Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (5)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 817)
"Ve vesmíru váš křik nikdo neuslyší!" Takhle vábila na film upoutávka v roce 1979. A nikdo tehdy ještě netušil, do jaké míry se tohle projeví v praxi. V režii mistra filmového řemesla Ridleyho Scotta tak vnikla jedna z ikon moderního sci-fi hororu, která se dá bez debat již zařadit mezi klasiku. V hlubokém a temném prázdnu prolétá legendární loď Nostromo, nikdo ze členů posádky netuší, že za pár okamžiků budou bojovat o holé životy. A to navíc s mostrem, jež se zapsalo do dějin filmu na věky věků. Když bych měl Vetřelce rozdělit na sci-fi a horor, pak po stránce sci-fi se jedná o naprosto vyjímečné dílo, které dokonale spojuje napětí s temnou stránkou, to vše v pořádně depresivních vesmírných kulisách. Vše ještě umocňuje návrh lodi samotné, která připomíná spíš soubor vyřazených výrobních hal než vesmírné plavidlo. Po stránce hororu dostává divákovo nervové vybavení stejnou sodu jako u sci-fi. Mít v rukávu takovou příšeru jakou je takzvaný "dvojhubec" a skoro jí neukázat, no a přesto nechat diváka strachy demolovat opěradla křesla či pohovky, tomu se říká filmové řemeslo se vším všudy. K superlativům stojícím v nekonečném zástupu pak ještě přiřadím dynamickou kameru, skvělý střih a mistrné ozvučení ruku v ruce s hudbou. A třešnička na dortu? Legendární Ripleyová v podání Sigourney Weaver, pro níž jest toto naprosto kultovní role. Mix všho dohromady sotva dokáže ohodnotit 5 hvězdiček, ale protože výše jíti nemohu, dodám jediné: Ve vesmíru váš křik opravdu nikdoneuslyší, ale na Zemi ano, takže se nebojte řvát! ()
Ve 2001: A Space Odyssey jsem se dotkl hvězdy a proplouval v čase, v Planet of the Apes jsem se ocitl tam, kde není návratu a v Alien mě pronásledoval slizký xenomorf ve vražedném úmyslu s nulovou šanci na přežití. Scottova geniální atmosféra se přiblížila do dnešní sci-fi doby, i když mu chyběly velké peníze i zkušenosti, přesto dokázal vytvořit tísnivě mrazivý strach zákrytu neviditelnosti v geniálně sofistikované imerzi s perfektními efekty. ALIEN je důmyslně propracovaný snímek do nejmenšího detailu. V roce 1979 spadla mince na velmi dobrou stranu pro Scotta - ALIEN se stal nesmazatelnou stopou v sci-fi žánru, který nás bude stále uchvacovat. ALIEN má dokonale vybudovanou atmosféru v šíleném vesmírném tichu s tučně zapsaným písmem ve světové kinematografii. ()
Komentar k 2003 Director's Cut verzi. Prvni Vetrelec je v podstate jeden ze zakladnich prvku sci-fi hororu a je to fakt perfektni film. Jeden z nej od Ridleyho. Pribeh je takovej trochu seznamovaci, takze se ze zacatku nic moc nedeje a musi se pockat zhruba 40 minut, nez se dostavi vetrelec, ale pak zacne spravna rezba. A kdyz se konecne dostane ke slovu Sigourney, pro kterou je Ripleyova zivotni roli, tak uz film nema chybu. Triky jsou hodne dobry a obstoji i dnes a i kdyz vetrelce skoro nevidime, je tu perfektni atmosfera. Z ostatnich hercu zaujme jen Ian Holm, jinak zbytek posadky neudela nic, cim by si je clovek zapamatoval. Presto tenhle dil nepovazuju za nejlepsi. ()
a měli byste vidět nezkrácenou verzi. lahůdka. a vysvětluje to, proč měla nakonec Rip vypotřebovanej plamenomet a taky, že stačí, aby přežil jen jeden vetřelec a všechno začne nanovo, protože kapitán dallas a ten první opravář byli přilípnutí v jedné místnosti ke stěně a čekali jen na to, až jim z hrudí vylítne malá zubatá potvora. (neboli že, když je vetřelec sám a nemá královnu, je nějak schopný snést vejce pro zachování rodu, pravděpodobně nějakou genetickou proměnou, instinktivním produkováním určitých hormonů nebo jiných látek, které u vetřelců působí jako u nás hormony) ()
Fascinující legenda, která si více než čtyřicet let od vzniku s přehledem podává všechny filmy se sugestivní atmosférou neznámého zla. Strhující výkon Sigourney Weaver, nemožnost uhodnout, co se na posádku chystá v příštích vteřinách a k tomu potemnělost, strach a děs za pomoci minimálních triků. Neopakovatelný vrchol Ridleyho Scotta a důkaz, že i film, kde se za polovinu filmu nestane téměř nic, může být dokonale dechberoucí po celou stopáž. ()
Galerie (290)
Zajímavosti (258)
- Ve scéně, kde se začne první Vetřelec prokousávat Kaneovým hrudníkem, je vidět při velmi pomalé projekci, že Johnu Hurtovi někdo, nejspíš rekvizitář, hodil nějakou „krvavou“ hmotu nebo stříkanec červené barvy shora na tričko. Ve filmu je to jen špatně pozorovatelné, ale při prohlížení jednotlivých políček filmu je šmouha, způsobená letící barvou dobře vidět. (pjotri)
- Když byl budoucí režisér Jean-Pierre Jeunet filmovým kritikem v magazínu Fluide Glacial, napsal v roce 1980 o filmu toto: „Vetřelec je velice příjemná komedie, v níž se astronauté, vracející se z Měsíce, snaží chytit svého kocoura, který se schovává v raketě. Aby se jim to povedlo, použijí přitom řadu chytrých triků, a jeden z nich dokonce najde kostým příšery s dlouhými drápy, která vystraší jejich mazlíčka. Po několika nehezkých nehodách získá hlavní hrdina kocoura nazpět a nechá planetu Crypton explodovat.“ (Locksley)
- Ridley Scott byl až pátou volbou na režisérské křeslo. Producenty zaujal především snímkem Soupeři (1977). Před ním byli kandidátmi na režisérské křeslo Robert Aldrich, Peter Yates, Jack Clayton, Dan O'Bannon a Walter Hill. Aldrich měl k tomu velmi blízko, dokonce absolvoval schůzku se zástupci společnosti Fox. Podle producenta Davida Gilera však Aldrich pořád jen řešil svůj honorář a neukázal žádný entuziasmus nebo nadšení z režírování Vetřelce. Když se ho na schůzce zeptali, jaká je jeho představa facehuggera, odpověděl: „Dáme chlapovi na obličej vnitřnosti. Stejně si to zvířátko nikdo nebude pamatovat, až lidi odejdou z kina.“ To byl pro studio Fox rozhodující moment. (PaTeXx)
Reklama