Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na dívčím internátu se odehrává citlivě vyprávěný příběh o prvních milostných nadějích i tvrdých zklamáních, o děvčatech něžných a neprůbojných, ale také o těch, která se vyznačuje bezohledností... Debutující režisér Karel Smyczek (někdejší dětská hvězda českého filmu) svým snímkem otevřel celou vlnu výpovědí o dospívající mládeži. Dodnes cenná je věrohodnost jednotlivých situací, herecké ztvárnění výrazně přispívá k celkovému zdaru. "Housata" jistě dosáhla vlastní osobitosti, ale přesto nezapřou vliv 60. let, zvláště v tragikomicky rozněžnělém líčení mladičkých hrdinek. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (51)

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý film zabývající se prostředím a vztahy mezi dospívajícími dívkami na středoškolském internátu tkalcovské školy. Děj snímku se soustřeďuje na příhody rozumné, pracovité a spolehlivé Marie (Y. Kornová), povrchní, parádivé Moniky se zřetelným zájmem o chlapce (V. Gajerová) a nesmělé a psychicky labilní Šárky (J. Mílová). Přelétavá Monika přesvědčí citlivou Marii, aby za ni psala dopisy na vojnu jejímu milému, a ta se do neznámého vojáka zamiluje a nakonec mu přizná skutečnost, že dopisy píše ona. Když to vypadá, že by se mohl J. Dulava v roli onoho vytáhlého vojína na základě dopisování s Marií sblížit, vyzývavá Monika jejich bližší osobní seznámení svou dravostí nedopustí. Tak dochází ke stěžejnímu dramatickému konfliktu mezi oběma dívkami a také k prvnímu milostnému zklamání. Když nepočítám bizarní situaci na taneční zábavě, kam si vyšla jedna zřejmě úplně tupá učnice s o mnoho starším mužem, mnoho jiných zajímavých okamžiků snímek nenabízí, vnímám ho proto spíše jako sondu do života mladých dívek toužících poznávat dosud skryté možnosti života. Je smutnou hrou osudu, že zrovna nejsympatičtější a nejpřitažlivější z učnic a herecky rovněž nadaná mladší sestra známého zpěváka Y. Kornová se později nedokázala vypořádat se životními nástrahami a díky závislosti na alkoholu a drogách dovedla svůj skutečný život na samé dno. Ze známých herců se ve snímku kromě další mladé učnice V. Jeníkové neobjevil nikdo, dokonce i internátní vychovatelky byly pro mě neznámé. Nedomnívám se, že by dílo K. Smyczeka kromě pohledu do prostředí dívek v rozpuku přinášelo něco převratného či nadmíru zajímavého, a proto ho hodnotím spíše podprůměrně. Režisérovy známější a slavnější filmy měly teprve přijít. ()

stub 

všechny recenze uživatele

Tohle asi řekne něco hlavně jen pamětníkům, nebo spíš pamětnicím. Za zmínku nicméně stojí mimořádný půvab a nadání mladé Y. Kornové. Je bolestné, když si člověk vybaví její následné životní pády, ale jsem rád, že to nakonec víceméně ustála a dnes má, přes všechny šrámy, fungující vztah a tři zdravé děti. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Příběhy ze života nějakejch učnic na interfernátu mě prostě nezajímaly. Bylo to pro mě dost nudný a celej film mi přišel naprosto o ničem a navíc bez konce. Tohle se Smyczkovi moc nepovedlo. Zajímavý na celym filmu je akorát to, že Yvetta Kornová kdysi dávno nevypadala jako chodící reklama na tvrdý drogy. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Další film z ranku příběhů dospívajících holek, který tu tvořil určitý subžánr, jelikož Housatům jsou dost podobné pozdější filmy jako Pásla kone na betoně nebo Džusový román. Problém je, že v nich vše stojí na stejných prvcích (možné těhotenství/nenaplněné lásky/tehdy populární hudba/kruhové vedení (vše končí kde začalo)/nešťastná zůstane nešťastnou/mezigenerační nepochopení...), takže už mi Housata místy splývala s oběma výše zmíněnými filmy, že jsem až čekal, kdy tam bude hrát Okno mé lásky. To tehdy ještě nevzniklo, ale zjistil jsem to až teď. Když tyto tři filmy budu řadit, tak Housata bych řadil doprostřed. Pásla kone na betoně mi přijde nejpropojenější a nejpropracovanější, Džusový román zase námětem zajímavý, ale příliš okázalý, zatímco Housata mají dobře zpracované pozadí (tedy to mezigenerační nepochopení) a zajímavě načrtnuté postavy, ale k ničemu zásadnějšímu nevygradují. Co mi vadí obzvlášť je odsunutí Šárky na druhou, třetí kolej, jelikož mi ze všech postav přišla nejzajímavější, s největší nadějí do života a odlišnými osobními prioritami oproti ostatním postavám. Jelikož ale nezapadala do těch vztahových propletenců, tak se její touha po rodině a vlastní posteli ztratila, resp. rychle vyřešila, přitom jsem pořád čekal, že se k ní film ještě vrátí, ale ono nic... Silné 3* ()

antragus 

všechny recenze uživatele

Čtyři dávám jen za to (a hlavně za to), že většina začínajících a v některých případech tímto filmem i končících hereček byla uvěřitelná a na můj vkus a jejich filmografii nepodávaly zase tak špatné výkony. Dějově je to takové milé připomenutí zákonů genetiky, kdy kráva zůstane krávou, svině sviní, tupé ovce tupými ovcemi a dámské přirození dámským přirozením. Nic víc, nic míň. Mohlo by se to stát a dít s drobnými obmněnami kdekoli a kdykoli. No tak tentokrát na dívčím intru... ()

Galerie (11)

Zajímavosti (7)

  • Exteriéry byly filmovány ve městě Krnov. (Lelíček)
  • Yvetta Kornová se při natáčení filmu dost vážně zranila, když si nevšimla zasklených lítaček a prolítla jimi. Zůstala jí na čele jizva, kterou pak maskéři museli po zbytek natáčení maskovat. (raininface)

Reklama

Reklama