Režie:
Zdeněk JiráskýKamera:
Michal ČernýHrají:
Pavel Rímský (vypravěč), Karel Dobrý, Tereza Hof, Ondřej Malý, Eva Podzimková, Štěpán Kozub, Sara Sandeva, Robert Mikluš, Hynek Chmelař, Jiří Maryško, Adrian Jastraban, Pavel Tesař, Marek Pospíchal (více)Obsahy(1)
Jak malá pražská událost uvrhla Evropu do třicetileté války. Hraný dokument o druhé pražské defenestraci a událostech následujících... 23. května 1618 došlo na Pražském hradě, v sídle českých králů, k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodili z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. V Čechách tehdy vládl římský císař Matyáš Habsburský, spolu se svým budoucím nástupcem Ferdinandem Štýrským. Šlo o vyvrcholení vleklého náboženského sporu s jasně politickými důsledky. Všichni zúčastnění věřili v platnost klasické zásady „čí země, toho víra“, rozuměli jí však každý jinak. Kdo je pánem země, kdo rozhoduje o náboženství? Král, toho času katolík, anebo každý šlechtic na svém vlastním panství? Incident vešel do dějin jako „pražská defenestrace“… V roce 1618 se tak Čechy staly pokusnou laboratoří procesu, který se týkal většiny Evropy. Symbolizovala ho existence dvou silných nábožensko-politických bloků: evropských protestantských zemí (v čele s německými knížaty) a katolických států (pod vedením španělských a rakouských Habsburků). Spor se netýkal jenom náboženství, ale i povahy politické moci. Zatímco protestantské stavy se snažily o její decentralizaci, katoličtí panovníci stavěli základy absolutistické monarchie. Pražskou defenestrací tak začal nejničivější a nejkrvavější náboženský konflikt jaký starý kontinent do té doby zažil. Zapsal se do dějin jako „třicetiletá válka“. Dal vzniknout novému uspořádání evropského prostoru a nové mentalitě jeho obyvatel. (Česká televize)
(více)Recenze (20)
Ty bláho, ten kto toto vymyslel, nemal ucelenú predstavu o tom, čo to má vlastne byť. Nudné, nezaujímavé, bez historického kontextu, s neustálymi nezmyslenými žvástami a len náznakmi historických bitiek. Aspoň že to defenestračné okno som mal možnosť vidieť naživo. Keby to malo dve hodiny, dopichám sa plastovým nožom. 1 z 5 ()
Verze kombinace filmu "Bůh s námi", proložená odbornými komentáři historiků z Prahy, Vídně, Oxfordu a Sorbonny. Umělecký a dramatický zážitek jsem sice měl lepší z "čistého" filmu, ale diváci volali po komentářích. A zde jsou, a překvapivě dobré!!! Po tom všem, co jsem zažil ve škole před rokem 1989 a potom ještě z různých přednášek pseudohistoriků, je to ohromný posun směrem k pravdě. Doporučuji všem jako úvod do problematiky. ()
Hrané scény slabšie, informácie okolo toho v pohode, aspoň že zahrali tu defenestráciu presne na mieste, kde sa stala, a že ju aj opísali do detailov. Zvyšok je už len také báchorenie o Bielej hore, čo sme už niekde počuli, nových faktov málo. No na štyristé výročie si udalosť rozhodne zaslúžila viac. ()
Sláva! Tady pozor! Zdá, se, že jsme my, diváci, byli vyslyšeni! Po nevydařeném loňském televizním filmu Bůh s námi- od defenestrace k Bílé hoře https://www.csfd.cz/film/482639-buh-s-nami-od-defenestrace-k-bile-hore/ , který publikum přijalo vlažně a oprávněně se vyjadřovalo ve smyslu, že film byl příliš náročný, nedotažený, neboť i historie znalý divák se škrábal na hlavě a drápal se na police své knihovny, jsme se dočkali parádního dokumentu, alias polohrané dokumenty z produkce BBC, v němž byly využity scény z výše uvedeného snímku, přičemž byly jednak komentovány Pavlem Rímským a také historiky, odborníky na slovo vzatými. To, co jsme tedy kritizovali, je zažehnáno a vznikl tak moc pěkný dokument, který doporučuji i divákům, které historie až tak nebere. Zdeněk Jiráský využil toho nejlepšího, co ve svém Tv filmu původně měl, mimo kvalitní obsazení vyzdvihnu i překrásné kostýmy. Celkově dokument zkoncipoval tak, že mě zajímal, bavil, potěšil a pokud se tímto způsobem pustí i do historických témat dalších, můžeme být jenom rádi. Pěkné! Plný počet za to, že to autor nevzdal. ()
Bůh [buď] s (neartovými) režiséry bez scénářů, které nenapadlo přestříhat svoje paskvily na dokumenty. Hrané scény jsou na úrovni většiny dokudramat - tedy absolutně šablonovité, bez scénáře a jakéhokoli herectví (ač s nějakou tou špetkou vizuální invence) - takže vůbec nemám odvahu pustit si údajný celovečerák, ze kterého je vypreparovali. Vizuální doprovod je jediná forma, ve které kdy budou fungovat. Co je ale potřeba na nich ocenit, jsou excelentní kostýmy a reálie doby. Komentář historiků je solidní a je zde zmíněno i pár detailů, které neuslyšíte všude. ()
Galerie (22)
Photo © Česká televize / Karel Cudlín
Reklama