Režie:
Jan PrušinovskýScénář:
Roman VojkůvkaKamera:
Petr KoblovskýHrají:
Pavla Gajdošíková, Jan Jankovský, Ondřej Kokorský, Ivo Gogál, Jan Kolařík, Eva Hacurová, Marta Dancingerová, Slávek Bílský, Monika Načeva, Kryštof Rímský (více)VOD (7)
Obsahy(1)
Ema (Pavla Gajdošíková) je energická pětadvacetiletá prodavačka v supermarketu na malém městě. Tomáš (Jan Jankovský) je třicetiletý pokrývač žijící v nedaleké vesnici. Jedna noc, od které ani jeden z nich nic zásadního nečekal, rychle přeroste ve vztah, lásku a společné bydlení. Ema se rozhodne Tomášovi svěřit se vším, co v životě prožila. Toho to ale nezajímá, protože oba podle něj mají žít jen teď a tady. Náhodné setkání s minulostí ovšem nečekaně odstartuje sérii událostí, která obrátí životy obou dotyčných naruby. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (342)
Chybu jsem rozhodně neudělal a i tentokrát jsem plně důvěřoval že Prušinovský svůj film bez nějakých hereckých hvězd zvládne a ... zvládl. Tohle přesně dělá velkého režisérem, když se obejde bez castingového dopingu a plně si vystačí s příběhem. Tentokráte se pohybujeme v ještě sociálně slabší společnosti než u Úžovek. Hlavní hrdinka kdysi natáčela filmy pro dospělé a její nový přítel pro změnu často chlastá až do mrtva. Kolem dokola, aby člověk pohledal nějakou trošku sympatickou postavičku. 75% ()
Kluci mají evidentně nakoukáno. Zavrženíhodná videa samozřejmě nikdo z nás oficiálně neviděl, ale vypadají velmi autenticky. Prušinovský má překvapivě velkou oporu ve Vojkůvkovi. Společně mažou hranici mezi fikcí a realitou. Kam se hrabe jejich věhlasnější konkurence, u které divák nevěří jediné větě ani samotným hercům. Sázka na neokoukané tváře se rozhodně vyplatila. ()
Film s veľkým potenciálom. To znamená, že tu máme množstvo situácií, ktoré by sa mohli ďalej rozvinúť a gradovať, ale skrátka sa tak nestane a ideme radšej vo vyjazdených koľajách, kedy opäť "s hrôzou" zisťujeme, že ľudia sú prvoplánové svine a hotovo a napríklad na pornoproducenta sa zabudne, pričom nadobudnete dojem, že sa zapojí vo finále do deja. Proste pri sledovaní si budete klásť otázky typu, čo by s týmito postavami urobil taký von Trier alebo nejaký americký nezávislý filmár. Herci sú perfektní, ale film sa tak trochu vďaka spomínaným výčitkám občas vlečie. Celkovo ale určite spokojnosť, najmä s tým, že niekto z našich luhov a hájov prišiel s podobnou tematikou. ()
Slunce, seno, vztahy aneb taková normální vesnická romance. Ona bejvala kdysi tak trochu kráva, on je nyní tak trochu dost kretén a všichni okolo nich jsou neustále hovada. No, a pak v tom budujte ten onen "zdravý vztah". Od Vojkůvky, Prušinovského i herců přesně vystižená míra čecháčkovského buranství bez byť jen náznaku jízlivého povýšeneckého úsměšku. Což se cení, to zvládne málokdo. ()
Jan Prušinovský patří mezi nejvýraznější lokální tvůrce. A má štěstí v tom, že dokáže svými projekty oslovit výraznou část populace. V seriálovém Okresním přeboru a jeho filmovém prequelu došlo na utahování si z klasických fotbalistů, Kobry a užovky se též točili kolem jisté sociální skupiny, seriál Trpaslík se zase pokusil přiblížit klasickým projektům Václava Vorlíčka a Miloše Macourka (pochopitelně se svým přístupem) a samozřejmě musí dojít i ke zmínce MOSTU!, který patří k nejlepším českým seriálům posledních let a opět spousty lidí oslovil právě oním sociálním náhledem. Sociální náhled přitom nechybí ani u Prušinovského novinky Chyby. Scénář Romana Vojkůvky měl původně sloužit k výrobě televizního filmu, nakonec ovšem zůstal ležet v archívu České televize kvůli faktu, že se jeho zápletka točí z velké části kolem porna. Prušinovského ovšem scénář zaujmul a rozhodl se, že ho zpracuje. Udělají ovšem diváci chyby v případě návštěvy kina? Prušinovský rozhodně nezklamal! Je to velmi komorní film, který by ovšem v případě skutečného uvedení do televize výrazně převyšoval většinu u nás