Režie:
Steven SpielbergScénář:
Lawrence KasdanKamera:
Douglas SlocombeHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Karen Allen, John Rhys-Davies, Paul Freeman, Ronald Lacey, Wolf Kahler, Alfred Molina, Denholm Elliott, Anthony Higgins, Frank Marshall (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Profesora archeologie, Indiana Jonese, navštíví ve škole dva muži z armádní rozvědky. Informují ho, že nacisté zřejmě objevili místo, kde má být ukryta slavná archa úmluvy, schránka, do níž Židé uložili desky s deseti přikázáními, které dostal Mojžíš od Boha. Indiana dostává nabídku, aby archu našel a nacistům ji odvezl přímo před očima. Armáda zaplatí výdaje. Indiana na nabídku přistoupí a odlétá do Nepálu, kde se má nacházet u jeho známé Mary talisman, který může pomoci při hledání archy. Indiana sice Mary objeví, ale také zjistí, že jsou mu v patách nacisté. Ti Mary přepadnou a snaží se ji o talisman připravit. Naštěstí ji Indiana zachrání a s talismanem oba odletí do Káhiry. Tady se Indiana dozví od svého přítele Sallaha podrobnosti ohledně německého postupu vykopávek. Indy zjistí, že s Němci spolupracuje jeho dávný nepřítel, Francouz Belloq. To už ale i Němci vědí, že Indy s Mary dorazili do Káhiry, a pokusí se oba zabít. To se jim sice nepovede, nicméně podaří se jim unést Mary. Indy a Sallah se vetřou na německé archeologické naleziště a Indy se spustí do místnosti s modelem původního umístění archy. Tady díky amuletu objeví místo, kde má kopat. Indy a Sallah se na toto místo v noci vypraví a za pomoci několika dělníků skutečně najdou hrobku, ve které je archa uložena. Bohužel Němci je spatří a Indyho a Sallaha obklíčí. Počkají si, až Indy a jeho lidé archu z hrobky vyzvednou, a následně do hrobky za Indym shodí i Mary... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 052)
Můj první velký dobrodružný film a nebýt Poslední křížové výpravy, zůstal by také tím největším. Spielberg má vzacný talent skloubit napínavý příběh, mysticky mrazivou atmosféru, skvěle vykreslené postavy a vypravěčský odpich ve výbušný celek, který je – vtipný, strašidelný, napínavý a emotivní. Doktor Jones, muž dvou tváří, versus Hitlerova říše zla v prostředí tajemných a prastarých sil. Kultovní od první do poslední vteřiny, báječně natočené, sehrané, nazvučené, natrikované... Je to tak trochu pohádka, tak trochu horror a každým coulem dobrodružná jízda, která z dospělých mužů dělá malé kluky a z malých kluků velké hrdiny... A co na to dámy? ()
Steven v plné formě nám nedá vydechnout. Jízda na horské dráze nám dává jen málokdy vydechnout - pořád se něco děje. Mistrovská hudba Johna Williamse (hlavní motiv asi patří k tomu nejznámějšímu z filmové hudby), dodnes slušné triky a především velká porce humoru a dobrodružství. No a ovšem skvělý hrdina Ford (původně zamýšleného Sellecka si nedovedu a nechci představit). Miluju scénu s plánkem vykopávek za úsvitu. ()
Co k tomu chcete psát? Spielberg má ambicioznější, závažnější a pro lidstvo asi i přínosnější filmy, ale stejně ho budu nejvíc milovat za Jonesova dobrodružství. Jedničku mám nejradši asi kvůli Marion, nejsympatičtější (protože nejráznější a nejvíc sexy) Indyho holce. Jsem moc rád, že se ve čtvrtém díle Karen Allen vrátí. ()
Adios seňore, Adios blbečku, hajlující opice, souboj z Egyptským šermířem, hláška : vy jste, ale kretén! (původní dabing) super slizkej nácek z kloboukem, archa která si dělá co chce a nelíbí se jí symboly fašizmu, epické finále, kdy náckové chtějí promlouvat z bohem a ten jim stručně a jasně řekne aby šli k čertu. Tohle a tisíc dalších důvodů proč je pro mě tenhle Indyho film ze všech nejlepší a žádný z pokračování (i když je mám všechny rád) ho prostě nepřekonalo. Jeden z geniálních a zásadních filmů tohoto století.100% ()
Dvě scény (byť by se našla řada dalších), které považuju za zásadní pro docenění "Dobyvatelů ztracené archy", jsou sekvence s letadlem a s ponorkou. První z nich je mastercalass v konstruování akce v prostoru a vyprávění ve smyslu vrstvení informací a detailů, které budou následně zužitkovány pro dramatický efekt a kauzální vývoj scény. Navíc i tato sekvence dokládá herecké přednosti Harrisona Forda, respektive to, jak dokáže prodávat své charisma a současně umocnit komickou podstatu scény svou mimikou a řečí těla. Druhá sekvence mi přijde esenciální pro pochopení celé série jonesovek a jejich sebevědomé práce s brakem. Dělí totiž diváky na dva tábory. Jedni budou zcela nesmyslně řešit, jak se mohl Indy dostat na ostrov s ponorkou. Druzí si užijí genialitu zdejší střihové elipsy, spočívající právě v tom, že na onu otázku vůbec neodpovídá, protože prostě nemusí. V návaznosti na to pak o několik dílů dále první skupina diváků bude ofrflávat scénu s lednicí či přítomnost mimozemšťanů (byť jim nevadí biblické nadpřirozeno prvního a třetího dílu), zatímco protilehlý tábor je ocení jako další projevy toho, jak tvůrci ctí kořeny ságy v brakových filmových seriálech a jejich přímočaré logice a pokleslých elementech. ()
Galerie (180)
Zajímavosti (232)
- Natáčelo se od 23. června do října 1980 v Anglii, Tunisku, Arizoně, Francii, Kalifornii a na Havaji. (Varan)
- Během přestřelky v baru je možné si všimnout zvláštního arzenálu Indyho (Harrison Ford) zbraní. Indy nejprve drží a střílí z revolveru, který se v dalším záběru změní na pistoli, pak zpět na revolver a znovu na pistoli. (Wishkah)
- Ikonický kostým v podobe koženej bundy, biča a klobúka vznikol dávno pred natáčaním. Lucas so Spielbergom sa inšpirovali jedným z konceptov artov vychádzajúcich zo starých seriálov z 30. rokov. (Raccoon.city)
Reklama