Tvůrci:
Aaron GuzikowskiHrají:
Amanda Collin, Abubakar Salim, Travis Fimmel, Niamh Algar, Jordan Loughran, Ethan Hazzard, Winta McGrath, Aasiya Shah, Ivy Wong, Loulou Taylor (více)Série(2) / Epizody(18)
Obsahy(1)
Sci-fi seriál Vychováni vlky od mistrného vypravěče a filmového tvůrce Ridleyho Scotta pojednává o dvou androidech – Otci a Matce – pověřených výchovou lidských dětí na tajemné panenské planetě. Když začnou náboženské rozdíly ohrožovat soudržnost rozrůstající se kolonie lidí, androidi zjistí, že ovládat lidskou víru je zrádný a obtížný úkol. (HBO Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (169)
Kvalitný (postapo) sci-fi seriál (spoluproducentom je spoločnosť Ridleyho Scotta, ktorý tu nejaké diely aj odrežíroval), ktorého druhá séria je imho lepšia ako prvá. Isto, je tam cítiť vplyv Votrelca, Promethea (ale nie je to zatiaľ ani o jednej zo spomenutých vecí, možno neskôr, nevedno, čo tvorcovia plánujú). Každopádne, ide o príbeh dvoch androidov, ktorí sa na planéte Kepler-22b venujú výchove a ochrane skupiny detí, popri tom čelia pribúdajúcim nástrahám planéty a nielen planéty, prenášajú sa sem boje medzi veriacimi a neveriacimi, naviac sa k tomu občas pridá výskyt nejakej tej záhadnej bytosti. Dôležitými postavami sú androidka Lamia - (v prevedení skvelej Amandy Collin, ktorej "psycho" pasáže, nevyrovnanosť sú dosť znepokojivé) a kontroverzný, do deja dobre zakomponovaný mithraista Marcus Drusus (Travis Fimmel). (Isto, politická korektnosť, diverzita sa aj tu pekne "vyřádila". ;) V podstate ide o podarený sci-fi thriller s dávkou mystična aj mysteriózna (raz za čas s hororovou atmosférou). Do veľkej miery tu hrá významnú úlohu dosť prepracovaný systém náboženstva mithraistov (inak, je cítiť, že tvorcovia sa u Raised by wolves inšpirovali okrem iného trebárs Starým zákonom - strom, had, ovocie...). Za štyri silné drinky z acidného mora, teda, štyri silné hviezdy. ;) ()
Dekády trvající záliba R. Scotta v androidech dostala další příležitost. Rised by Wolves už od začátku připomíná poslední dva vetřelecké snímky a není divu. Za vizuálem opět stojí D. Wolski a hudbu dostal na starosti kromě B. Frosta i prometheovský M. Streitenfeld. I atmosféra se drží své předlohy a i když to není kdoví jak strhující, nebo to nemá, jak je u seriálu ve zvyku, silné cliffhangery. Je to hlubší, přemýšlivé ale i po čertech krvavé. I zápletka není vůbec špatná, celý ten nápad se záchranou lidstva prostřednictvím androidů na staré, nehostinné planetě. Jen je škoda, že křivka gradace nosného děje se strmě zvedá v posledním díle, jakoby autor zapomněl a chtěl vše na poslední chvíli dohnat. Příliš a zároveň málo informací, překombinovanost a myšlenky, které najedou nedávali příliš smysl. Závěr, který se změnil pouze na zmatené lákadlo druhé série zkazil jinak velice zajímavý seriálový počin. Velký palec úvodním titulkám. Jedny z mála, které jsem nepřeskakoval. ()
U Mithry, vyklubal se z toho nakonec podivný hybrid. Scottové dodávají skvělou vizuální formu a slibují hodně. Nutí diváka klást otázky, neodpovídají, ale v poslední epizodě zahrají až příliš otřepanou písničku. Vlci mají skvělé momenty, ale čas od času jsou tak neuvěřitelně pitomí až to bolí. A snaha o emocionální vyhrocenost u androidů bude vždycky působit podivně. Herecky ovšem super... jen Fimmel hraje každou postavu úplně stejně. ()
Spojení R. Scott a sci-fi nabádá, že by se mělo jednat o kvalitní značku. Bohužel v tomhle případě to tak úplně není a ačkoliv jsem trpělivě čekal až na konec série, žádnou slušnou nálož jsem nedostal. Jedním z problémů je, že se tam nic moc neděje, nějaký zásadní zvraty taky nepřijdou a navíc serál pokládá víc otázek, než na kolik odpoví. Už jenom fakt, že tam přiletí v supermoderní lodi dva roboti (androidi, jak kdo chce) a následně žijou v chatrčích jako ve středověku, působí směšně. Ale ono je tam toho víc, plus snaha občas pronášet nějaký rádoby moudra je konverzačně plytká a nijak mě to neoslovuje. Role a postava Matky je pro mě tak nesympatická, že mně od začátku vadila skoro každá její replika, a to je u jedné z hlavních postav dost problém. A jelikož ani po deseti epizodách nemáme odpovědi na základní otázky nebo alespoň nějakou snahu to nastínit, velice uvažuju, že už ani ve sledování nebudu pokračovat. Je mně totiž úplně jedno, co se tam stane... ()
Po prvých dieloch som si hovoril, že je to nie je nijako zvlášť originálny príbeh, ale dosť ma bavili dva ústredné páry a vizuálna stránka. Hlavne teda pár androidov predvádzal presvedčivý výkon. Následne sa stávala zápletka o dosť zaujímavejšou, prekombinovanejšou a začal som sa tešiť na ďalší vývoj v nádeji nadpriemerného zážitku. Bohužiaľ po dopozeraní série nastalo sklamanie. Ridley Scott sa rozhodol, napriek neúspechu filmov Prometheus a Vetřelec: Covenant, pokračovať v myšlienkach o bohu, náboženstve a o všetko ovplyvňujúcich androidoch. Je to zaujímavé, ale prevláda dojem, že druhá séria bude neoficiálny Covenant 2. ()
Galerie (305)
Photo © HBO Max
Zajímavosti (6)
- Ridley Scott na seriálu spolupracoval i se svým synem, Lukem Scottem. (Duoscop)
- Aaron Guzikowski po odvysílání 2. série začal pracovat na dalším pokračování i přes nejistotu, jestli k natáčení vůbec dojde. Jak sám řekl: „Pokud k tomu dojde, musím být připraven. Plán, téma a smysl toho všeho bude rozhodně propracován k dokonalosti, budu pokračovat tak dlouho, jak jen bude potřeba... je to celý můj vesmír.“ (DJMaroko)
- Náboženský řád Mithraismus, použitý v seriálu, byl stejně jako křesťanství původně malým pohanským kultem, v jehož centru stálo uctívání původem perského slunečního boha zvaného Mithras za dob starého Říma. Křesťanství, jak víme, přerostlo ostatní malé kulty a mnohé jejich tradice a zvyky si pohodlně připisuje a vydává za svá. V době zákazu pohanských krvavých obětí v Římské říši zastiňuje i tzv. Mithrovo mystérium, které bylo závislé na obětech býka, jehož maso zasvěcenci jedli na sakrálních hostinách a během kultovních slavností ve svatyních. Děj seriálu se tak odehrává v alternativním vesmíru, velmi podobnému tomu ve Vetřelci (1979) a Prometheovi (2012), kdy Mithraismus zůstal zachován a dál se rozpínal podobně jako křesťanství. (Bertramm)
Reklama