Režie:
Don SiegelScénář:
Richard TuggleKamera:
Bruce SurteesHudba:
Jerry FieldingHrají:
Clint Eastwood, Patrick McGoohan, Roberts Blossom, Jack Thibeau, Fred Ward, Paul Benjamin, Larry Hankin, Bruce M. Fischer, Frank Ronzio, Fred Stuthman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Clint Eastwood na útěku z nejstřeženějšího a nejnebezpečnějšího vězení na světě. Doživotně odsouzenému bankovnímu lupiči Franku Morrisovi (Clint Eastwood) se v minulosti podařilo uniknout z několika nápravných zařízení, a proto je přemístěn do nejobávanějšího amerického vězení, na Alcatraz. Ocitá se v nedobytné skalnaté pevnosti obklopené mořem a zjišťuje, že tentokrát to s útěkem nebude tak jednoduché. Ve věznici panuje tvrdý režim, pravidelné sčítání vězňů a nikomu se odsud zatím nepodařilo uniknout. Frank se postupně seznamuje s dalšími spoluvězni a začíná spřádat plán na útěk z vězení. K jeho plánu se připojí další tři vězni a po důkladné přípravě se vydávají na cestu za svobodou. Příběh snímku vychází ze skutečné události, ke které došlo v červnu roku 1962, kdy se třem trestancům skutečně podařilo opustit zdi obávaného Alcatrazu. Napínavý kriminální snímek bývá řazen mezi nejlepší snímky odehrávající se ve vězeňském prostředí a završuje dlouholetou spolupráci amerického režiséra Dona Siegela s hollywoodskou hvězdou Clintem Eastwoodem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (443)
Dnes už ´vězeňská´ klasika, která za minulého režimu plnila naše kina. I díky mnoha podobnostem (zvířecí mazlíček na cele, sexuální loudil, despotický ředitel věznice, způsob útěku…) není pochyb o tom, čím se Stephen King inspiroval při psaní svého ´Shawshanku´ i ´Zelené míle´ (a následně pak Frank Darabont se svými filmovými adaptacemi). S postupně pokračující přípravou na útěk skvěle budované napětí si člověka získá, Clint Eastwood je borec numero uno a na co s Donem Sieglem šáhli, to proměnili ve zlato. Tady občas vyčítaný otevřený konec je jediný správný. Celý příběh je totiž inspirován skutečným, do té doby jediným zdařilým útěkem z Alcatrazu, ovšem o osudech jeho protagonistů, tj, jestli se při přeplouvání na pevninu utopili, či nikoliv, není dodnes nic známo. ()
Když se dívám na tenhle film, napadá mě opakovaně, že jde o zdařilý remake HRABĚTE MONTE CRISTA. Je to samozřejmě jen pocit, ale ten pocit je neobyčejně silný. Přesně zachycená vězeňská atmosféra genia loci tohoto ponurého místa a tradičně skvělý Eastwood, patřící do tvořivější části amerického herectva, jen dotvářejí hluboký dojem, který ve mně ÚTĚK vyvolává. Že k tomu patří perfektní zvládnutí a propojení všech složek výroby-tvorby filmu, je zřejmé. Co se pro mě zatím nezdá být zcela jisté, je otázka nadčasovosti díla. Pro mne osobně o kladné odpovědi nemůže být pochyb, některé reakce v komentářích ovšem naznačují i další možnosti. ()
Když začala v roce 2006 vycházet Kolekce klasických filmů Clinta Eastwooda, byl jedním z důvodů, proč jsem každých 14 dnů kupoval časopis s originálním DVD, právě tento snímek. Snímek, který nakonec na více, než třicetimístném seznamu chyběl... Nevadí, už je doma. Nostalgie jako hrom, ale i po těch letech vynikající a realistický film. Jedná se o jednu z nejlepších Eastwoodových rolí, která mu perfektně sedla. Tento slavný vězeňský příběh Dona Siegela o chytrém útěku, inspirovaný skutečnou událostí, který je pátým (a posledním) společným počinem obou věhlasných tvůrců, mi imponuje dodnes. Je zde několik drsných či násilných scén, ale hlavně spousta napětí a pohled na mimořádně inteligentního zločince Franka Morrise, který se pokusí o nemožné - uniknout z Alcatrazu. Jeden z nejzajímavějších snímků Clinta Eastwooda a filmová legenda s velkým L. ()
