Obsahy(2)
Jegor je recidivista, ktorý sa po prepustení z väzenia rozhodne dočasne pobudnúť u ženy, s ktorou si počas výkonu trestu písal, napokon však svoj plán prehodnotí a rozhodne sa s ňou začať nový život. Jej blízki a ostatní dedinčania sa na neho pozerajú s nedôverou, skutočné nebezpečenstvo však predstavuje jeho bývalý život, ktorý sa rozhodol nechať za sebou. (RTVS)
(více)Recenze (18)
Na svou dobu naprosto výjimečný ruský film. Když běžel kdysi v našich kinech, tak jsem ho prošvihl, ale i po těch letech dokonale chápu, proč tenkrát působil jako zjevení. Takto otevřeně zobrazit odvrácenou stranu tehdejší sovětské reality určitě bylo něco i u nás nepředstavitelného. Navíc způsob zpracování působil zcela moderně i ve srovnání s kvalitní západní kinematografií. Šukšin tak vlastně předznamenal budoucí rozvolňování v sovětské kultuře, které později vyvrcholilo Gorbačovovou glasností a perestrojkou, což byl i začátek konce sovětského impéria a jednoho nezdařeného dějinného experimentu. ()
Musím filmu uznať tú nepokojnú atmosféru, ktorá sa musela vymykať ideálom sovietskej spoločnosti vtedajšej doby. No nedokázala ma osloviť žiadna postava, žiadna situácia, asi moje myslenie absolútne nezapadá do tej doby a miesta. Alebo niekde urobili súdruhovia chybu, prípadne film príliš zostarol a zostal vo svojej dobe. Chlapíkovi z väzenia ani jeho filmovému správaniu som neprišiel na chuť, a už vôbec nie tomu záveru. –––– Iba jedno mi dali sudičky do kolísky: väznicu! ()
tak tento šukšinův film mi naprosto vyrazil dech, celou dobu se smějete komickým situacím, i když při hlubším zamyšlení toho tak polovina k smíchu vůbec není. celou dobu čekáte a přejete si, že ten recidivista musí nějak prozřít, a když se mu to nakonec podaří a má našlápnuto k slibné kariéře stachanovce, jeho staří kamarádi to nějak nedkokážou pochopit. ()
Že by to by bylo něco světoborného, to tedy není. Film je pravděpodobně ceněný tím, že se vymykal klasickému komunistickému optimismu ve společnosti říené lidmi kolem L. I. Brežněva. Že prostě i v Sovětském svazu žili lidé, kteří nežili tak, jak nám bylo předkládáno oficiálními cestami. Příběh propuštěného vězně, který je nucen přijmout odpor vesnice, do níž ho přivedla jeho láska, ovšem chytnout za srdce, výkony manželů Šukšinových jsou také nepřehlédnutelné, ten závěr, kdy je vyhledán svou bývalou partou, pro niž se stal zřejmě nebezpečným zrádcem, byl trošku uspěchaný. A také setkání s vlastní matkou nedojme tak, jak by si asi autoři představovali. Ale asi to byl film, který si naprosto nepřál být sentimentální. ()
Není mnoho filmů, které by mě tak hluboce zasáhly. Červená kalina fascinuje svojí neokázalostí, hlubokým citovým nábojem. Nikde ani stopa po předstírání a filmové falši. Výtečný scénář, jakoby nahodilá, neučesaná kamera, Šukšin v hlavní roli a jeho životní partnerka v roli partnerky filmové, jímavá hudba, to vše činí z Čevené kaliny jedno z nejkrásnějších děl celé filmové historie. ()
Galerie (10)
Photo © Mosfilm
Reklama