vznikajících televizních filmů. A je to určitě i právě díky Prušinovskému. Zkušený talentovaný tvůrce ovšem rozhodně nenatočil klasickou romantickou záležitost. Má k ní vlastně více než daleko. Start vlastně začíná slibně a působí jako ze života. Dva lidé na sebe narazí v baru, stráví spolu noc, po té noci si ovšem uvědomí, že jim je spolu hezky a mohou tak spolu být ve vážném vztahu. Jenže už úvodní scéna naznačí, že bude mít vývoj vztahu Emy a Tomáše k happy endu vlastně skutečně daleko. Zajímavý námět, chytrý scénář a především naprosto skvělí (přitom neslavní) herci v hlavních rolích. Jak je u Prušinovského zvykem, i zde se nahlíží na sociální poměry. Tentokrát se děj odehrává v malé vesnici, kde se zná každý s každým a sebemenší tajemství se může velmi snadno rozšířit. S těmi postavami nemusí divák kdovíjak soucítit a ani nemusí docházet k diskuzím nad velkým vykreslením postav, přesto ovšem scénář Chyb působí jako ze života. Přesně jako něco, co se velmi pravděpodobně může stát. Nejde o černou komedii, jde o čisté drama. Drama, které dokáže prodat, že je život někdy skutečně svině, především v momentech, kdy dojde na předsudky v tak malé komunitě. Je to sice malý film, přesto je natočen skutečně skvěle. Ambice (kvůli COVIDU-19 bohužel zrušené) na festivaly dávají smysl, protože Chyby působí jako film, který by se na takové přehlídce nejlepších evropských filmů rozhodně neztratil. Dosud spíše divadelní herci Pavla Gajdošíková a Jan Jankovský jsou skutečně skvělí a Chyby snad budou pro oba klíčem k várce výrazných úloh. I díky ním totiž emoce fungují o poznání silněji, člověk by jim z fleku věřil jejich aktuální duševní rozpoložení a že si aktuálně fakt prochází psychickým peklem. Je velmi snadné se do Chyb strefovat v tom ohledu, že jsou plné očekávaných stereotypů, jenže Chyby skutečně přitom působí jako uvěřitelný film ze života. V jednotlivých vedlejších postavách, které možná jsou a možná nejsou pouhými karikatury si divák přitom všem velmi snadno může říct, že mu zrovna tohle něco říká. Právě i zde se dost možná ukazuje, proč Prušinovského Vojkůvkův scénář zaujmul. I v jeho předchozích projektech (Okresní přebor, Kobry a užovky, MOST!) člověk mohl snadno najít fragmenty ze svého osobního života. Přitom je to ovšem pořád tak trošku jiné. Chyby mají blíž právě ke Kobrám a užovkám než právě k Okresnímu přeboru, Trpaslíkovi či MOSTU! U všech zmíněných seriálů+ celovečerního Okresního přeboru totiž Prušinovský spolupracoval s Petrem Kolečkem, stejně jako v případě Kober a užovek jsou ovšem Chyby dle scénáře někoho zcela jiného. A podobně jako u Kober a užovek se tu ten humor skutečně hledá velmi těžko. I zde se může divákovi velmi snadno udělat špatně nad tím, jak realisticky lidsky příběh hrdinů Chyb působí. A i díky tomu jde o film, který snadno může něco říct i v zahraničí, právě pro české diváky jsou ovšem Chyby dost pravděpodobně nejideálnější. I díky bravurní řemeslné stránce by ovšem na festivalech Chyby skutečně obstáli. Plyne to až k finále, které má k ryzímu happy endu klasické romance skutečně daleko. I díky němu to Chyby nemají tak snadné, jako většina českých filmů. Skutečně nejde o vděčnou řachandu, ale tvrdou a nekompromisní záležitost a vyloženou anti-mainstreamovou záležitost. V tomhle malém a na první pohled nenápadném filmu je ovšem spousty velmi kvalitních ingrediencí. A rozhodně nebude chybou tuhle povedenou záležitost vidět...... () (méně) (více)
Galerie (15)
Zajímavosti (7)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 7 milionů korun. (SONY_)
- „Chyby jsou příběhem lidí, kteří nejsou ani dobří ani špatní. Jak název filmu napovídá, v určitých momentech svého života chybují a za tyto chyby pak mohou být potrestáni,“ říká režisér filmu Jan Prušinovský. (SONY_)
- Scény, v nichž se natáčejí pornografická videa, dělali přímo pornoherci. Byla v nich i dublérka Pavly Gajdošíkové. (rakovnik)
Reklama