Reklama

Reklama

Schindlerův seznam

  • USA Schindler's List (více)
Trailer 3
USA, 1993, 195 min

Předloha:

Thomas Keneally (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Hudba:

John Williams

Hrají:

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)
(další profese)

Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)

(více)

Videa (8)

Trailer 3

Recenze (1 782)

novoten 

všechny recenze uživatele

Když Spielberg vedle názorů a přesvědčení předloží i své nejzásadnější duševní dilema, nemůže vzniknout nic než ta nejsilnější a extra chutná filmová káva a jeho duševní vrchol. Při Schindlerově přerodu z běžného občana na nezastavitelného zastánce všech bližních sice získává na intenzitě možná až příliš nenápadně, ale při velkolepých scénách a dokonale věrohodných myšlenkových vodopádech z úst hlavních postav o to důrazněji. Svého druhu opravdu jedinečné a ve všech směrech neopakovatelné dílo. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

V následujícím textu bych se chtěl dopustit možná poněkud neobvyklého výkladu Schindlerova seznamu, který vychází z toho faktu, že sadisti jsou lepší než technokrati. Tento paradox je zároveň odpovědí na to, co mají vlastně společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč je film neustále staví bok po boku. Když říkám, že sadisti jsou lepší než technokrati, narážím tím na tu skutečnost, že ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války působili pouze dva druhy SS-manů - na jedné straně byli krutí sadisti užívající si svou moc, vzpomeňme třeba Otto Molla, údajně nejhoršího dozorce z celé Osvětimi, nechvalně proslulého vhazováním lidí za živa do spalovacích jam. Na straně druhé pak byli spíše technokrati a administrátoři jako velitel Osvětimi Rudolf Höss, kteří nikomu konkrétně neubližovali a starali se hlavně o logistiku tábora, klidně třeba nasedli do auta a jeli shánět po Polsku ostnatý dráty. Rudolf Höss dokonce chápal slavný nápis „Arbeit macht frei“ nad branou do tábora, který zde byl na jeho rozkaz umístěn, nikoliv cynicky a posměšně, jak se většina lidí domnívá, nýbrž pravdivě a docela upřímně v souvislosti se svoji vlastní workoholickou povahou. Odsud je patrno, proč jsou sadisti lepší než technokrati – sadista jako člověk utápějící se v krutostech na jednotlivcích je ve výsledku mnohem lepší než technokrat stojící za milionem mrtvých. Lidé jako Himmler si toho byli pochopitelně velmi dobře vědomi, a jakmile se u nějakého výše postaveného SS-mana zjistila přemíra sadismu, byl ihned odvolán, neboť takový člověk nebyl zpravidla efektivní a zdržoval díky svým krutým kratochvílím masové vyvražďování. ____ Předchozí úvod byl nutný, protože jen díky němu se dá pochopit, co mají společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč jsou ve filmu stavěni vedle sebe. Film má vlastně tři části, přičemž v každé z nich se obě tyto hlavní postavy chovají trochu jinak. V první části je Amon Göth klasickým sadistou, střílejícím vězně z balkonu své vily, a Oskar Schindler se žádného velkého zachraňování ještě nedopouští, maximálně tak vytáhne z vagonu svého účetního. Kdyby chtěl ale zachránit celý vagon, nezachrání nikoho. Schindlerovo malé dobro je tak ve skutečnosti velkým dobrem, stejně jako je velké zlo Götha malým zlem, protože si nepočíná jako technokrat. A poněvadž malé zlo = velké dobro, jsou obě postavy v první části jasně propojeny. Klíčová tu je večerní scéna na balkonku, kde Amon Göth vytýká Schindlerovi, že není nikdy opilí. Opilý sadista versus sebeovládající se Schindler jsou vlastně pro dobro věci totéž. Ve druhé části se situace ovšem obrací, neboť Amon Göth se na naléhání Schindlera promění v „Amona Dobrotivého“ a jako císař začne svou moc projevovat tím, že i když má veškeré oprávnění zabíjet, často to neudělá. Už nestřílí z balkonu, dokonce povolí Schindlerovi pokropit odjíždějící vagony vodou z hadice. Naopak Schindler začíná mnohem více riskovat a jeho velké dobro se tak může velmi snadno převrhnout v malé dobro = velké zlo, neboť dojde k odhalení a potrestání všech viníků. Velkého zla se dopouští i ze sadisty do technokrata se přeměněny Amon Göth a obě postavy jsou tedy opět propojeny. Ve třetí části na konci se vracíme k situaci z první části. Schindler neustále pochybuje, jestli toho udělal pro záchranu lidí dost, nicméně je jasné, že ano, protože kdyby toho udělal víc a pokoušel se zachránit více lidí, došlo by nejspíše k odhalení a nepřežil by nikdo. Jeho malé dobro je tak velkým dobrem. Oproti tomu Amon Göth je za zločiny proti lidskosti oběšen, neboť i když ve třetí třetině filmu takřka zmizí z plátna, jeho sadismus zřejmě přece jen asi vyplul na povrch, jak je z potrestání patrné, jelikož v soudních procesech s válečnými zločinci se často stávalo, že sadisti dostali smyčku, zatímco lhostejní vykonavatelé jenom doživotí. Velké zlo Götha bylo tak malým zlem = velkým dobrem, protože díky své neefektivnosti a krutým kratochvílím zdržoval celou nacistickou mašinérii. Propojenost obou postav, Oskara Schindlera a Amona Götha, tak zůstává důsledně dodržena až do samotného závěru. () (méně) (více)

