Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) před čtyřiceti lety získal Pulitzerovu cenu. A to bylo naposledy, kdy o něm svět slyšel. Když sportovně nadaný afroamerický chlapec Jamal Wallace (Rob Brown) vleze k Forresterovi do bytu a náhodou tam zapomene batoh plný vlastních spisů, začnou mít události spád, který oba protagonisty překvapí. Když překonají vzájemně své předsudky, nachází Jamal ve Forresterovi prvního příznivce své literární činnosti a svého pozdějšího patrona. Forrester má zase poprvé po dlouhých letech důvod, aby se vzdal své dobrovolně přijaté samoty. Jejich přátelství však projde zatěžkávací zkouškou poté, co je Jamal autokratickým profesorem Crawfordem (F. Murray Abraham) obviněn z plagiátorství. Oba muži stojí před závažným dilematem – Jamal se musí rozhodnout, zda bude následovat svůj sen, nebo zradí drahého přítele. Forrester je zase nucen volit mezi tím, zda zůstane ve své ulitě, nebo se odhodlá pohlédnout na svět novýma očima. (HBO GO)

(více)

Recenze (104)

r007 

všechny recenze uživatele

Podle mě krásný film o zvláštním přátelství. Vynikající Rob Brown, moje oblíbená scéna je ta, jak poučuje bělocha o historii firmy BMW. Některé scény jsou silně emotivně nabité,ale je tam pár slabších momentů. Sean exceluje především v bytě ( Punch the kees for god sake!!! ) , vtipně napsané dialogy se prolínají s těmi hlubokomyslnými s lehkostí a elegancí. Závěrečný Seanův projev patří k nejlepším z filmu. Nemůžu se ale ubránit pocitu, že přesně v té chvíli měl film skončit. P.S. A taky měl skončit Sean s kariérou a nekazit si ji stupidním filmem Liga vyjímečných. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Sean Connery se hodil skvěle na roli mentora, který je trochu výstřední a trochu nemocný stářím a vším prožitým. Prostředí ghetta, z kterého jen těžko může vyjít nějaký myslitel, i když tam naděje jsou, je takovou sázkou na jistotu, jako celý film, jehož poselství v závěru ale stejně na diváka dovede dopadnout. ()

