Režie:
Vladimír SlavínskýKamera:
Jan StallichHudba:
Roman BlahníkHrají:
Oldřich Nový, Raoul Schránil, Ferenc Futurista, František Paul, Antonie Nedošinská, Věra Ferbasová, František Krištof-Veselý, Běla Tringlerová (více)Obsahy(1)
Továrník Richard Osten (O. Nový), který se ke svému postavení vypracoval od píky díky své pracovitosti a podnikavosti, si zásadně odmítá přiznat, že už přichází do let. Nejhorší chvíle prožívá, když pomyslí na to, že jeho syn Jiří (R. Schránil) z něj jednou udělá dědečka. A tak se Jiřímu snaží bránit v jeho milostných dobrodružstvích, a hlavně v navazování vážných známostí. Stejně tak odmítá přenechat Jiřímu vládu nad svými továrnami; sám si své bohatství totiž musel tvrdě zasloužit. Aby Jiří dokázal, že je stejně schopný jako tatínek, nechá se pod změněným jménem zaměstnat v konkurenční továrně jako obyčejný dělník. Díky pracovitosti a organizačnímu talentu to časem dotáhne až na jednoho z ředitelů. A dokonce pozná sympatickou švadlenku Toničku (V. Ferbasová), která se ve volném čase vzdělává, protože má taktéž své ambice… (Česká televize)
(více)Recenze (54)
Tento typ filmů, jakkoli může být naivní a jednoduchý, mě oslovuje. Navodí totiž příjemnou atmosféru, a to není málo. K tomu s přítomnosti mých oblíbených herců - O.Nový, R. Schránil, A.Nedošínská, ..., a především nedoceněný "žabec českého filmu" Věra Ferbasová. Ona byla sluníčko, i když své role pojala často podobným způsobem. Při sledování těchto filmů mi je dobře... ()
Absolútna scenáristická naivita spojená s tou hereckou, ale učarovalo mi to. Medzigeneračné nezhody a súperenie sú v podaní Nového takmer ako zo súčasnosti, tie dlhé monológy s Fordom, Napoleonom a Baťom síce predĺžili film, ale stáli za to. Nad vývojom príbehu v druhej polovici už bolo málo sa čudovať, dalo sa to čakať od protektorátnej komédie, kedy bol neskonalý optimizmus povinný. ()
Velmi průměrná komedie, u které se ani moc nezasmějete. Slavínský až přehnaně mentoruje a cesta mládí za úspěchy přes vlastní zásluhy a zkušenosti je podána neuvěřitelně naivistickými prostředky. Věra Ferbasová ztrácí svůj esprit a na některých místech se nabízí srovnání v podobě jakési prenatální a nutně cudnější verze Natalie Oreiro. Zkrátka si myslím, že v této době měli všichni tvůrci již dostatečné zkušenosti k tomu, aby natočili výrazně lepší komedii. Koktající Krištof-Veselý, toporně komická figura Franty Paula a překvapivě nevýrazný Futurista pak znásobují zbývající neduhy tohoto filmu. Oldřichu Novému se jeho přání "nebýt dědečkem" přece jen splnilo, Kristián na sebe nenechá dlouho čekat. ()
Báječná veselohra s kouzelným hereckým obsazením, především Oldřich Nový válí, která bohužel trochu doplácí na hodně průměrný a lehce čitelný scénář, takže během ůvodních dvaceti minut přesně víte jak film dopadne, zkrátka ničím nepřekvapí. Nadruhou stranu viděl jsem "dědečka" poprvé a prakticky jsem se ani vteřinu nenudil a celý snímek mi rychle utekl. Mám však podezření, že při opakovaných projekcích bych se už tak nebavil. I přes tuto skutečnost "přitvrdím" a dám solidní čtyři hvězdy. ()
Natočeno již po okupaci Německem (ale ještě před zavřením vysokých škol na podzim 1939), a proto vpraven do červenoknihovní mírně humorné romance silný národní podtext - oslava českého průmyslu a šikovných rukou (nejen v téměř monologu Nového k Schránilovi, ale i vzáběrech do továrny a kariéře právě Schránila od píky). I když podle námětu fašizuícího autora, myslím, že diváctvo vidělo film jako nefašistický - v onom povzbudivém českém duchu. Přesto je film dosti toporný. ()
Galerie (8)
Photo © Slaviafilm
Reklama