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Příliš účelové. Filmařsky sice dobré, ale zcela měnící realitu. Schindler nebyl žádný lidumil, ale pěkně vypočítavá potvora (viz např. tady). Schindlerův seznam je fantazie, iluze. Někdo říká, že největší kulturní mystifikace je Amadeus. Tohle to nechává daleko za sebou. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Tenhle rok patřil Spielbergovi. Tým kolem Oskara Schindlera získal sedm Oscarů, Jurský park přidal další tři v technických kategoriích. Věčné dítě konečně začali brát všichni bez výjimky vážně, Spielberg natočil zřejmě nejpřesvědčivější filmové ztvárnění jedné z největších tragédií 20. století. Oběma snímky dokonale potvrdil, že umí být na jedné straně blockbusterový, a pak i velmi vážný. Jeden lámal rekordy, druhý získával ocenění. Moc dobře, že odmítl škrty a cenzurní zásahy, které dramatu německého šmelináře hrozily. Hlavní postava chce profitovat z měnících se politických poměrů. Zprvu respektuje zvrácený řád a je loajální komukoliv, kdo mu zajistí maximální výdělek a zřídí si továrnu na výrobu nádobí. Až nemilosrdný vůdce (šokující balkonová scéna vs. zápas s vlastní slabostí ve vztahu k židovské služebné) nově zřízeného pracovního tábora mu otevře oči. Židy, které využíval jako levnou pracovní sílu, nakonec zachrání před jistou smrtí. To, jak Spielberg pracuje s individuálním utrpením, které přerůstá do kolektivní katastrofy, je bravurní. Mnohokrát šokuje (barva kabátku dívenky, která ji vytrhne z anonymity), že by Spielberg zneužil genocidu pro účely Hollywoodu, si nemyslím. Vypráví s naléhavostí, zaujetím, přesvědčivě a se silnou výrazovou poetikou. Není tady tolik jednotlivých osudů jako spíš celistvý pohled na nemilosrdnou cestu za přežitím. Jeho spolupracovníci jsou dle očekávání bezchybní (Kahn, Kamiński, Williams). Herci jsou rovněž vynikající, a to i ti v těch nejmenších rolích, potěší tlumený Liam Neeson, masový vrah Ralpha Fiennese i Ben Kingsley, důstojně přijímající svůj úděl. Velký film. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) No nevím, když existují věci jako Saulův syn, Obchod na korze a Daleká cesta, tak mám prostě problém vnímat Schindlerův seznam jako "stěžejní dílo světové kinematografie". Potom si musím vědomě připomenout, že existuje víc než jeden tvůrčí přístup a že tak to je v pořádku, ale taky si zároveň nemůžu pomoct, abych se na některé ty přístupy nedívala trochu spatra. Sice vykřikuji "Oh the humanity!" každou minutu aspoň třikrát, ale stejně... Například ta často citovaná scéna s děvčátkem v červeném kabátě by byla o moc působivější, kdyby nebyla tolik přerušovaná střihem, kdyby byla snímaná ze sjednocené perspektivy delší dobu a teprve po ní kdyby následoval (jeden a delší) záběr do tváře Oskara Schindlera, který to "všechno vidí". A posledních dvacet minut... no byla to Stevenova volba. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (145)

  • Částečná replika koncentračního tábora Płaszów byla pro film zbudována v nedalekém bývalém kamenolomu Liban, ve kterém během druhé světové války část vězňů tábora skutečně otročila. Dodnes (2015) jsou tam k vidění filmové rekvizity – sloupy na ostnatý drát a cesta dlážděná (falešnými) židovskými náhrobními kameny. (Jaro_slav)
  • Nejvýdělečnější černobílý film všech dob bez uvážení inflace. (GreatestFan)

Související novinky

Spielberg se vrátí do druhé světové?

Spielberg se vrátí do druhé světové?

19.04.2018

Steven Spielberg nám v březnu dodal Ready Player One a momentálně chystá pátého Indiana Jonese. Po Indym, jehož comeback proběhne 9. července 2020, se režisérská legenda vrhne na remake West Side… (více)

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

08.12.2015

Pražské Rudolfinum bude 22. prosince hostit ojedinělý koncertní projekt s názvem STAR WARS: a musical show. Jedná se o koncert orchestrální hudby z šesti dosud uvedených filmů z prostředí slavných… (více)

Dva koncerty filmové hudby

Dva koncerty filmové hudby

01.09.2012

Pražský filmový orchestr zve všechny příznivce filmové hudby na své další dva velké koncerty. První z nich se koná v neděli 14. října v 19.30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Diváci budou mít… (více)

Reklama

Reklama