Reklama

kinderman 

všechny recenze uživatele

Docela by mě zajímalo, kdy ten klouček stíhal všechno ostatní, když pořád jen četl (vlastně měl už v šestnácti přečtené všechno a pamatoval si každou větu), psal, přepisoval nebo se honil pod basketbalovým košem. Kouzlo tohoto filmu je asi pro mnohé v tom, že by taky chtěli v něčem vynikat a mít k tomu takového dědu, jako je Sean Connery. Bohužel, většině se ani jedno z toho nepodaří. Takže nejzábavnější zůstává scéna, v níž si to po Jménu růže Connery s Abrahamem opět vzájemně "vyříkali". ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Často se tomu filmu - a do jisté míry po právu - vyčítá, že je to 'druhý Will Hunting', případně jeho 'slabší verze'. Je pravda, že to do značné míry opakuje výchozí vypravěčský model.A že ty obměny v řadě ohledů nejsou tak plnokrevné.'Dobrý Will Hunting' je jeden z těch filmů, ze kterých si můžete na youtube pouštět scénu po scéně.A bude vás to bavit jak částečně, tak jako celek.'Osudové setkání' je v tomhle volnější.Má delší stopáž, není tak motivicky nasycené a "tvrdé".Ale některé věci se mi tu líbí víc.První je forma, konkrétně kamera.Ten film je moc pěkně natočenej.Líbí se mi ta barevná paleta, práce s ostrostí, s clonami, odrazy.V úvodních scénách, kde kluci hrají basketbal a z okna je sleduje 'Okeňák', to dokonce připomíná Scottova "Nepřítele státu".Obecně ten film stojí vizuálně někde 'za sedmdesátými léty' a zároveň jako kdyby předjímal postupy následujících dekád.Baví mě, jak je tu použita zelená barva.Nejen esteticky, ruzné odstíny a kombinace.Ale ta vazba na hlavního hrdinu, který zelenou representuje.Má to až trochu 'hulkovské' parametry.Protože Jamal není jen nadaný a jiný a tak trochu zmatený.Ale je taky pekně nasraný.V 'Hulkovi' od Anga Lee je postava Betty, která je presentována skrze modrou barvu.Betty Bruce Bannera uklidňuje.V 'Osudovém setkání' representují modrou Jamalův mentor Forrester a prítelkyně Claire. Hněv sice u Jamala není tím nejvýraznějším povahovým rysem, ale v klíčových momentech se dere na povrch.Claire Jamal uklidňuje a Forrester ho usměrňuje.Co se vypravení týče, jedna uživatelka na CSFD komentovala film s tím, že 'ty basketbalové scény tam byly navíc'. Jo, působí to na první pohled trochu nadbytečně a mechanicky.Jako samoúčelné přepínání z jednoho prostředí do druhého.A jako nadbytečná motivika vypreparované románové stavby.Ale basket tu má hned několikanásobné opodstatnění.Jednak je to realistický prvek sociálního dramatu.Američtí černoši svoje studium na prestižních školách často spojují - či přímo opodstatňují - representací v basketbalu.Za druhé tyhle scény ukazují Jamalovu tvrdohlavou, bojovnou povahu.A za třetí rozkrývají prostredí elitní školy, její vztahy a způsob vedení 'mocenské hry' ('Ty zařídíš vítězství tady.A já se postarám o ten zbytek.') Musím říct, že je mi trochu líto F.Murraye Abrahama.Jenže jemu prostě ty zavistiví géniove průměrnosti jdou hrozně dobře.Co se Conneryho týče.Možná tu byly tuny lepších, tvárnějších herců.Ale když v závěru začne jezdit na tom stařičkém kole a ukazovat rukou směr jízdy, tak je to jasný jako facka.Pro mne je ten chlap prostě hvězda.A vždycky se na jeho filmy budu rád dívat.Protože je to prostě Connery.A nikdo takovej tu nebyl, není a nebude.Jinak ten film ma skvělou muziku.Původně jsem si myslel, že tu je jedna skladba od Primal Scream.Ale je to Davisovo 'Bitches Brew'. Což v remasteru zní jako 'Vanishing Point', kde primal Scream z 'Bitches Brew' zjevně inspiračně vycházeli.No a moc se mi líbí ten závěr.Ten totiž ukazuje, že 'Osudové setkání" je navzdory nekterým schématům a 'hollywoodským' momentům dospělejší film než 'Dobrý Will Hunting'. U Willa se totiž nedovíte, pro co se rozhodl.Z hlediska profesní orientace u něj zustává ten všeobjímající potenciál.Co všechno by mohl.Jak říká jeho psycholog Sean:"You are bounded by nothing." A je to i jedna z peripetií.Will neví, co vlastně chce.Ale příběh to nevyřeší.Ukáže pouze jeho cestu za Skylar - což je vztah, který poměrně záhy muže skončit, ale film jeho mladistvou naději podrží.'Osudové setkání' je od samého začátku dramaturgicky užší - a proto není tak atraktivní.Will je sice zaměřený na matematiku, ale jeho schopnosti jsou zjevně širší.Naproti tomu Jamalovou doménou je především literatura - což ostře kontrastuje s jeho komunitou a prostředím dospívání.A jeho budoucnost má proto konkrétnější obrysy.A s tím souvisí motiv ztráty.Tím není myšlena pouze smrt Forrestera.Ale prostý fakt, že žádná životní výhra nemá charakter ohňostroje.Nejen že je vždy spojena s nějakou ztrátou nebo deziluzí.Ale zároveň slábne v čase.Jeden Jamal přišel, vyhrál, bude mít pravděpodobně mnoho úspěchů.A pak přijdou další Jamalové.Některým se bude dařit, jiným ne.V tom zaverečném záběru, kdy kluci hrají basket na plácku v Bronxu je něco hořkého, až bolestného.'Tak život chode.' () (méně) (více)

MirkaP 

všechny recenze uživatele

Jak tu čtu další komentáře, je mi jasné, že na AMC tomu ustřihli konec. Kde byla ta scéna, o níž píše kinderman, že nejvíc zábavná byla "scéna, v níž si to po Jménu růže Connery s Abrahamem opět vzájemně "vyříkali"."? Ten můj film skončil koktavým čtením práce jakéhosi studentíka a HNED PAK byly titulky. Do té vteřiny předtím, než se spustily titulky, jsem byla plna očekávání, JAK se doposkládá a vyvrbí, ale končím tak naštvaná, že nemám slov. Takže hodnocení 2* patří této nedokončenosti, kterou jsem měla možnost vidět. /// Druhý pokus na Cinemaxu byl nejmíň o 10 minut delší. Fakt to na AMC usekli, nechápu to. /// Takže hezké 3*. Sean Connery na kole s bekovkou, super pohled. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (10)

  • Postava Roberta Crawforda bola inšpirovaná skutočným Robertom Crawfordom, ktorý vyučoval históriu na Phillips Academy Andover, súkromnej škole neďaleko Bostonu. (m.a.t.o.)

Související novinky

Osudové setkání se dočká seriálové verze

Osudové setkání se dočká seriálové verze

25.11.2020

Ve snímku Guse Van Santa z roku 2000 se samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) seznámí s nadaným černošským basketbalistou Jamalem (Rob Brown) a vznikne mezi nimi nečekané pouto.… (více)

Reklama

Reklama