Reklama

Reklama

Vetřelec

Trailer 3

Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 817)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Člověk, který za dne a se zbraní v ruce loví tygra, má nějakou naději na úspěch. Vezmi mu světlo, pusť jej do džungle v noci, obklop ho neznámem a všechny jeho primitivní strachy se vrátí. Tygr je ve výhodě. Na rodinných sešlostech se u nás dává pravidelně k dobru, jak mě mamka málem poslala na svět předčasně právě díky projekci Vetřelce v Alfě (celá verze je podstatně bohatší a každým setkáním jiná, takže to tu nebudu rozvádět). No uznejte, lze pak takový snímek vůbec nemilovat, zvlášť když je to i po letech ten nejpůsobivější zástupce svého žánru? ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Komentar k 2003 Director's Cut verzi. Prvni Vetrelec je v podstate jeden ze zakladnich prvku sci-fi hororu a je to fakt perfektni film. Jeden z nej od Ridleyho. Pribeh je takovej trochu seznamovaci, takze se ze zacatku nic moc nedeje a musi se pockat zhruba 40 minut, nez se dostavi vetrelec, ale pak zacne spravna rezba. A kdyz se konecne dostane ke slovu Sigourney, pro kterou je Ripleyova zivotni roli, tak uz film nema chybu. Triky jsou hodne dobry a obstoji i dnes a i kdyz vetrelce skoro nevidime, je tu perfektni atmosfera. Z ostatnich hercu zaujme jen Ian Holm, jinak zbytek posadky neudela nic, cim by si je clovek zapamatoval. Presto tenhle dil nepovazuju za nejlepsi. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Hororová sci-fi gotika jak vyšitá. Jen jsme se z časů minulých překotili do daleké budoucnosti, chátrající zámek tu nahradila vesmírná loď, za podzemní kobky supluje futuristický labyrint chladných chodeb a Drákulu, vlkodlaka nebo jiné zlo vystřídal mnohem nebezpečnější hajzl: mimozemský xenomorf s double-držkou a hlavou ve tvaru penisu. Dokonce ani kocour nechybí. Plus Ripleyová. Android Ash. Facehugger. Matka… Tady to prostě všechno začalo. Kultovní biják, na jehož další projekci se těšíte stejně jako na tu předchozí. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Když necháme stranou kultovní, průkopnický a inspirativní rozměr snímku, i po letech a několikerém zhlédnutí (jež anulují efekt atmosféry a budování napětí či pocitu ohrožení) zůstává "Vetřelci" jedna pozoruhodná kvalita zachována: jedná se totiž o film, kde výprava má nejen vizuální ale také výrazně narativní roli. Vedle všemi zaslouženě vzpomínaného a vpravdě ojedinělého designu mimozemských prvků od H.R. Gigera je třeba zmínit i jeho protipól v interiérech nákladní kosmické lodi Nostromo. Film tak proti sobě staví dva vizuálně zcela odlišné typy účelové architektury, potažmo konstrukcí ve smyslu stavebním i tělesném. Nostromo i havarovaný mimozemský koráb jsou na začátku vyprávění zdánlivě pusté života, který ale dřímá v jejich útrobách. Stejně jako s úvodním probuzením členů posádky ožívají ocelové struktury, také záhadná a původnímu názvu zcela odpovídající "cizí" struktura korábu získává životnost i konkrétní funkčnost probuzením života v jeho útrobách. Polarita lidského a cizího je sice primárně rozvedena skrze tělo a jeho ohrožení, narušení vniknutím a zničení vetřelcem, ale k dokreslení tohoto efektu opět slouží interiéry lodi. Původně chladné, ale nikoli nepřátelské chodby se vpádem cizího mění v nekonečné bludiště ohrožení. Od prvotního rozrušení, či doslova naleptání, důvěrného bezpečí přestává interiér Nostroma být pasivním a vlídně prosvětleným prostorem, ale naopak ukazuje svá temná a děsuplná zákoutí, až se posléze stává klaustrofobním prostorem. Příznačně pro postupné narušování jistot postav se agresivně industriální prostředí, kde dojde k zabití Bretta, své oběti ani zprvu nejeví nebezpečné. Postupem času ale hrůza a cizost ovládnou celou loď (viz původně zcela neutrální prostor, kde dojde ke konfrontaci Ripley s Ashem), která se posléze obrátí proti postavám (ve finále zcela zlovolná Matka, chodby naplněné párou, varovnými červenými světly a agresivním hlukem). Příznačně se s destrukcí Nostroma náhle síly vyvažují a Ripley i vetřelec se na okamžik oba ocitají v pozici tvorů usilujících o přežití. Finále snímku pak představuje jednoznačný rozkol s gotickými romány, které s "Vetřelcem" bývají asociovány. Hrdinka zde nepokoří monstrum svou čistotou, ale naopak definitivním nastoupením své aktivní role. Na rozdíl od druhé ženské postavy není Ripley paralyzována hrůzou, nýbrž navzdory vetřelcovu neútočení (jež značí inteligenci či alespoň instinkt velící potlačit primární pudy v zájmu přežití) sama přejde do ofenzivy. Pro chápání postavy Ripley a genderového aspektu nejen prvního "Vetřelce" ale celé série je určující, že Ripley nemá nic z ryze pasivní povahy hrdinek gotických románů, ale ani není typickou hororovou final girl, která by se až tváří v tvář vlastní smrti zmohla na obranu. Již v sekvencích, kdy kvůli bezpečnostní karanténě odmítne pustit nakaženého Kanea na palubu, se ukazuje její aktivní povaha. Jen bohužel pro ni (i reálné ženy) je její síla zastíněna v prostředí machistického kolektivu posádky. Na stejném principu postupného projevování síly postavy ostatně dramaturgicky staví i další dva díly série. Až "Vetřelec: vzkříšení" figuru již od začátku uvozuje jako silnou, což ale příznačně vychází z faktu, že Ripley svou genetickou proměnou nenáleží do patriarchální společnosti lidí, ale naopak spíš do matriarchátu vetřelců. () (méně) (více)

