Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (5)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 817)
Musí existovat způsob, jak to zabít. Tak co máme udělat?! Slabší povahy nechť sáhnou po čemkoliv jiném, protože např. scéna ve větrací šachtě, kdy se k sobě na monitoru počítače přibližují dvě bílé tečky, patří k nejbrutálnějším kardiologickým zážitkům vůbec. Přelomový snímek, jenž se dlouho tváří tak, že jeho tahounem bude sympatický Dallas (Tom Skerritt), ale události naberou jiný kurs a z puritánské Ripley (Sigourney Weaver), která doposud spíš budila dojem zapšklé důstojnice, lpící na detailech - se stává hlavní hrdinka. Jedinečná podívaná plná obrazových dvojsmyslů a společně s druhým dílem, Věcí a Predátorem, nejlepší sci-fi s mimozemským monstrem. Skvělý film, který vypadá, že byl natočen v současnosti. Naprostá kultovní LEGENDA! ()
Hororová sci-fi gotika jak vyšitá. Jen jsme se z časů minulých překotili do daleké budoucnosti, chátrající zámek tu nahradila vesmírná loď, za podzemní kobky supluje futuristický labyrint chladných chodeb a Drákulu, vlkodlaka nebo jiné zlo vystřídal mnohem nebezpečnější hajzl: mimozemský xenomorf s double-držkou a hlavou ve tvaru penisu. Dokonce ani kocour nechybí. Plus Ripleyová. Android Ash. Facehugger. Matka… Tady to prostě všechno začalo. Kultovní biják, na jehož další projekci se těšíte stejně jako na tu předchozí. ()
Je pravda ze vsetky diely tejto sagy maju nieco do seba a ani jeden nieje vylozene zly (vratane posledneho), avsak pre mna je medzi prvym a ostatnymi dielami priepastna vzialenost. Preco? Poporiadku. Posadka lode prichadza na vzdialenu planetu daleko mimo nasej sustavy, aby zistila co sa stalo s ludskou koloniou, s ktorou sa prerusilo spojenie. Budovy najdu opustene, bez jedneho zivacka, mimo maleho dievcatka, ktore nechce zo seba vydat ani slovko. Pri prieskume okolia narazia na mimozemsku kozmicku lod. Ludia vchadzaju do nutra aby zistili, ze mimozemskej posadke sa stalo to iste ako ludom v kolonii. Preco tu vlastne len opisujem dej? Co strasne sa mohlo stat, ze tito mimozemstania, ocividne neuveritelne technicky vyspely, daleko za hranicami nasho chapania, co strasne sa stalo ze sa nezmohli ani na najmensi odpor? Ludstvo v tomto vesmirnom korabe vyzera tak stratene, tak absolutne bezvyznamne a bezmocne, ze si ani nedokazeme ani len predstavit ake strasne zlo sa skriva v hlbinach vesmiru. A prave tento naznak udalosti, tento nacrt toho co sa stalo jednej nepoznanej civilizacii, daleko, daleko mimo nasej sustavy, mozno galaxie, tento malicky vstup ludi do nepoznaneho vzdialeneho sveta, ktory zrejme nikdy nespoznaju, ani sa nikdy nedozvedia co sa vlastne stalo, to je to co ma na Votrelcovi tak fascinuje. Scena prieskumu mimozemskeho korabu ma fascinujucu atmosferu, pri ktorej mi fantazia pracovala na plne obratky a prave to nepoznane, existencia niecoho absolutne mimo nase poznanie, ta absolutna neznalost vsetkeho naokolo, ke sa clovek nemoze opriet ani o jediny fakt, o jedinu istotu, pretoze ziadna nieje......vazeny, toto je STRACH. (10/10) ()
Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny. ()
S otázkou "byl vidět?" na rtech jsme otravovali ty, co už TO měli za sebou, a podle jejich skelných pohledů a pokleslých brad jsme si my, co jsme v zápětí usedali před plátno, mohli i odpovědět. Jestli nakonec ON bude vidět nebo ne, přestalo být brzy podstatné, protože celý film pro mě představoval jednu koncentrovanou hrůzu a když jsem za pár let viděla Mr. Beana v epizodě, kde sleduje horor, tak totéž jsem byla já na Vetřelci. Nestačily mi před oči deštník a dvě ruce, další bych potřebovala do uší, abych neslyšela ty strašné zvuky. Přesto jsem ten film viděla ještě mockrát a mockrát ještě uvidím, přitahuje mě jak můru světlo. ()
Galerie (290)
Photo © 1979 20th Century Fox
Zajímavosti (262)
- Režisér Ridley Scott se postaral o to, aby se Bolaji Badejo (Vetřelec) ve svém kostýmu o přestávkách vůbec nepotkával s ostatními herci, aby tak jejich strach z Vetřelce byl co nejvíce skutečný. (PaTeXx)
- Zameranie sa na postavy vo filme odhaľuje spoločenskú reflexiu tej doby. Dá sa povedať, že všetky postavy sa rozprestierajú v spektre medzi mužskými (masculin) a ženskými (féminin) hodnotami. Tí ktorí dobrodružstvo na lodi Nostromo prežijú, či sú to muži či ženy, majú v sebe to najlepšie z identít oboch pohlaví. (Biopler)
Reklama