Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (635)
(1001) Já jsem si říkala, že to je příliš dobré na to, aby jim to vydrželo až do konce. Z dokonalého horečnatého snu jsem se probudila ve chvíli, kdy si to všichni začali slovně vysvětlovat... a bylo to hořké probuzení. Chápu, že chtěl svůj tragický konec, a proti tomu nic nemám, jenom ten způsob, jakým k němu postavy doklopýtají, je oproti předchozímu plynulému mučeníčku prostě neobratný a neuspokojivý. Alespoň čtyřicet procent mého potlesku patří pouze Jerrymu Goldsmithovi. ()
Na to, akým nudným námetom Čínska štvrť disponuje, si rozhodne zaslúžila rezkejšie a cynickejšie spracovanie. Viem si živo predstaviť, aké zázraky by vyčaroval tarantinovský sarkazmus a mávnutím ruky by zastrel mdlú nostalgickú atmosféru dávnych rokov minulého storočia. Ten film nie je zlý. Má skvelých hercov, skvelú záverečnú scénu a talentovaného chlapa na režisérskej stoličke. No jednotlivé scény sú pomerne plytké a akoby bez života, ani jedna vo mne nebola schopná rezonovať a zanechať trvácnejší dojem. ()
Jack Nicholson je úžasný herec, v různých rolích opravdu působí jako odlišný člověk, dokáže své charizma přizpůsobit dané postavě a tak není divu, že i zde, jeho detektivní já vyvolává tu správnou detektivní, noir atmosféru. Má styl i šarm, ale přesto je to obyčejný člověk, který když do nečeho strká nos až příliš, má co dělat, aby o něj nepřišel a to doslova. Scénář je také výborný, divák postupně s hlavní postavou odhaluje, ze za zprvu nevinnou špehovačkou se skrývá mnohem větší a komplikovanější tajemství. A závěr? Ten vážně dokáže opařit... I když se jedná o výborný film, jako obvykle u Polanského, necítím tu potřebnou touhu udělit filmu plné hodnocení. Nemohu jednoznačně říct, že to chtělo více akce, méně rozvleklé záběry, či dynamičtější střih (i když?), protože tak jak to je, to působí "správně"... Ale já prostě nevím, Polanski, Polanski, holt my dva nějak nejsme stoprocentně kompatibilní. 8/10 ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
U ČÍNSKÉ ČTVRTI jsem si vzpomněl na Hitchcockovo VERTIGO, který má etablovaný nádech jako tento film. Specifická atmosféra, precizní režie Romana Polanskiho, propracovaný scénář a výborná hlavní role Jacka Nicholsona, který táhle celý film. Traumatizující konec dokáže s divákem pěkně zamávat. I love the 70's. ()
Galerie (150)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (50)
- Noah Cross (John Huston) byl zařazen Americkou filmovou institucí v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 16. příčku. (TheDude)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
- Samotné natáčení se zvrhlo v nekonečnou sérii vzteklých výbuchů. Roman Polanski předváděl ďábelské puntičkářství a sám se do role Jakea Gittese projektoval natolik, že se členové štábu záhy mezi sebou začali sázet, kdy režisér začne nutit Jacka Nicholsona mluvit s polským přízvukem. (Siriuss)
Reklama