Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)

(více)

Videa (15)

Trailer 1

Recenze (1 346)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tohle je jeden z filmových milníků mého dětství. Tady byl dán prvotní impulz k tomu, abych se o filmy začal detailněji (jako malý) více zajímat. Spielbergova adaptace Crichtonova románu JURSkÝ PARK totiž přišla jako blesk z čistého nebe do doby, kdy dinosauři byli celý můj život. V té době to pro mě bylo stručně řečeno "mind-blending" ;) . V prvé řadě digitání triky a hned v té druhé výborná režie a skvělé herecké výkony z JURSKÉHO PARKU dělají i po třinácti letech úchvatnou podívanou. Hlavně Sam Neill se tady perfektně předevedl. Pak samozřejmě Tyranosaurus a nesmím ještě zapomenout na Sama Jacksona a jeho "Pana Arnolda". Ještě jedno jméno musím zmínit. John Williams. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Po takřka čtvrt století od posledního zhlédnutí na videu o to víc žasnu, jak strašně dobře film funguje i stranou nostalgie, obzvlášť pak při projekci na velkém plátně s 250 dalšími nadšeně reagujícími lidmi. Spielberg vytvořil důmyslný, ale přitom minimálně okázalý meta film, když vyprávění o zábavním parku pojal jako blockbusterový filmový ekvivalent zábavního parku - od počátečních příslibů a fascinace přes zklamání i cringe až po nefalšovaný úžas a fyzicky intenzivní horskou dráhu. Při tom nás vezme nejen na vyznačené cesty pro návštěvníky a do obchodu se suvenýry, ale protáhne nás do technického zázemí i dovnitř výběhů, kde čeká ryzí nekašírované, ale také nebezpečné dobrodružství. Podobně sebereflexině (ale při tom bez nutnosti svou důmyslnost cpát lidem do ksichtu jako něco čeho si mají všímat a cenit) přistupuje k speciálním efektům a k tehdy probíhající revoluci během produkce tohoto filmu, kdy počítačově vytvořené obrazy vytlačovaly animatronické loutky a optická šálení. Díky tomu také první "Jurský park" má dokonalou dramaturgickou výstavbu, která pečlivě hněte divácká očekávání a připravuje půdu pro jednotlivé moneyshoty. Jejich genialita pak spočívá především v jejich rámování okolními záběry, díky kterým (nejen v porovnání s dnešním užitím) si vlastně film vystačí s překvapivě skromným počtem počítačově do/vytvořených záběrů. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Čistě za přínos pro trikovou stránku filmů. Proti knížce totální slabota, jak už je ostatně u adaptací Crichtona zvykem. Z předlohy je vypreparována druhohorní fauna a předhozena divákovi coby zábavní atrakce, přesně tím způsobem, který jakoby kritizuje. V knize jsou přitom dinosauři druhý plán, celé je to o neschopnosti předpovídat vývoj složitého systému a tím pádem neschopnosti ho řídit. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Čím jsem starší, tím víc Jurský park dozrává z dobrodružné atrakce pro celé rodiny do poctivé klasiky, která snad nemůže zestárnout. První brachiosaurus, první T-Rexův řev, první rána elektrickým proudem. A první film, kde při pohledu na dinosaury nemůžu říct ke trikům ani půl slova. To, že je tahle nepřibržďující jízda z dílny Stevena Spielberga, je pak pointou samo o sobě. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Miluji Jurský park. Před dvaceti lety se mu zhusta vyčítalo, že jde ze všeho nejvíc o pouhou trikovou atrakci, o krátkodechý spektákl reprezentující nejnovější technické možnosti hollywoodské kinematografie. Jeho monumentální kasovní úspěch se pak přičítal právě těmto důvodům a málokdo se pokoušel zamýšlet nad tím, že ze všeho nejvíc Jurský park suverénně zastupuje nikoli technické možnosti velkorozpočtové kinematografie, nýbrž onu oslňující hollywoodskou schopnost vyprávět příběhy. Velká vyprávění totiž nemusí zprostředkovávat komplikované příběhy nebo nabízet pole pro nejroztodivnější interpretace. Stačí jim totiž schopnost vyprávění sama o sobě a hollywoodská kinematografie právě tuto schopnost precizuje více než sto let, během nichž vyprodukovala mnoho a mnoho desítek tisíc filmů – a málokdo ji ovládá lépe než Steven Spielberg. Více v mé analýze některých aspektů vyprávění, již najdete na Douglasových poznámkách. ()

Galerie (173)

Zajímavosti (220)

  • Phill Tippett – původně hlavní animátor dinosaurů, později choreograf jejich pohybů – zobrazil velociraptory v pracovních animovaných záběrech jako plazy s vystřelujícím hadím jazykem. Hlavní odborný poradce filmu, paleontolog Jack Horner, mu tuhle drobnost hrubě vytkl s tím, že tito dinosauři nebyli žádní hadi ani ještěrky, ale měli blíž k ptákům a že vystřelující jazyk musí zmizet. Ve filmu tak vidíme raptory bez vystřelujících jazyků. Nebyla to ovšem chyba Philla Tippetta, ale autora předlohy Michaela Crichtona, neboť už v knížce popisuje, jak mládě velociraptora vystřelovalo jazyk jako had. (Landauer)
  • Joseph Mazzello (Tim) měl blízko ke spolupráci s režisérem Stevenem Spielbergem už při filmu Hook (1991): účastnil se konkurzu na roli Jacka Banninga a s Robinem Williamsem a Dustinem Hoffmanem absolvoval i kamerové zkoušky. Spielberg si tehdy Mazzella nakonec nevybral kvůli nízkému věku, bylo mu sedm let. Chlapec však na Spielberga udělal takový dojem, že mu režisér slíbil roli ve svém dalšího filmu a slovo dodržel. Mazzello oslavil při natáčení Jurského parku deváté narozeniny. Kvůli tomu se Spielberg rozhodl prohodit věk obou Hammondových vnoučat, v knižní předloze byla Lex (Ariana Richards) mladší než Tim. Režisérovi se rovněž nelíbilo, že by natolik mladá dívka měla být vystavena takovému nebezpečí, i z toho důvodu se rozhodl Lex "ostaršit". (casyy)
  • Jelikož je Sam Neill (dr. Alan Grant) Ir, který žil i na Novém Zélandě a v Austrálii, měl velký problém předstírat americký přízvuk. V polovině prvního dne natáčení mu režisér Steven Spielberg řekl, ať na to zapomene, a ať mluví svým přirozeným hlasem. Vydrželo to dva dny. Poté ho Spielberg poprosil, jestli by nezvládl něco mezi. (PaTeXx)

Související novinky

Nová kniha Michaela Crichtona budí zájem studií

Nová kniha Michaela Crichtona budí zájem studií

05.05.2024

Světoznámý spisovatel a mimo jiné i filmový scenárista, režisér a producent Michael Crichton (1942–2008) nám v minulosti přinesl obří divácké hity jako Jurský park, Westworld a Twister, což jsou díla… (více)

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Scarlett Johansson mezi dinosaury?

Scarlett Johansson mezi dinosaury?

25.03.2024

Čas neúprosně kvapí a nadcházející přírůstek do dinosauří rodinky je blíž a blíž. Další díl Jurského parku nás totiž oficiálně stále čeká už příští rok 2. července, přičemž doposud nevíme nic… (více)

Další Jurský svět natočí David Leitch

Další Jurský svět natočí David Leitch

06.02.2024

Deset let uplyne letos od té chvíle, co původem kaskadéři Chad Stahelski a David Leitch udělali obří díru do akčního světa snímkem John Wick. Ukázali, že s jednoduchým scénářem, nikterak obřím… (více)

Reklama

Reklama