Vytknul bych jen, že se film omezuje téměř na technický popis útěku. O postavách se toho divák moc nedozví, kupodivu víc o těch vedlejších a téměř nic o hlavní, což z nich dělá neurčité a nevyzpytatelné odříkávače dialogů. Takže ve je jen to co označuje jeho název, nic víc. To důležité, o čem film hlavně je, však Don Siegel zvádnul velice dobře. Útěk samotný je natočen profesionálně, jakmile dojde na věc, těžko se od dění odtrhnete, protože čím blíže se blíží útěk, tím více atmosféra houstne. Pokud by tvůrci nedeklamovali, že se jedná o zfilmování skutečného úniku, tak bych neveřil. Přeci jen papírové hlavy s nalepenými vlasy, či kutilské sváření lžičky jsou už za hranicí uvěřitelnosti. ()
Nejzajímavější jsem na filmu shledal jednu jedinou věc, totiž efekt, který byl způsoben tím, že jsem před tímto viděl všechny ostatní filmy o útěcích z vězení, které tu ukradli scénku, tu záběr, tu nápad a podobně. Bylo zvláštní sledovat film, který položil základy všem těm dalším filmům a seriálům. Takovej táta všech. Ale jeho děti byly docela svižné a nápadité snímky. S tátou je nuda jako s gumovým prsem. Samozřejmě chápu, že je to dobou vzniku filmu, opisováním skutečné události a filmařským stylem dané doby (žádná hudba, žádné rychlé nebo dramatické prostřihy apod.), ale i tak, kvůli pověsti kultu jsem čekal od tohoto snímku trochu víc. Takový Motýlek, který je mnohem starší a v podstatě je také podle skutečné události, resp. líčí zážitky samotného Henriho Charrièra, jako film je co do nějakého útěku z míst, odkud je to nemožné, mnohem atmosféričtější, napínavější a asi i kultovnější. Nedovedu však posuzovat kultovnost. Útěk z Alcatrazu vůbec neukazuje Alcatraz jako totálně děsivé místo, odkud není úniku, neukazuje strhané vězně, ani těžké soužití s nimi, vlastně je podle tohoto filmu Alcatraz docela příjemný krim, kde si stihnete namalovat i autoportrét. Ředitel je trochu svině, ale spíše hloupé dobračisko. Je tu jen jeden agresivní gej, negři jsou kámoši, prostě pohoda. Kdo by chtěl utéct a riskovat, no kdo? V podstatě nechápu, proč je tomuto snímku přisuzovaná ta kultovnost. Víc mě sebral obyčejný televizní film Jsem uprchlý trestanec s Valem Kilmerem. Ačkoliv je třeba uznat, že v Alcatrazu je Clint Eastwood opravdu dobrej, to jo. ()
Galerie (64)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (38)
- Potřebnou elektřinu si museli tvůrci na ostrov přivádět kabely o délce 15 mil ze San Francisca. (Elisebah)
- Dezorientácia Franka Morrisa (Clint Eastwood) po prepustení zo samotky je založená na reálnom správaní sa väzňov. Jeden bývalý odsúdený, ktorý slúžil v Alcatraze, povedal o čase na samotke: "Buď si vyšiel ako muž, alebo niečo menej." (Arsenal83)
- Je to naposledy, co spolu pracovali režisér Don Siegel a herec Clint Eastwood. Z jejich předchozí spolupráce vzešly filmy: Cooganův trik (1968), Dva mezci pro slečnu Sáru (1970), Oklamaný (1971) a asi nejznámější titul Drsný Harry (1971). (CrypzzXD)
Reklama