjistím, kdo že to vlastně je Orson Welles. (A třeba se podívám i na Touch of Evil). 4.) Thx za titule ,,majafm“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()
Francois Truffaut kdysi řekl, že „vše, co je v kinematografii po roce 1940 cenné, vděčí za svou existenci Občanu Kaneovi“. S čímž z 90% a především v rámci kinematografie americké souhlasím. (Zároveň jde o nejoblíbenější americký film Woodyho Allena, což je rovněž velké plus.) Jde-li o zapojení diváka (pro kterého je pátrající novinář, jemuž pořádně nevidíme do tváře, ideálním avatarem), nabízí Kane jedno z nepromyšlenějších detektivních pátrání, které je přitom z hlediska detektivního žánru dost neuspokojivé (nebo vám stačí odpověď na to, co je ksakru "Rosebud"?). Pátrá se totiž po příčinách toho, čím se stal Charles Foster Kane, představený v úvodním týdeníkovém portrétu jako komunista, fašista i Američan. Celé pátrání provází otázka, lze-li osobní i pracovní život libovolného člověka shrnout do podoby uspokojivého uměleckého (nebo obecně audiovizuálního) díla. 100% Zajímavé komentáře: Marius, Radek99 , numi, Brygmi ()
Na to, jak se na amerických evergreenech ze čtyřicátých či padesátých let občas jen těžko hledají mouchy, vidím jich na Kaneovi až překvapivě dost. Přitom po řemeslné stránce nemohu vytknout absolutně nic, protože práce s kamerou je neskutečná a veškeré prolínání či přibližování bere dech. K tomu se musí připočíst úžasné masky, které vydatně pomáhají atmosféře. Přesto mám z Občana pocit mírně nafouknuté bubliny, kde několik výtečných scén zůstává pouze ostrůvky v rozbouřeném moři a do filmu kvůli jeho zbytečné roztříštěnosti nedokážu proniknout tak, abych neměl pocit jisté polovičatosti. Film tak v hlavě zůstává, ale více jako nevšední událost než klenot. Welles se v tomto případě ukázal jako lepší herec než režisér. 70% ()
Film o osudech člověka, který, ač pohádkově bohatý, byl vlastně docela chudý. Nádherně nasvícené scény, ani na vteřinu nenudící děj, dokonalé herecké výkony, v čele se samotným mistrem Orsonem Wellesem. V závěru jsem dokonce uronila slzu - částečně kvůli dojemnosti děje, ovšem hlavně kvůli pocitu, že TOHLE JE ONO - jsou to dějiny, je to dokonalost lidského umění,..........nejlepší film všech dob? Já říkám - proč ne? ()
Galerie (89)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (141)
- Hlas zpívající Susan (Dorothy Comingore) ve skutečnosti patří profesionální pěvkyni ze sanfranciské opery Jean Forward. (džanik)
- Na film odkazuje epizoda Jak vytočit vraždu seriálu Columbo (od r. 1971), v níž behaviorální psycholog vytrénuje své psy, aby vraždili na příkaz „poupě“. (pygmalion)
- Prechod medzi Kaneovým (Orson Welles) životom na vrchole až po jeho samotu v Xanadu symbolizujú už scény z redakcie. Sochy, starožitnosti plnia Kaneovu kanceláriu. To predpovedá, že jeho ambície vzrastajú, ale vytráca sa interes ohľadom novinárčiny. Začiatok úpadku je v scéne hádky s Lelandom (Joseph Cotten). Redakcia je využitá na politické účely. Stoly sú odsunuté na okraj, kolegovia už odišli a priestor tak vyzerá rozľahlý a prázdnejší ako v scénach predtým. Náramne pripomína neskoršie scény rozhovorov v obrovských priestoroch Xanadu. (Biopler)
Reklama