Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Záchranář Frank Pierce je po pěti letech nočních služeb psychicky na dně. Práce v sanitce z něj udělala alkoholika, jenž trpí depresemi a halucinacemi. V ulicích města vídává duchy pacientů, které se mu nepodařilo zachránit. Nešťastné bytosti bloumají po Manhattanu s výrazem nevýslovného utrpení a Frank čte v jejich očích výčitky. Naději do jeho světa vnese tajemná dívka Mary, dcera muže, kterého se Frankovi podařilo tak tak zachránit. Dvojici možná čeká vykoupení, ale zcela jistě budou muset napřed projít peklem. Mezi newyorskými narkomany se totiž začala šířit nová droga, jejíž požití má až příliš často smrtelné následky. A Frankovi právě začíná další noční šichta… Téměř mysteriózní drama režiséra Martina Scorseseho vzniklo podle autobiografické knihy Joea Connellyho, jenž několik let pracoval u newyorské záchranky. Tragické příběhy pacientů se tu prolínají s černohumornou otrlostí záchranářů i absurditou amerického zdravotnického systému. Scorsese se před Počítání mrtvých (1999) po letech vrátil ke spolupráci se scenáristou Paulem Schraderem, který se podílel na režisérových nejlepších filmech Taxikář (1976) a Zuřící býk (1980). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

Matty 

všechny recenze uživatele

Stejně jako Zuřící býk zřejmě málokoho nadchnul pro box a Letec pro aviatiku, ani Počítání mrtvých nerozšíří řady zájemců o medicínu. Zachraňování životů Scorsese ukazuje ve vší špinavosti. Nejspíš si po esteticky vytříbeném, takřka krve prostém Kundunu potřeboval opět trochu zasvinit ruce. Frank nemá mnoho času přemýšlet, proč tenhle nechutný a nevděčný džob dělá, ale cítí, že ničím jiným by svůj život vyplnit nedokázal. Jako žralok, který se nemůže zastavit, jako neléčený závislák potřebující stálý přísun adrenalinu třikrát proplouvá nočním New Yorkem a společnost mu při tom dělají tři různí parťáci, jejichž chování odráží pochody Frankovy zašmodrchané mysli (od smíření k touze některé pacienty zabít). Výrazově poměrně monotónní Cage byl pro roli perfektní volbou, neboť většinu jeho stavů, ať už je nabuzený nebo v totální letargii, vyjadřují ostatní postavy, prudký střih, klouzavé pohyby kamery a oči tahající světla (zásluhou přeexponovaných scén vypadají světle oděné figury ve tmě jako duchové). Jestliže film místy připomíná psychedelický rockový videoklip, nejde (z větší části) o samoúčelné divočení režiséra, střihačky a kameramana, ale o způsob, jak nám bez dlouhých dušezpytných dialogů přiblížit protagonistovo překotné přijímání okolních podnětů (voice over bych za dušezpytný neoznačoval, neboť se vyjadřuje k obecnějším tématům). Návraty do zabordeleného bytu jsou příliš krátké, aby během nich Frank stihnul dobít energii. Jede nonstop. Utíká před pocitem viny, která na sebe vzala podobu osmnáctileté dívky. Utíká před smrtí, jejíž neodvratnost si dennodenně uvědomuje a s níž se přesto odmítá smířit. Rozhřešení a útěchu se snaží najít u Mary (Marie, Madony), ke které nachází cestu až poté, co z pozemského utrpení vykoupí jejího otce, kterého svým činem nahrazuje. V obecnější rovině je Počítání mrtvých variací věčného příběhu o střetu falešný proroků a zvěstovatelů konce světa s hrstkou vytrvalců, kteří se, i za cenu sebedestrukce, stále snaží udržet svět snesitelným. Opojná možnost být na chvíli Bohem je silnější než vědomí neodvratnosti konce a nemožnosti změnit běh věcí (opakující se situace s Noelem nebo panem Oh). Jednou spasitelem, navěky spasitelem. Lepší drogu na ulici neseženete. Jako Frank, jsme i my zahlcováni rychlými slovními výměnami, víceznačnými obrazy, hukotem ulice, hlasitou hudbou (která dotváří tripovou atmosféru a zároveň komentuje dění). Díky neustávajícímu přísunu audiovizuálního materiálu je naše mysl stále zaměstnána a film uteče ďábelsky rychle, zanechávaje nás po dvouhodinové jízdě v údivu, jakouže podivnost jsme to právě viděli (skutečně se v jednom záběru objevil bílý kůň?). Počítání mrtvých sice variuje některé situace z Taxikáře, ale není pouze jeho dodatkem. Hlavní hrdina už nestojí na opačné straně než opovrhované noční bytosti. Nezbývá mu, než žít s nimi. Přestože pochopil, že boj nemá smysl, nepřestává se snažit. Ryzí Scorsese. 80% Zajímavé komentáře: gudaulin, Silas, Vronsky, Arkanoid, ink flo ()

