Reklama

Reklama

Adaptace prvního románu autora knižních bestsellerů Johna Grishama, jejíž režií byl pověřen Joel Schumacher. Afroameričan Carl Lee zastřelí v soudní budově dva muže, uvězněné za znásilnění a těžké poranění jeho desetileté dcerky. Sám nakonec stane před bělošskou porotou, která má rozhodnout o jeho vině. Vybere si jako obhájce začínajícího bílého advokáta, který po jistém váhání přijme pomoc emancipované studentky práv. Z případu se stane politická záležitost, která aktivizuje i členy Ku-klux-klanu. V poklidném městečku zavládne napětí a bílí rasisté začínají řádit. Jake a jeho blízcí se ocitají v nebezpečí. Výsledek procesu je ovšem po obhájcově emotivní závěrečné řeči jasný. Osvobozující výrok poroty však vzbuzuje pochybnosti o tom, zda jedinec opravdu může brát právo do svých rukou... (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (474)

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

I když ten film je fakt dobrej, dramatickej a napínavej, nemůžu se ubránit dojmu, že se mnou od začáku John Grisham manipuluje. Jeho postavy jsou moc černobílý, takže mi nedává možnost volby. Navíc snad jen v USA je možné vůbec uvažovat o tom, že by měl dvojnásobný vrah šanci vyváznout bez trestu. Tím ale nechci shazovat kvalitu filmu – je to film, ve kterém soupeří morálka se zákonem a určitě stojí za zhlédnutí. # [viděno: monitor, 5.1] # příběh **** | hudba *** | humor – |akce – | napětí ** | pustil bych si znova *** ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Režisér Joel Schumacher natočil sugestívnu snímku v ktorej zručne evokuje atmosféru súdneho procesu i udalostí, ktoré mu predchádzali. Spolieha sa pritom nielen na silný námet ale aj na hercov na čele s Matthewom McConaughtyom, ktorému účinne vypomáhajú hviezdy ako Samuel L. Jackson, Sandra Bullock či Donald Sutherland. Schumacher natočil skvelú snímku a hoci sa kľúčové scény filmu odohrávajú v súdnej sieni a totožnosť vinníka je od počiatku známa, podarilo sa mu vytvoriť veľmi sugestívne dielo, v ktorom s citom pre atmosféru približuje hustnúce dianie okolo súdneho procesu i udalosti, ktoré mu predchádzali. Vrcholom snímky je emotívna záverečná reč, ktorá dovtedy nerozhodnutých porotcov dokáže presvedčiť. Film je serióznou sondou do stále živej problematiky rasizmu, ktorý nie je obmedzený len na juh Spojených štátov. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Už v 0:00:30 se stal film jasným pánem mého pokoje a já mu zcela propad. Samotný děj má v sobě dvě linie. První je dejme tomu soudní drama, které je zaměřeno především na daliogy. Výtečný byly společné scény Sandy a Matta + Mattova závěrečná řeč. Druhá linie je akčnější a skvěle doplňuje tu první. Nedovolila mě ani žádnou chcací pauzičku. Nejsilnější je bezepsoru nástup raistů z KKK před soud s cílem vyvolat nepokoje a pak únos Sandy, kdy jsem vysloveně cítil její bezmoc. A i když je tenhle film opravdu velmi kvalitní a diváckej, nebyl by tak dobrej, kdyby nebylo luxusních hereckých výkonů všech zúčastněných. Třeba Matt tady má první velkou roli a hned jasnej oscarovej výkon, Kevin, Sandy, Samuel, ti všichni prostě parádní, ale já bych rád zmínil ještě Kiefera Sutherlanda, kterej zahrál rasistickýho fanatika tak výborně, že v příštím filmu budu mít problém s tímhle hercem sympatizovat i když bude hrát anděla. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

To je ta krása na těch devadesátkách, že se můžete dívat na scénu, kde právník v podobě Kevina Spaceyho potopí svědka na základě jeho třicet let starého obvinění ze znásilnění, které se odehrálo 11. září. Alespoň nějaká radost v téhle přetažené zpackanosti dle vrchního pokrytce Johna Grishama. Tomu můžeme jen závidět, jak dokáže klidně levou rukou zuřivě bojovat proti trestu smrti a pravou datlit román, který jej obhajuje skrze enormní hyperboly, sadistické popisy zločinu a aplikaci na rasové třenice amerického Jihu. Filmové zpracování román pak vůbec neproblematizuje, naopak je mu prakticky úplně věrné s občasnými explozemi Goldsmanova scénáristického fušerství (právnický protagonista a jeho spravedlivé pěsťovky, katastrofální scény s charakterizacemi postav). McConaughey, který se tady snaží uhrát se k smrti pak alespoň upomene na časy, kdy byl opravdu nesnesitelným kusem slizu. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Devadesátky byly zlatým věkem kinematografie. Téma rasismu se v amerických filmech objevuje hojně a v té době se mi zdá, že šlo spíše o dozvuky osmdesátých let a Vietnamu.  O tom se říkalo, že do džunglí na druhé straně světa byli odvedeni primárně černí kluci z amerických ulic se kterými si nikdo moc nevěděl rady... V devadesátkách co vím se už říkalo, že v Americe je nejlepší být svobodná matka se třemi dětmi ideálně Afroameričanka nebo Latinoameričanka, protože se sociální podporou pro takovou sestavu okolností se už dá slušně vyjít aniž by člověk musel chodit do práce. V té době začínal rasizmus naruby a i když určitě někde ještě zhusta přetrvával, pořád to bylo o level jinde než v šedesátkách nebo dokonce v třicátých a čtyřicátých letech. To ovšem nikdo netušil jak se to otočí v dnešních časech... Jak se bude v ulicích amerických měst klekat, jak se budou bourat sochy mořeplavců... Pokud mohl být hrdina filmu plně osvobozen, pak americký právní systém nechápu. Samozřejmě jsem mu tu plynovou komoru nepřál, ale že vraždil byl fakt. Samozřejmě člověk chápe jeho pohnutky obzvláště pokud je tátou. Ale jak by svět vypadal kdyby se spravedlnost brala do vlastních rukou? Jeho čin bych chápal třeba po mírném rozsudku těch dvou, ale ne ve chvilce kdy jdou k soudu. Film byl doslova prošpikován hereckými hvězdami, taková koncentrace se tedy hned tak nevidí. Závěr byl samozřejmě protirasistický a svým způsobem si píchnul i do chování Afroameričanů. Na mně to bylo až moc sluníčkové.. Celý soudní proces byl super, všichni hráli skvěle soudce nevyjímaje, ale pak došlo na závěrečnou řeč a bylo vymalováno. Scénka se špatným poldou ta tam snad ani být nemusela... Dávám tedy za 3 krevety a neskrývám zklamání. Mám rád hezké konce, ale nesmí se moc tlačit na pilu... Tady ke konci dost kvílela... * * * ()

Galerie (26)

Zajímavosti (29)

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Matthew McConaughey se vrací k velké roli

Matthew McConaughey se vrací k velké roli

19.03.2021

Další důkaz, že dnes už je ve světě filmů a seriálů možné všechno, je oznámení streamovací služby HBO Max, že se krimi drama Čas zabíjet od režiséra Joela Schumachera z roku 1996 dočká seriálového… (více)

Reklama

Reklama