Galerie (290)

Zajímavosti (258)

  • Mechanická figurína Vetřelce se vydražila za 66 000 euro. (Jimmy15)
  • Režisér Jan Svěrák komentoval vliv, který měl snímek na jeho slavný studentský film Ropáci (1988): "Při natáčení jsem byl pod vlivem prvního Vetřelce, ve kterém jsou vysloveně použity principy, kterými ve filmu chcete vzbudit napětí... a strach. To je princip 'neukazovat'. Neukazovat to, čeho se máte bát. Máte to tušit, máte vidět stín, stopy, sliz. A máte vědět, že je někde blízko. Uvidíte ho až v závěru, v tom světle a obnažení fantazie dává divákovi mnohem větší rozměry hrůzy, než když je vidět. Tímhle principem my jsme pak zacházeli i s ropáky. Byli vidět jen zezadu, roztřesenou kamerou, nebo se jen mihli... Jednu scénu z Vetřelce jsme zopakovali v Ropácích - když spouštějí kameramana do dolu, kde je plno dýmu. My ho slyšíme přes vysílačku a vidíme jeho záznam z kamery, na kterém ovšem nevidíme skoro nic, protože je tam kouř. Podobně byla natočena ve Vetřelci jedna z úvodních scén - průzkum neznámé planety: nevidíme skoro nic a bojíme se o to víc." (NIRO)
  • Když si pustíme zpomaleně scénu napadení Kanea (John Hurt) facehuggerem, tak můžeme vidět, že facehugger skrz helmu prostrčí tři hadičky. Ve všech ostatních filmech má ovšem tento typ vetřelce hadičku jen jednu. Viz filmy Vetřelci (1986) - scéna lásky na první pohled a Vetřelec versus Predátor (2004) - scéna přípravy obětí na rituál. (Jan.Kanak)

Související novinky

Seriálový Vetřelec nabírá posily

Seriálový Vetřelec nabírá posily

28.11.2023

Již nějakou dobu víme, že nadcházející celovečerní film ze světa Vetřelce s názvem Alien: Romulus je dotočen a čeká nás příští léto, přičemž jeho režisér a scenárista Fede Alvarez se chlubí tím, že… (více)

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

18.10.2023

Režijní legenda Ridley Scott (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) má v těchto dnech plné ruce práce s propagací a taky finálními úpravami Napoleona předtím, než jeho velkolepý válečný film s… (více)

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

22.12.2022

Vesmírný teror se vrací. Po několika nezdarech týkajících se projektů navazujících na svět klasického hororového sci-fi Vetřelec z roku 1979 se nyní zdá, že nového snímku se už s 99 %… (více)

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

17.11.2022

Pětadvacetiletá herečka a vycházející hvězda Cailee Spaeny (Mare z Eastttownu, Zlý časy v El Royale) jedná v současnosti o hlavní roli v chystaném rebootu filmového Vetřelce. Projekt pochází od… (více)

Reklama

Reklama