Pilda17 

všechny recenze uživatele

Když vidím Nicolas Cage vždy cítím kvalitu, ale tenhle thriller nebyl zase tolik zajímavý. Chápu, je o něco starší a Nicolas nehraje dobře, nebo mi to tak aspoň přišlo. Do toho to viditelné béčkové zpracování mě bilo nechutně do očí a já se čím dál více nudil. Vykouzlit se z toho víc než průměr, možná lehký nadprůměr nedá... 5/10 = 55% ()

Reklama

swed 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejméně nápadných snímků Scorseseho filmografie, ne však co se jeho kvalit týče. Znovu se nám dostává mistrně vystavěné režie, která reflektuje psychický stav hlavního hrdiny (Nicholas Cage v obdobně famózní roli, jakou známe z "Leaving Las Vegas"). Scorsese si vydatně pomáhá písňovým doprovodem, ten občas slouží jako komentář dění, jehož jsme zrovna svědkem. Další věcí jsou skvostně nasnímané noční záběry a dynamický střih, který tvůrce začal výrazněji používat od dob "Mafiánů" a k dokonalosti ho dovedl ve "Skryté identitě". Co se může zdát o něco slabším článkem, je scénář, kombinující reálné situace a momenty očividně bláznivé. Chvíli trvá, si na takový mix zvyknout, jakmile se vám to však podaří, tento malý nedostatek se stane předností a hlavní devizou filmu, jenž sice nikdy nebude patřit k těm zásadním, ale originalitu mu odpárat nemůžete. Smutné a místy hodně ujeté dílko. 8/10 ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Scénář: Paul Schrader. Kamera: Robert Richardson. Hudba: Elmer Bernstein. CITÁT - Takže jestli tomu správně rozumím, vy jste si cpal do žil jed. A teď, když zase konečně dýcháte, už se nemůžete zase dočkat, až si budete moci koupit novou dávku. Mám k vám jednu prosbu. Mohl by jste příště přestat dýchat v jiném městě?.......... ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Cage jsem nikdy moc nežral, ale za výkon v tomhle filmu zaslouží absolutorium. Marná sláva, ale tenhle film už asi ve svojí filmografii nepřekoná. Frozen Ground se přiblížil, ale k dokonalosti tohohle filmu mu něco chybí. Jinak vzkaz pro všechny co tak úplně nepochopili vyznění tohoto filmu a nadávají na žánrovou rozpolcenost. Všechny ty absurdnosti jsou tu cíleně a vyplývají z děje a celkového pojetí filmu. Nic není samoúčelný a jede to v duchu hesla, že nejlepší příběhy píše život sám. Každopádně u mě velká spokojenost.90% ()

Galerie (96)

Zajímavosti (15)

  • Priemerná dĺžka záberu filmu (ASL - Average Shot Length) je 5,1 sekundy. (Flipper)
  • Dôvod, prečo chcel Martin Scorsese aby Paul Schrader napísal scénar, bola jeho predstava, že iba Schrader vie najlepšie napísať scenár o nočnom New Yorku. (Flipper)
  • Režisér Martin Scorsese poskytol hlas mužskému dispečerovi. (Flipper)

Související novinky

Zemřel herec Tom Sizemore

Zemřel herec Tom Sizemore

04.03.2023

Z kalifornského Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku jednašedesáti let totiž odešel americký herec Tom Sizemore. Zprávu o skonu médiím potvrdil hercův zástupce Charles Lago. Sizemore byl v… (více)

Reklama

Reklama