Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

mira007 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První díl o životě naší největší spisovatelky má určitě pár pozitiv: 1) technicky nadprůměrné od hereckých výkonů po výpravu 2) po F.L Věkovi teprve druhé dílo, kde je nepřímo zřetelně ukázaný, že chybělo málo a němčina by do konce 19.století vymazala náš jazyk. A pak to má pár věcí, který z toho zatím nějaký terno nedělají 1) spíš laciná vztahovka než historické dílo ( ikdyž co natočit o spisovatelce, která je nejslavnější, ale známá je dneska jen Babičkou ) 2) normálně na to nejsem přecitlivělý, ale asi je znát, že scénář a režie byla v rukou žen, což mělo asi za následek předchozí bod a poměr vztahy vs historie a i akcent ve vyprávění. Je to jen první díl prvního seriálu roku 2021 tak budu doufat v zlepšení v dalších dílech a přehlídnu, že jsem se i nudil. ()

Tamdydam 

všechny recenze uživatele

Nedokázal jsem to dokoukat. Působí to strašně strnule, herci jakoby v křeči,... Neumím to asi přesně vysvětlit. Ale dobře natočený seriál by mě dokázal vtáhnout do děje a já bych místy zapomínal, že se nedívám na realitu. U Boženy ovšem ani na okamžik nepochybuji o tom, že sleduji jen prkenné kostýmní panoptikum. A kdyby nic jiného, je to prostě příšerně nudné ()

Reklama

Aragorn 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zajímavý začátek seriálu. Herecké výkony jsou oproti zrůdným seriálům vyprodukovaným Novou, Primou, či Barandovem naprosto skvělé. Jan Hájek umí opravdu dobře zahrát svini, což se mi líbí ( kdo by neměl rád zlé charaktery ).Líbilo se mi zahrnutí Viktorky do začátku dílu. Božena byla prostě svá a vymykala se tehdejším běžným stereotypům správné ženy, což je podle mě v seriálu velmi dobře nastíněno. Za mě velice slušný pilot, uvidíme, co nám další epizody přinesou. ()

Rejže 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Viděli jsme prozatím 1.díl z minisérie a rozhodně mne navnadil dívat se dál. Anna Kameníková mne dost překvapila. Boženka nemá být vyloženě poslušné děvčátko, jak si mnozí myslí. Je to pořádná divá Bára, živel, který jen tak někdo nezkrotí. Zároveň ale i v té paličatosti můžeme hledat kus dobroty a to je pro neznalce Boženy Němcové matoucí. U Kameníkové se mi líbí, jak z divokého kotěte se stává pomalu mladá žena, ve které ale zůstává dravost vymanit se z konvencí a stereotypu podobnému domácímu vězení. Ve scéně, kdy se vášnivě zdivočí ze sladkých slov o vlastenectví, dokážu si ji představit, že ta múza v ní skutečně zapracovala, i když na první pohled bychom mohli hledat kliché, zapracovala. Její největší psycho měla být svatební noc, už nevím, ve které životopisné knize to bylo, ale jsem ráda, že tvůrci se drželi hlavní linie, kdy zpočátku Betty měla dát Němcovi šanci a podlehla jeho šarmu, ale až po svatbě zjistila, že to nebude tak růžové. Co se mi líbí je skutečně překrásná práce kameramanů a osvětlovačů. To je klobouk dolů, to dělá z televizního formátu další level. Oko filmaře žasne s jakou propracovaností je vše připravené do dokonalosti. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čekal jsem feministicky laděný film. Ostatně 19. století a život Boženy Němcové k tomu vybízí. Ovšem v kontextu celého prvního dílu je to doslova filmová příručka pro feministky, kterou si bude immervére furt a všude pouštět a neustále o ní tlachat. Ten, kdo psal tento scénář jim šel doslova na ruku. Především scény, kdy Josef Němec jde žádat o ruku Boženu, tedy sedmnáctiletou Báru, a její rodiče mu vykládají, že bude vařit, starat se o domácnost a prej čte jen po práci. Nakonec Němce spíše zaujala tou četbou a hrou na klavír než upečenými buchtami. Vylitím oleje do ohně musela být ovšem pro feministky scéna, kdy Němec poznal, že Božena nechce děti. Sice mu řekla, že chce, ale později. Dialog o tom, že on jí bude určovat, kdy mu porodí dítě a ptá se jí, zda zná povinnosti manželky, jsou přímo psány pro feministky, aby si mohli brát muže do huby. Bohužel už u toho není dopsáno, že takhle to zřejmě bylo před necelými 200 lety. Rozhodně z pohledu doby mi tam stejně nesedí to, když Božena odpovídala Němcovi na otázku, proč psát česky, když češtinou mluví jen čeledíni a služky, a ty i stejně neumí číst a psát.... Tou dobou už byla dávno zavedena povinná školní docházka, takže jak bysme měli tomuto feministickému paskvilu věřit. Na celém tomto díle anebo spíše prvním díle oceňuji pouze dobové kostýmy, reálně se tvářící kulisy, překrásné exteriéry a dokonalou kameru. S Geislerovou bude třeba líp, ale ani ona příšerně napsaný scénář nezachrání. [114. hodnocení, 4. komentář, 64%] ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama